FANDOM

Ösjertzek (Kaesars pundescherepublik osz Ösjertzek, Ösjertzekin keisarin liittotasavalta) on valtio Keski-Euroopassa. Maan pääkaupunki on Wien, jossa asuu lähes 3 miljoonaa ihmistä. Ösjertzek koostuu kahdeksasta osavaltiosta.

Ösjertzekin naapurimaita ovat Kortalia, Kirjala ja Hungaria. Ösjertzek on suhteellisen omavarainen ja kunnioitettu maa.

Ösjertzek oli mukana valtiopelissä valitettavan vähän aikaa ja osallistui vain valtiopeliin 12. Ösjertzek oli käyttäjän Vallu valtio.

HistoriaMuokkaa

Hungarian ja Kortalian vallassaMuokkaa

Vuosina 1360-1819 Hungaria hallitsi nykyistä Tsekin osavaltiota, Brandenburgua, Saksin osavaltiota ja Berliiniä. Kortalia hallitsi muita alueita. Kirjalasta tullut ranskan kieli oli vahvassa asemassa Tsekin ja Itävallan alueilla.

ItsenäisyysMuokkaa

1800-luvun alussa käytiin suuri euroopan sota. Sodan jälkeisessä sekasorrossa Ösjertzek sai hiljalleen itsenäistyä. Valtio nimetiin Ösjertzekiksi Itävallan (Österreich), Baijerin ja Tsekin (Tzekland) mukaan. Hungaria ja Kortalia yrittivät estää itsenäistymistä, mutta suuri kapina-armeija oli heille liian suuri.

1900-lukuMuokkaa

1900-luvun alussa Ösjertzek oli keskusvaltojen puolella. Se menetti sodassa pommerin, Brandenburgin, Baijerin, Wütterbergin ja Tsekin Nostanalle. Toisessa maailmansodassa (vuonna 1941) Nostana ja Kortalia miehittivät väliaikaisesi Ösjertzekin. Miehittäjät lähtivät vuonna 1950 ja sen jälkeen Ösjertzek on elänyt rauhanaikoja.

Maantiede Muokkaa

Ösjertzekin pohjoisosat ovat matalia alueita. Siellä on vehreää ja metsäistä. Etelässä on vuoristoisempaa. Sateita on tammi-marraskuussa. Lämpötila voi etelässä laskea talvella -30 celsiukseen, mutta kesällä voi pohjoisessa olla jopa 30 celsiusta lämmintä.