FANDOM

Aamun miekka (frs. Sava la Davna) on vuonna 2011 ilmestynyt toiminnallinen historiaelokuva, joka kertoo sumerai-miekkailun Awersava-tyylin kehittäneestä Anttonio Caveccibosta. Elokuvassa Cavecciboa näyttelee Chavk Nauris, jonka läpimurtorooli tapahtuikin tässä roolissa.

Elokuva oli ilmestyessään menestys ja nosti Nauriin suureen suosioon.

Juoni Muokkaa

Anttonio Caveccibo (Chavk Nauris) syntyy parkuvana lapsena Beltadon läheisessä kylässä vuorilla, vuonna 1480. Hän varttuu nopeasti taistelulajiopetuksen keskellä, mutta miekkailu ei silti ole hänen paras taitonsa.

Vuonna 1504 alkavat sumerai-sodat. Caveccibo taistelee El Cuccio -klaanin puolella ja tapaa klaaninkreivin (Raman Grueder), mutta hän pakenee sotavankien teloituksilta ja värväytyy myöhemmin takaisin sumeraihin.

Aikaisemmat kohtaukset ovat olleet prologia, vuodesta 1527 alkava tarina on elokuvan varsinainen juoni. Caveccibo ostaa viniolaiselta sepältä uuden nakatan ja päättää testata sitä vastanatulevaan vanhukseen (Andreas Varechi). Vanhus menettää päänsä. Sen jälkeen Caveccibo tapaa naisen (Ilna Jakuvski) ja hänen lapsensa (Nama Bebyon) tiellä ja tappaa nämäkin, vain testatakseen nakataansa.

Sumeraiden suurmestari Raba Domore (Jack de Veullé) kuulee Caveccibon rikkomuksista kunniakoodistoa vastaan. Vanhuksia, miehiä ja naisia voi tappaa, mutta lapsen tappaminen on ehdottomasti kielletty. Domore haastaa surkean miekkailijan Caveccibon kaksintaistoon.

Koska Caveccibo tietää häviävänsä Domorelle perinteisillä tyyleillä, hän harjoittelee koko yön omakeksimäänsä awersavaa. Aamun koittaessa hänen taloonsa tunkeutuvat sumerait vievät hänet kaksintaistelupaikalle. Epäreilusti vain Domore saa käyttää terävää katanaa. "Lapsensurmaaja" Caveccibon katana tylsistetään.

Taistelu alkaa, kun Domore vetää miekkansa valmiusasentoon. Caveccibo pitää miekan huotrassaan. Suurmestari yrittää iskeä häntä sydämeen leikkaavassa kulmassa olkapään kohdalta, mutta Caveccibo väistää, vetämättä vielä miekkaansa. Tunnin jahtaamisen jälkeen Domore on väsynyt, Caveccibo voimissaan. Suurmestari kohottaa miekkansa yläiskuun, mutta Cavecibbo väistää vasemmalle ja vetää miekkansa huotrasta sivaltaen samalla suurmestarin vatsan auki. Caveccibo laittaa miekkansa takaisin huotraan, mutta vetää sen sieltä uudelleen torjuakseen Domoren iskun, joka koituu suurmestarin kuolemaksi.

Domoren kuoltua Caveccibo vie hänen miekkansa ja tappaa kaksintaistelua seuranneet samurait. Aamu on jo pitkällä, kun aurinko vasta kurkistaa takana kohoavan vuoren takaa. Aamun miekka lähtee.

Rooleissa Muokkaa

näyttelijä rooli
Chavk Nauris Anttonio Caveccibo
Raman Grueder El Cuccion klaaninkreivi
Jack de Veullé Raba Domore
Andreas Varechi vanhus
Ilna Jakuvski nainen
Nama Bebyon lapsi

Ristiriidat tositapahtumien kanssa Muokkaa

Anttonio Caveccibon elämäkerta tiedettään varsin tarkasti vanhojen kirjojen perusteella. Erityisesti sumeraiden ylläpitämästä historiankirjanpidosta on löytynyt paljon Caveccibosta kertovia tekstejä.

Suuri osa teksteistä on ristiriidassa elokuvan kanssa:

  • Elokuvassa Caveccibo syntyy Beltadon lähellä, tekstien mukaan Etelä-Wenetziassa.
  • Elokuvassa Caveccibon tukka on pitkä ja musta ja hän kantaa upeita soturinvaatteita, tekstien mukaan Caveccibo oli parrakas ja kalju ja pukeutui rahvaan tapaan.
  • Elokuvassa Caveccibo vangitaan ja viedään taistelupaikalle, tekstien mukaan Caveccibo saapui sinne itse aasilla ratsastaen.
  • Elokuvassa Raba Domore kuolee, tekstien mukaan Domore eli vielä pitkään.
  • Elokuvassa taistelu käydään aamulla, tekstien mukaan keskipäivällä.