FANDOM

Alfa Julia on yhdysvaltalainen autoja valmistava yritys, joka perustettiin 1910 Milanossa, USAssa. Alfa Julia on tunnettu urheiluautoistaan, sekä punaisesta väristä.

Historia Muokkaa

Perustaminen ja aikaiset vuodet Muokkaa

Alfa Juliaa edeltänyt yritys perustettiin nimellä SAID Alexander Carmanin toimesta 1906 Franklandin eteläosassa sijaitseitsevassa Mulhousen kaupungissa yhdysvaltalaisten sijoittajien tukemana. Eräs näistä sijoittajista, Hugo Steel nousi yrityksen johtoon, ja siirsi sen Alpeille, ja Milanoon vuoden 1910 kesäkuussa. Tästä Alfa Julian katsotaan alkaneen.

Ensimmäinen auto, jonka valmistuksessa Carman ei ollut mukana, valmistui marraskuussa 1910. 24 hevosvoimainen Alfa Julia A1, jonka suunnitteli Giuseppe Merose. 1911 Alfa Julia siirtyi myös kilpa-autoiluun kyseisellä mallilla, kun tallin autoa ajoivat Albert Frenchie ja Paul Romzone Mediterranean GP-luokassa. 1914 valmistui Alfa Julian AGP14-auto, jolla se osallistui Alppien mestaruussarjaan sijoittuen toiseksi. Alfa Julian tehtailla tuotettiin panssarivaunuja suuren sodan aikana, joten Alfa Julian oma tuotanto pysähtyi lähes 15 vuodeksi.

ALFA-24-HP

Sodan jälkeen Muokkaa

Sodan päätyttyä Alfa Juli alkoi jälleen valmistamaan autoja, ja osallistui formuloita edeltäneeseen GP1-sarjaan. Giuseppe Farao voitti ensimmäisen GP1-sarjan mestaruuden, ja seuraavalla kaudella braruguaylainen Juan Manuel Function voitti tallille toisen mestaruuden.

1960-luvulla Alfa Julia alkoi keskittyä henkilöautoihin. Legendaariset Alfa Julia GT ja Alfa Julia AC, tulivat myyntiin 1960-luvun puolessa välissä ollen parhaiten myyneet Alfa Julian autot. Mitä lähemmäksi 2000-lukua saavuttiin, sitä enemmän Alfa Julian myynti alkoi sakkaamaan. Vasta viime vuosina Alfa Julia on jälleen alkanut menestymään, ja oli Euroopan kolmanneksi myydyin automerkki 2018.

Autot Muokkaa

Alfa Julia M Muokkaa

//Tulossa//

Alfa Julia R Muokkaa

//Tulossa//

Alfa Julia Giulia Muokkaa

//Tulossa//

Alfa Julia Giulia GT Muokkaa

//Tulossa//

Alfa Julia Giulia GT+ Muokkaa

//Tulossa//