FANDOM

Alp Airlines (IATA: AA, ICAO: ALP) on Alppien suurin, vuonna 1912 perustettu lentoyhtiö, joka harjoittaa reittiliikennetoimintaa niin Euroopassa, Pohjois-Amerikassa, Etelä-Amerikassa, Afrikassa kuin Aasiassakin, ja yhteensä sillä on lentokohteita 50, joista Euroopassa on 28. Alp Airlinesin päälentokenttänä toimii Zürichin lentoasema (ZRH), ja päämajaansa se pitää Milanossa. Vuonna 2018 Alp Airlines kuljetti 80 miljoonaa matkustajaa.

Historia Muokkaa

Farman-goliath

Alp Airlinesin ensimmäinen kone

Alp Airlines perustettiin 5.2.1912 Milanossa, ja se aloitti toimintanska kahdella Nearman Goliath -koneella, jotka oli alunperin rakennettu sotilaskoneiksi ja myöhemmin muokattu kaupalliseen käyttöön. Goliath pystyi kuljettamaan 8-14 matkustajaa sekä 100 kiloa rahtia matkatavaroiden (12 kg/matkustaja) lisäksi.

Maailmansodan jälkeen tilalle ostettiin 6 Buying 247 -konetta, ja sen jälkeen Alp Airlines onkin käyttänyt käytännössä pelkästään Buying Aircraftsin valmistamia koneita muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Vuonna 1944 Alp Airlines hankki 10 Buying 307-konetta, jotka kykenivät 33 matkustajan kuljettamiseen.

1960-luvulla hankittiin Buying 707 ja 727 -koneita, jotka kykenivät yli 100 matkustajan kuljettamiseen. Vuonna 1976 Alp Airlines hankki ensimmäisen jumbojettinsä, 440 paikkaisen Buying 747:n.

Laivasto Muokkaa

Alp Airlines 767

Buying 767 Alp Airlinesin väreillä

Lentokone Määrä Kohde
Buying 737 28 Kotimaan ja Euroopan lennot
Buying 747 8 Amerikan lennot
Buying 767 14 Aasian ja Afrikan lennot

OnnettomuudetMuokkaa

Alp Airlinesia pidetään yhtenä maailman turvallisimmista lentoyhtiöistä. Se onkin kohdannut vain kahdesti onnettomuuden joka on johtanut kuolemiin. Ensimmäinen tapahtui 1924, kun koneesta loppui polttoaine. Kaikki 14 kyydissä ollutta kuolivat. Toinen kuolemaan johtanut tapaus oli vuonna 1965, kun kapteeni ohjasi koneen päin vuorta. Kaikki 124 matkustajaa ja 6 miehistön jäsentä kuolivat.