FANDOM

British Museum Reading Room Panorama Feb 2006

Lukusali

Amstertownin kansallismuseo (graez. Naschonal Musém osz Amstertown) on maailman toiseksi suurin museo, Amstertownissa, Franklandissa.

Museo on tunnettu laajasta panostamisestaan sotahistoriaan. Museossa onkin maailman suurin asekokoelma ja eniten panssarivaunuja. Lontoon suurmuseo ohittaa sen kuitenkin kaikessa muussa.

Osat Muokkaa

Päärakennus Muokkaa

Museon tärkein ja toiseksi suurin osa on päärakennus, jonka päällä on kaksi suurta kupolia. Päärakennuksen tärkeimmät tilat ovat aula, historiallinen kirjasto ja lukusali, jossa voi lukea historiallisen kirjaston kokoelmia.

Itäsiipi Muokkaa

Itäsiivessä sijaitsevat esihistorian ja antiikin näyttelyt. Itäsiivessä sijaitsi ennen sotahistoriallinen osasto, mutta se siirrettiin tilanpuutteen vuoksi rakennettuun länsisiipeen vuonna 2002. Itäsiivessä on myös kaksi kahvilaa ja yksi ravintola sekä suuri terassi mistä näkee Amstertownin vanhaan kaupunkiin.

Länsisiipi Muokkaa

French-1293091 960 720

Mittelandin sotilaan kivääri vuodelta 1928.

Länsisiipi on museon suurin, tärkein ja tunnetuin osa. Siellä sijaitsee nimittäin maailman suurin sotahistoriallinen museokokoelma. Kokoelmassa on maailman suurin asekokoelma ja eniten panssarivaunuja. Museossa kävijät pääsevät jopa sisään yli viiteenkymmeneen panssarivaunuun, jotka sijaitsevat pitkin valtavaa hallia.

Pohjoissiipi Muokkaa

Museon pohjoissiipi on melkein yhtä iso kuin päärakennus. Siellä sijaitsevat keskiajan, uuden ajan ja 1700-luvun näyttelyt. Pohjoissiivessä kaksikymmentä huippunäyttelijää esittää joka perjantai keskiaikaisen kuninkaan kruunauksen.

Pohjoissiiven näyttelyt ovat melkein yhtä suositut kuin länsisiiven.

Lisäsiipi Muokkaa

Lisäsiipi on museon uusin osa: se valmistui vuonna 2010 pohjoissiiven tilanpuutteen johdosta. Lisäsiivessä sijaitsevat imperialismin, puurosotien, 1900-luvun ja 2000-luvun näyttelyt. Lisäsiivessä sijaitsee myös 1950-luvun tyylisiä kahviloita ja puurosotien kenttäruokala, jossa voi käydä itsekin maistamassa vähän puurosissien puuroa.