FANDOM

Suositeltu artikkelilogo

Aragorn Harry Ackworth (s. 3. maaliskuuta 1794) oli kirjalainen kirjailija. Hänet tunnetaan klassikkofantasiakirjoistaan Taikajalokivi, Miekan mahti ja Alisa ihmeiden maassa. Hän on myös saanut tunnustusta hyvänä dekkarien ja satujen kirjoittajana. Ackworth on kirjalaisen kirjallisuuden tunnetuimpia hahmoja yhdessä Carl Dichensen ja Jo Ducklingin kanssa. Hän myös loi varhaisfantasian, jonka J. L. L. Dolkien jalosti nykyaikaisen fantasian muotoon. Dolkien oli suuri Ackworth-fani, mutta tavatessaan heistä tuli ylimmät ystävät.

Lähes jokaisella Ackworthin fantasiakirjoista oli oma yksityiskohtainen fantasiamaailma. Jokaista maailmaa varten hänellä oli valmiin kirjan kokoinen kansio täynnä tietoa maailmasta.

Elämä ja ura

Ackworth syntyi 3.3.1794 työväenluokkaan kuuluvaan perheeseen, joka asui Teifi-joen varrella pienessä mökissä. Mökki oli kirjaimellisesti hajoamispisteessä, sillä katto täytyi korjata lähes joka sateen jälkeen ja myrskyn iskiessä koko suku juoksi kiireen vilkkaa ulos lähimmän puun alle. Silti perheen muutettua lähemmäs Londoniumia hän palasi usein ajatuksissaan lapsuutensa maisemiin ja jopa kirjoitti niistä myöhemmin kirjoissaan:

'Joen kirkkaan ja tyynen pinnan rikkoi vähän väliä yksi kuviouintia harrastavista värikkäistä kaloista. Alisa päätti astua lähemmäs, mutta molskahti jokeen.'

Ackthorn kirjoitti lyhyitä tarinoita jo pienenä, omien sanojensa mukaan kymmeniä, mutta vain muutamia on säästynyt tähän päivään asti. Ackthornin kirjoitusinto kuitenkin suututti vanhempia, jotka toivoivat hänestä jatkoa seppien suvulle, ja juuri tämä seikka ajoi hänet karkaamaan yöhön kotoaan 17-vuotiaana vuonna 1811.

Uran alku

Ackthorn kirjoitti ensimmäisen pidemmän kirjansa vuonna 1811, ollessaan karkumatkalla kotoa. Kirja syntyi milloin missäkin, joskus puussa, joskus sillan alla ja joskus Thamésin rannalla. Kirjoittamisessa kesti yksitoista kuukautta, mutta se oli sen arvoista: Kirjan, 219-sivuisen Miekan mahdin, tuotoilla hän osti itselleen pienen mökin järven rannalta. Kirjaa myytiin 800 000 kappaletta.

Anne Rhondson, Taikajalokivi ja menestys

Karkumatkallaan nuori kirjailija tapasi tulevan vaimonsa, silloin 16-vuotiaan Anne Rhondsonin. He tapailivat neljän vuoden ajan - Aragorn kirjoitti samalla Ikuista varjoa - ennen avioitumistaan Londoniumissa vuonna 1815. Vuotta aikaisemmin alkoi Ackworthien kolmannen fantasiakirjan kirjoitustyö, joka saatiin loppuun vuonna 1817. Kirja oli suurmenestys. Se levisi Warwickin palon lailla koko Euroopan läpi ja kuukauden kuluttua se oli mantereen tunnetuin kirja. Tuotoilla kaksikko laajensi mökkiä ja rakensi maan alle mökin salaisen siiven, johon he pakenivat kirjoittamaan. Suurin osa rahoista kuitenkin katosi, eikä niitä koskaan löydetty.

Seuraavat kuusikymmentä vuotta olivat yhtä pitkää menestystarinaa. Ackworth kirjoitti useita kirjoja ja jokaisella kerralla lukijat rakastivat hänen tuotoksiaan. Kaikki kuitenkin päättyi aikanaan.

Viimeiset vuodet ja kuolema

Vuonna 1880 kirjailija päätti jäädä eläkkeelle. Hän kokosi osan kirjojensa käsikirjoituksista ja poltti ne Yulen viimeisenä päivänä vuonna 1880. Päiväkirjassaan hän katui tekoaan. Yli 90-vuotiaalle Ackworthille eläkepäivät eivät kuitenkaan maistuneet, ja hän aloitti viimeisen Holmukki Sherhonen-kirjan kirjoitustyön vuonna 1885. Hän ei kuitenkaan ehtinyt näkemään työtään valmiina.

Ackworth kuoli vuonna 1903, päivää Hérulen pelastajat-lyhytekokuvan julkaisun jälkeen lausuen kuuluisat viimeiset sanansa:

"There are two great adventures greater than any other: life and death."
("Maailmassa on kaksi suurta seikkailua ylitse kaikkien muiden: elämä ja kuolema.")
Aragorn Ackworthin poika kertoo isänsä kuolemasta:

'Hän makasi sängyllään, vieressään koko perheensä ja työpöytänsä, jonka päällä oli keskeneräinen Kadonnut sinfonia, hän katsoi tyhjyyteen liikkumattomana ja sanoi meille viimeiset sanansa. Sitten hän nousi ylempään maailmaan.'

Taikajalokivi II ja kuoleman jälkeinen aika

Kolmetoista vuotta Ackworthin kuoleman jälkeen julkaistiin Kadonnut sinfonia, kirja, joka osoittaisi koko Ackworthin suvun oleva kykenevä kirjailijoiksi. Kirjasta tuli suurmenestys, mutta Aasiassa se ei saanut paljonkaan suosiota.

Vuodet kuluivat. Ackworthin kirjojen hinta nousi. Monet olivat jo lukeneet suuren osan hänen tuotannostaan. Vuonna 2021 hiljaisuus kuitenkin hajosi. Salainen kammio oli löydetty ja sen sisältä Taikajalokivi II:n käsikirjoitus. Fanit hurrasivat kaikkialla maailmassa kirjan ensimmäisten osien tullessa myyntiin. Taikajalokivi II on maailman pisin romaani - siinä on yli 50 000 sivua.

Tuotanto

Tuotanto kokonaisuudessaan:

  1. Taikaprinsessa (26 sivua, 1798)
  2. Kukkaketo (40 sivua, 1800)
  3. Miekan mahti (219 sivua, 1811)
  4. Ikuinen varjo (380 sivua, 1813)
  5. Taikajalokivi (719 sivua, 1817)
  6. Meren alla (272 sivua, 1818)
  7. Suuri ristiretki (209 sivua, 1819)
  8. Satukokoelma (myös nimellä Ackworthin tarinat, 190 sivua, 1822)
  9. Koira saappaissa (30 sivua, 1823)
  10. Hérulen pelastajat (723 sivua, 1825)
  11. Maagi ja miekkamies (80 sivua, 1827)
  12. Kuolema Thamésilla (288 sivua, 1829)
  13. Tulikuningas (50 sivua, 1833)
  14. Kuunvalo (400 sivua, 1839)
  15. Hämärän prinssi (602 sivua, 1845)
  16. Anna taikamaassa (608 sivua, 1850)
  17. Macula (488 sivua, 1854)
  18. Lehtileikkeen arvoitus (400 sivua, 1857)
  19. Viiden symboli (402 sivua, 1860)
  20. Maskierwil'n hurtta (602 sivua, 1860)
  21. Kadonnut ajassa (209 sivua, 1862)
  22. Kuivunut lehti (1009 sivua, 1871)
  23. Katkenneet kielet (1300 sivua, 1880)
  24. Holmukki Sherhonen ja kadonnut sinfonia (212 sivua, 1916) (pojanpoika kirjoittanut 60 sivua, julkaistu Ackworthin 100-vuotispäivänä vuonna 1916)
  25. Taikajalokivi II (50 282 sivua, pojanpojantyttärenpojantyttären kokoama, julkaistu vuosina 2021-2058)

Jälkimaine ja vaikutus

Aragorn Ackworth vaikutti suuresti kirjalaiseen fantasia- ja kertomakirjallisuuteen. Vaikkeivat kaikki hänen teoksensa ole enää suosiossa, monet klassikot myyvät vielä. Ackworthin vaikutus on ulottunut mm. J. L. L. Dolkieniin ja J.K. Ducklingiin.