FANDOM

Asrael-Kyporian sota

Kyporialainen konekivääriampuja

Kyporialainen konekivääriampuja

Osapuolet
Asraelin fasistihallitus Demokraattinen liitto

  • Kyporia
  • Asraelin kapinalliset
Lopputulos
  • Asraelin fasistihallitus kaatui
  • Asraelin demokraattinen tasavalta perustettiin
  • Kyporia sai pitää Liborian
Tappiot (kuolleissa)
76 487(sekä kapinallisia että fasisteja) 11 658

Asrael-Kyporian sota oli sota Lähi-Idässä Kyporian ja Asraelin fasistisen valtakunnan välillä. Sota päättyi Asraelin fasistien häviöön ja Kyporian ja Asrael kapinallisten voittoon.

Sodan kulku Muokkaa

//Sotatuomarin roolaus//

Asraelin joukot etenivät aluksi hitaasti, heikon huollon ja vähäisten ajonevojen vuoksi. Kyporian tykkituli ja ilmaiskut tuhosivat heti alkuun lähes kolmasosan Asraelin mekanisoiduista joukoista ja hajottavat armeijan hyökkäysryhmityksen. Lopulta Asraelin joukot saivat itsensä jälleen järjestykseen ja jatkavat rynnäkköä murtautuen Kyporian eturintaman läpi aiheuttaen molemmille osapuolille tappioita. Asraelin joukot jatkoivat etenemistään kohti Burutin kaupunkia. Asraelin joukot saapuvat Burutin kaupungin edustalle, mutta Kyporian tykistö ja sivustaan iskeneet sissijoukot aiheuttivat Asraelille suuria tappioita. Asraelin joukot pääsivät kaupunkiin ja onnistuivat jopa ampumaan kaksi Bangladian lähettämää hävittäjää alas. Kyporian yllättävä panssarivaunu hyökkäys sivustaan kuitenkin löi Asraelin joukot hajalle. Asraelin joukkot joutuivat perääntymään Kyporian tykistön vahvan tulen alaisina. Kaupunki pysyi Kyporian hallussa. Virallisen historiankirjoituksen mukaan Burutin alueella käyty taistelu rohkaisi kansaa kääntymään Asraelia hallitsevaa Fyyreriä vastaan. Jotkut historioitsijat kuitenkin väittävät kapinan olleen Moffatin ja jo olemassa olleen kapinaliikkeen yhteistyönä toteuttama, perustellen sen olleen liian organisoitu ollakseen spontaani.

Kapinan puhjettua yli puolet Asraelin armeijasta kääntyi fasistihallintoa vastaan ja kukisti verisen taistelun jälkeen Fyyrerille uskolliset joukot. Verilöylystä selvinneet joukot (15 000 sotilasta) Fyyreri siirsi välittömästi puolustamaan pääkaupunkiaan. Kapinalliset ja Kyporian lähettämät tukijoukot piirittivät pääkaupungin. Kyporian tykistö pyrki keskityksillä tuhota kaupungin puolustuksen, mutta heikoin tuloksin. Kyporian tukemat Kapinalliset etenivät kohti kaupungin keskustaa, kuitenkin ankaria tappioita kärsien. Fasistijoukkojen tulitus rakennusten sisältä ja katoilta kylvi tuhoa kapinallisten keskuudessa. Kaupunki jouduttiin puhdistamaan "talo talolta". Lopulta kapinalliset pääsivät ylivoiman ja Kyporian mekanisoitujen joukkojen ansiosta niskan päälle ja tunkeutuivat Fyyrerin tukikohtaan. Mielipuolinen Fyyrer oli kuitenkin määrännyt räjäyttämään tukikohtarakennuksen. Räjähdys tappoi sekä lukuisia kapinallisia, että Kyporialaisia vapaaehtoisia.

Rauhansopimus Muokkaa

  • Asrael maksaa 500 miljoonan Talentin arvoiset sotakorvaukset ja luovuttaa kahdenkymmenen kilometrin ja metrin levyisen maakaistaleen maansa pohjoisrajalta.
  • Kyporia korvaa maakaistaleella asuneille muutosta koituneet kustannukset (esim. uusi asunto)
  • Sodan loputtua Asrael järjestää maassaan demokraattiset vaalit
  • Poliittinen toiminta sallitaan ja poliittisista syistä vangitut tulee vapauttaa, sekä kaikki syrjivät lainsäädännölliset määräykset tulee kumota
  • Sotarikolliset ja sotaan syylliset pidätetään ja viedään kansainvälisen sotarikosoikeusistuimen eteen tuomiota varten
  • Armeija tulee saattaa rauhanaikaiseen vahvuuteensa kahden kuukauden kuluessa, armeijan koko rajataan 50 000 mieheen, asepalvelusjärjestelmä tulee lakkauttaa
  • Kyporia ja Asrael solmivat välilleen liittouman jonka tehtävänä on turvata molempien valtioiden itsenäisyys ja sisäinen vakaus. LIKKA (Lähi-Idän Koalition Konstanssi Administraatio)
  • Puskurivyöhykkeeksi luovutetusta maakaistaleesta ja armeijan koosta voidaan neuvotella myöhemmin, mikäli Asrael osoittautuu vakaaksi valtioksi.