FANDOM

Bangladia on valtio Pohjois-Amerikassa, Etelä-Amerikassa, Euroopassa, Afrikassa, Aasiassa sekä Oseaniassa. Bangladian rajanaapureita ovat Khalifornia, Hungaria sekä Kortalia. Bangladian pääkaupunki Bagdaban on asukasluvulta maailman suurin kaupunki. Bangladia on myös asukasluvultaan maailman suurin valtio. Bangladian virallinen kieli on bangla, joka on yhdessä kirjan kanssa maailman puhutuin kieli. Bangladiassa on myös eniten muslimeita koko maailmassa. Bangladian pinta-ala on noin 1 800 000 neliökilometriä.

Historia Muokkaa

Bangladian synty Muokkaa

Bangladia on yksi maailman vanhimmista valtioista. Noin vuonna 1000 eaa. Etelä-Aasiassa, Jaavan saarella (Silloisen Portalian alueella) syntyi uusi aate nimeltä Bangladilaisuus. Bangladilaisuuden kannattajia kutsuttiin Bangladisteiksi.

Bangladistit halusivat perustaa oman valtionsa jaavan saarelle, mutta Portalian keisari Rudon Perdon ei antanut lupaa. Sen sijaan Rudon Perdon antoi käskyn tappaa jokainen Bangladisti ja Bangladilaisuuden kannattaja, sillä Bangladistien määrä kasvoi huimaa vauhtia. Portalialaiset sotilaat saivat kuitenkin suurimman osan (yli 90%) Bangladisteista mestattua ja loput pakenivat nykyisen Bangladeshin alueelle. Siellä Bangladistit elelivät rauhassa ja Bangladia syntyi.

Bangladian väkiluku kasvoi huimaa vauhtia, ja noin 100 vuotta myöhemmin Bangladiassa asui jo kaksi kertaa enemmän asukkaita kuin Portaliassa, joka alkoi hajoilla sisällissotien seurauksina. Portalialla oli kuitenkin kymmenen kertaa parempi armeija kuin Bangladialla, joten Portalia hyökkäsi Bangladiaan ja syntyi yli 10 vuotta kestävä sota, joka päättyi siihen että Portalia valloitti Bangladian uudelleen.

Portalian senaikainen keisari, Odon Perdon ei kuitenkaan ollut erityisen Bangladistivastainen, joten hän antoi tämän aatteen elää Portaliassa ihan rauhassa. Bangladilaisuus kasvoi yhtä nopeasti ellei nopeammin kuin ennen, joten pian Bangladisteja oli enemmistö Portaliassa. Tällöin syntyi suuri Portalian vallankumous, jonka Bangladistit voittivat ja Portalia hajosi Bangladiaksi, Kortaliaksi ja Jaavaksi.

Suuri Maailmansota Muokkaa

Bangladian hallitsija Durmo Moje päätti vuonna 1932, että Bangladian on liityttävä Aksevaltoihin. Sota paheni entisestään Bangladian tulon myötä, sillä sillä oli alueita ympäri maailmaa, valtava armeija ja sotaisa johtaja, mikä merkitsi enemmän taisteluita ja enemmän verenvuodatusta.

Bangladian ensimmäisiä suuria voittoja olivat Kirjalan Intian valtameren laivaston tuhoaminen. Ainoa esine mikä ei mereen kirjalaisilta uponnut oli laivaston komentajan päiväkirja. Bangladia sai turvattua Jaavan Kirjalan laivaston voittamisella, mutta Hawaijilta lähestyi Khalifornian laivasto, eikä Bangladialla riittänyt enään laivoja sen tuhoamiseen.

Bangladian onneksi Kortalia ryntäsi apuun ja lähetti valtaisan pommikonelaivueen pommittamaan Khalifornian laivoja. Khalifornian laivasto heikentyi ja sen maihinnousuyritys Japaniin epäonnistui, kun bangladialainen suurlaivasto tuli ja saartoi sen.

Bangladia halusi alueita Euroopasta, joten se hyökkäsi kommunistiseen Hungariaan. Hungaria menetti alueita etelästä ja näin syntyi Bangladian Bulgaria.

Politiikka ja Talous Muokkaa

Hallinto Muokkaa

Bangladiaa johtaa Derka Moje, jolla on rajaton valta ja tämä voi tehdä valtiollaan mitä haluaa. Tosin suurista asioista järjestetään kansanäänestyksiä. Vuodesta 2021 lähtien Bangladian jokaisella osavaltiolla on ollut myös oma johtaja, joka hoitaa osavaltion asioita johtuen Derka Mojen kiireistä ja siitä, että Bangladian alueet sijaitsevat eripuolilla maailmaa.

Elinkeinorakenne Muokkaa

  • Maatalous, 28,7%
  • Teollisuus, 34,2%
  • Palvelut, 37,1%

Vienti- ja Tuontituotteet Muokkaa

Bangladia tuottaa eniten nuudeleita ja kalaa maailmassa. Tärkein vientituote on kuitenkin tee, jota Bangladia tuottaa paljon Kortalian ja Thedeanin rinnalla. Tärkein tuontituote on öljy.

Väestö Muokkaa

Uskonnot Muokkaa

Bangladian valtauskonnot

  • 90% asukkaista, noin 397 miljoonaa = Islam
  • 6% asukkaista, noin 26 miljoonaa = Hindulaisuus
  • 2% asukkaista, noin 8 miljonaa = Buddhalaisuus
  • 1% asukkaista, noin 4 miljoonaa = Kristittyjä
  • Loput, noin 4 miljoonaa = Uskonnottomia tai pienempiä uskontoja

Kielet Muokkaa

Bangladian puhutuimmat kielet

  • 95% asukkaista, noin 420 miljoonaa = Bangla (ainoa virallinen kieli)
  • 2% asukkaista, noin 8 miljoonaa = Lingua Romana
  • 1% asukkaista, noin 4 miljoonaa = Graeezi
  • 1% asukkaista, noin 4 miljoonaa = Kirja
  • Loput, noin 4 miljoonaa = Muita kieliä

Ikäjakauma Muokkaa

Bangladian ikäjakauma

  • 41% asukkaista, noin 181 miljoonaa = 21-40-vuotiaita
  • 32% asukkaista, noin 141 miljoonaa = 1-20 vuotiaita

Sukupuolijakauma Muokkaa

Bangladian sukupuolijakauma

  • 51% asukkaista, noin 225 miljoonaa = naisia
  • 47% asukkaista, noin 207 miljoonaa = miehiä
  • 2% asukkaista, noin 9 miljoonaa = muita

Armeija Muokkaa

Bangladian armeijassa on noin 17 miljoonaa henkilöä.

Maavoimat Muokkaa

  • 1000 tankkia
  • 500 MLRS
  • 500 telatykkiä
  • 3000 jotain kenttätykin tapaista
  • 2700 kuljetusvaunua

Merivoimat Muokkaa

  • 50 lentotukialusta
  • 500 hävittäjää
  • 200 sukellusvenettä
  • 400 frigattia
  • 400 korvettia
  • 1000 miinalaivaa

Ilmavoimat Muokkaa

  • 1000 hävittäjää
  • 1500 pommikonetta
  • 1000 helikopteria
  • 2750 kuljetuskonetta

Maantiede ja Ilmasto Muokkaa

Bangladia sijaitsee kuudessa eri maanosassa: Pohjois-Amerikassa, Etelä-Amerikassa, Euroopassa, Afrikassa, Aasiassa sekä Oseaniassa. Bangladia sijaitsee suurimmaksi osaksi kuumalla eli trooppisella vyöhykkeellä ja sillä on vesirajaa kaikkien kolmen valtameren kanssa.

Osavaltiot Muokkaa

Bangladia voidaan jakaa kahteentoista eri osavaltioon.

Numero Osavaltio Pääkaupunki Suurin kaupunki Asukasluku (noin) Pinta-ala (noin) Asukastiheys (noin)
1 Bali Bagdaban Bagdaban 210 miljoonaa 387 000 km² 542 as/km²
2 Sranka Napale Napale 22 miljoonaa 65 000 km² 338 as/km²
3 Nepalia Nepal Sant 31 miljoonaa 185 000 km² 167 as/km²
4 Lagon Lagon Lagon 70 miljoonaa 190 000 km² 400 as/km²
5 Etigeria Etiger Etiger 60 miljoonaa 98 000 km² 612 as/km²
6 Bulger Bulger City Bulger City 7 miljoonaa 110 000 km² 63 as/km²
7 Serovo Sarfon Sarfon 1 miljoona 74 000 km² 13 as/km²
8 Mex Dimasgos Mex City 6 miljoonaa 179 000 km² 33 as/km²
9 Santana Santana City Los Bitos 20 miljoonaa 247 000 km² 89 as/km²
10 Denestigos Etra Etre 13 miljoonaa 295 000 km² 44 as/km²
11 Vuldes Vulna Firazes 1 miljoona 100 000 km² 10 as/km²
12 Micronos Micronos City Micronos City 1 miljoona ? ?

Kaupungit Muokkaa

Bangladiassa sijaitsee eniten miljoonakaupunkeja maailmassa. Bangladian 10 suurinta kaupunkia:

  1. Bali, 67 miljoonaa asukasta
  2. Lagon, 30 miljoonaa asukasta
  3. Napale, 17 miljoonaa asukasta
  4. Burmad, 16 miljoonaa asukasta
  5. Etiger, 16 miljoonaa asukasta
  6. Sant, 15 miljoonaa asukasta
  7. Los Bitos, 13 miljoonaa asukasta
  8. Adiba, 11 miljoonaa asukasta
  9. Niger, 9 miljoonaa asukasta
  10. Lementine, 8 miljoonaa asukasta

Kulttuuri Muokkaa

Ruokakulttuuri Muokkaa

Bangladiassa kulutetaan eniten kalaa maailmassa ihmistä kohti. Mustekala on hyvin yleinen perinneruoka Bangladiassa, eikä vaarallinen Pallokalakaan ole harvinaista tilattavaa ravintolassa. Nuudeleitakin syödään paljon, enemmän kuin perunoita, makaronia ja riisiä yhtensä. Bangladialaiset pitävät todella paljon tulisista ruuista. Ruokajuomana yleensä toimii tee.

Brakataun purkaus Muokkaa

Vuonna 2022 Jaavan saarella purkautui Brakatau-niminen tulivuori, jonka luultiin sammuneen jo vuosia sitten. Purkaus aiheutti suuren tuhka- ja kivisateen koko Bakartan kaupunkiin ja maailman historian kovimman äänen, joka vei kuulon 500 000 ihmiseltä. Purkauksen luomat hyökyaallot aiheuttivat tuhoa myös Kortaliassa ja Bangladian mantereen osissa. Kadonneiksi julistettiin aluksi 2 000 000 ihmistä ja kuolleiksi 6 000 000, mutta myöhemmin kuolleita arvioitiin olevan jopa 13 500 000.