FANDOM

Bern on USA:n sekä Newcrestin osavaltion pääkaupunki. Bernissä asuu reilut 300 000 asukasta. Kaupunki on pääasiassa graeezinkielinen, 84 prosenttia asukkaista puhuukin äidinkielenään Graeezia.

Historia Muokkaa

Herttua Birchtold perusti Bernin vuonna 1191. Perimätiedon mukaan herttua nimesi kaupungin ensimmäisen sen ympäristössä näkemänsä eläimen mukaan, joka sattui olemaan karhu (graeesiksi Bjern).

Kaupungin syntyvaiheessa alueella asui n. 500-700 ihmistä. Väkiluku kohosi kuitenkin nopeasti, jo 1240 kaupunki ylitti viidentuhannen asukkaan rajan. Alkuperäinen linnoitus jouduttiin purkamaan suuren väestönkasvun takia ja tilalle syntyi Bernin vanhakaupunki. Edes 1300-luvulla riehunut rutto ei hidastanut kaupungin kasvua, vaan runsas muuttoliikenne nosti väkilukua edelleen.

Vuonna 1405 Bern paloi ja vanhojen puutalojen tilalle rakennettiin kivisiä. Nykyäänkin Bern on tunnettu kivitaloistaan. Hapsuturkkien hallitsijasuku valloitti Bernin 1400-luvun puolessa välissä, toistamiseen Bern valloitettiin 1937, suuressa maailmansodassa.

Kulttuuri Muokkaa

Nähtävyydet Muokkaa

Federal Palace

USA:n kongressirakennus

//Tekstiä tulee joskus.//

Bern Clock Tower

Bernin keskiaikainen kellotorni