FANDOM

PEGI Violence 2.svg Varoitus! Tämä artikkeli sisältää väkivaltaisia kuvauksia, lue omalla vastuulla!

Chiethreliedin verilöyly oli kouluammuskelu, joka tapahtui keskipäivällä 20.11.2018 Chiethrelied Hï Scolissa, Chiethreliedissä. Syylliset, Alan Edward 'R3B3L' Evans, Angus Séan Arthur 'TerminATor' Trevor ja Dante William 'Lancelot' O'Neill surmasivat 29 oppilasta ja kolme opettajaa ja haavoittivat kahtakymmentäyhdeksää ennen kuin ampuivat itsensä yhdessä koulun lukuisista toimistoista.

Tekijöiden motiivit eivät ole tiedossa, mutta todennäköisimmin joukkosurman tarkoituksena oli varata syyllisille paikka historiassa - minkä se totisesti teki.

Chiethreliedin verilöyly on Kirjalan historian suurin kouluammuskelu, joukkosurma, aseisiin liittyvä ja alaikäisten toteuttama rikos.

Aikajana Muokkaa

Helmikuu 2017-Syyskuu 2018 Muokkaa

Helmikuun 12. päivänä vuonna 2017 Alan Evans perusti bloginsa nimellä R3B3LN3W5. Sivustolle hän kirjoitti satunnaisin, mutta yleensä lyhyin väliajoin pelaamistaan videopeleistä ja lähetti sivustolle myös FPS-peleihin tekemiään modeja. Huhtikuuhun 2018 mennessä olivat blogin artikkelit muuttuneet täysin ja kuvailivat nyt hänen toteuttamiaan räjähdetestauksia. Lisäksi sivustoilta löytyi niinsanottu Musta lista, joka piti sisällään 37 nimeä, jotka kuuluivat henkilöille, jotka Evans halusi pois maapallolta hinnalla millä hyvänsä. Näistä henkilöistä neljä sai surmansa ammuskelussa.

Tavalla tai toisella sivuston osoite päätyi viranomaisten käsiin muutamia päiviä ennen verilöylyä, ja suunnitteilla oli sivustoon liittyvä kuulustelu, jota ei kuitenkaan koskaan toteutettu.

Videoblogit ja päiväkirjat Muokkaa

Nettisivustojensa lisäksi syylliset pitivät yksityisiä päiväkirjoja, joihin kirjoitetussa tekstissä kuvaillaan hyökkäyssuunnitelman edistystä ja asemiesten ajatusmaailmaa hyvinkin tarkasti. Yhteensä päiväkirjoissa on sivuja 3997.

20.11.18: hyökkäyspäivä Muokkaa

Ennen hyökkäystä Muokkaa

Hyökkäyspäivän aamuna klo 6:43 Kirjalan aikaa (9:18 Suomen aikaa) hyökkääjät kävivät lähellä koulua sijaitsevassa /insert starbucks-satiiri/-kahvilassa ja ostivat kahvia ja voileivät. Tämän jälkeen he parkkeerasivat autonsa koulun parkkipaikalle niille kuuluville paikoille ja menivät sisään päivän oppitunteja varten. Heillä oli päällään vaatteet, joita he pitivät surmien aikana lukuunottamatta aurinkolaseja, pitkiä takkeja, hansikkaita ja armeijasaappaita, jotka odottivat muutaman tunnin ajan autossa.

Klo 11:06 ampujat poistuivat koulurakennuksesta ja pukivat päälleen täydet univormut. He ottivat aseensa autoistaan ja virittivät autopommit, jonka jälkeen he menivät rakennusta kiertävälle hiekkapolulle.

Klo 11:14 (13:49) ampujien ensimmäinen uhri tuli ulos pääovista lähteäkseen kotiin ja käveli kohti asemiehiä, jotka seisoivat tammen alla. Silminnäkijöiden mukaan Evans huusi "It begins!" ennen kuin ampui haulikonlaukauksen uhrin vatsaan. Kohde kaatui maahan, jonka jälkeen Evans ampui uudelleen, tällä kertaa niskaan, surmaten hänet. Klo 11:16 syylliset siirtyivät rakennuksen sisätiloihin pääovesta ja astelivat sisään kantiiniin, jossa noin 300 hämmentynyttä oppilasta söi lounasta ja avasivat tulen, surmaten neljä ja haavoittaen viittä.

Uhrit pääsisäänkäynnillä ja ruokalassa:

  • Eirwen Hughes (17) - Kuoli haulien osuttua häntä vatsaan ja niskaan hiekkapolulla
  • Iwan Hamilton (16) - Ammuttiin olkapäähän käytävässä, selviytyi hengissä
  • Ethan Cole (20) - Ammuttiin reiteen ja polveen kantiinissa, selviytyi
  • Shannon Berry (16) - Kuoli kantiinissassa pistoolinlaukauksesta päähän
  • Tyler Wooding (18) - Kuoli ruokalassa useista laukauksista rintaan, vatsaan ja käsivarteen
  • Eliza MacArtain (18) - Ammuttiin nilkkaan, selviytyi
  • Thoryn Concan (19) - Kuoli kantiinissa haulikonlaukauksesta rintaan
  • John Coke (53) - Kuoli käytävälle luodin osuttua niskaan
  • Ernst Staarman (19) - Haavoittui lasinsirpaleista, selviytyi
  • Evenus Maolmhoicheirghe (17) - Haavoittui lasinsirpaleista, selviytyi

Seuraavaksi he katsoivat sisään pohjoisen käytävän luokkahuoneisiin, joissa menehtyi kaksi oppilasta ja opettaja.

  • Feargus Duibhlin (16) - Kuoli luodin osuttua takaraivoon
  • Gwaeddan Scott (36) - Kuoli useista haulikonlaukauksista selkään, käsivarteen, polveen ja vatsaan
  • Violet Duibhlin (18) - Feargus Duibhlinin sisar, kuoli luotien osuttua kyynärpäähän ja rintaan

Klo 11:21 asemiehet siirtyivät itäkäytävään, jossa he haavoittivat 42-vuotiasta opettajaa Horace Slughornia ennen kuin nousivat portaita ylempään kerrokseen.

  • Horace Slughorn (42) - Ammuttiin jalkaan, selviytyi

Klo 11:22 valvontakamerakuvassa näkyy, kun yksi Trevorin heittämistä putkipommeista räjähtää käymälässä haavoittaen kriittisesti siellä piilossa olevaa Tom Shadidia. Räjähdyksen jälkeen syylliset Evans ja Trevor astuivat fysiikan luokkahuoneeseen ja avasivat tulen surmaten ja haavoittaen useita oppilaita.

Uhrit toisen kerroksen käytävällä ja luokkahuoneissa:

  • Tom Shadid (15) - Haavoittui kriittisesti putkipommin räjähdettyä hänen jalkojensa juuressa, selviytyi
  • Leonida Gunner (17) - Kuoli fysiikan luokkahuoneessa haulikonlaukauksesta kasvoihin
  • Brian Mac Fhearghaill (17) - Kuoli fysiikan luokkahuoneessa useista laukauksista käteen ja rintaan
  • Caitlyn Shone (16) - Haavoittui kiväärinlaukauksesta takaraivoon, selviytyi ihmeen kaupalla
  • Garwen Rease (17) - Haavoittui sirpaleiden osuessa reiteen, selviytyi
  • Brys Humphreys (16) - Haavoittui haulikonlaukauksesta kämmeneen, selviytyi

Klo 11:26 ampujat astuivat sisään kirjaston ovista. "Get the f*ck up! This is a true revolution!" Evans huusi silminnäkijöiden mukaan juuri ennen kuin surmasi 19-vuotiaan Scott Blevinsin laukauksella niskaan.

Yhteensä he surmasivat kirjastossa ja vain 17 minuutissa 22 henkilöä (kaikki oppilaita) ja haavoittivat kahdeksaatoista (joista 17 oppilaita.) He poistuivat huoneesta klo 11:43, joka johti muutamien selviytyjien pakoon kirjaston ikkunoista. Tämä päätti verilöylyn murhien osalta.

Klo 11:47 ampujat nähtiin koputtamassa toimistojen oviin. Trevor ampui eräässä toimistoista koulun rehtoria rintaan, vatsaan, jalkaan ja käsivarteen, mutta hän selviytyi hengissä.

Kello tuli 11:51. Asemiehet saapuivat kokoushuoneeseen ja yrittivät tuhota kaiken, minkä löysivät. Klo 11:53:14 yksi tekijöistä heitti käytävään putkipommin ja lukittautui huoneeseen, jonka jälkeen sytytettiin vielä kaksi Molotovin cocktailia. Joukkosurma päättyi klo 11:58:29 viimeisen syyllisen itsemurhaan.

Yhteensä ammuskelu kesti 44 minuuttia, joista 42 sisätiloissa.

Kellon tullessa 12:00 poliisin erikoisjoukot aloittivat alueen haravoinnin ja selviytyjien evakuoinnin. Viimeiset elossa olleet oppilaat ja henkilökunta vapautettiin klo 14:17, kolme tuntia ja kolme minuuttia ensimmäisten laukausten jälkeen. Ruumiit rakennuksesta poistettiin seuraavana päivänä noin klo 8.

Tekijät Muokkaa

Alan Edward 'R3B3L' Evans (3.6.1999-20.11.2018) oli opiskellut Chiethreliedissä lähes neljä vuotta ennen verilöylyä. Ammuskelua edeltävinä kuukausina hän teki yksityiskohtaisia videoita ja piti päiväkirjaa, jotka hän latasi useille verkkosivustoille noin tuntia ennen ensimmäisiä laukauksia. Näissä dokumenteissa hän kuvaili ajatusmaailmaansa ja suurta haluaan surmata muita ja sitten itsensä. Evans myös ihaili aiempia väkivallantekoja ja vieraili vuotta aiemmin Beneluxissa, jossa oli muutamia vuosia aiemmin surmattu /määrä ihmisiä./ Poliisin tutkimusten mukaan hän kävi useita kertoja sarjamurhaaja John dé Viiltelijän haudalla.

Evansi piti MinäTuubissa kanavaa nimellä R3B3LN3W5. Muutamissa videoissaan hän muunmuassa pelasi väkivaltaisia videopelejä ja valitti olevansa 'kahlittuna ihmisroskan joukkoon.' Kanava poistettiin palvelusta kaksi päivää ammuskelun jälkeen, mutta sen videot kiertävät edelleen Internetissä.

Séan Arthur 'TerminATor' Trevor (14.9.1998-20.11.2018) oli Alan Evansin hyvä ystävä ja pelasi hänen kanssaan vuonna 2015 julkaistua räiskintäpeliä Judgementia. Trevor oli kolmikon paras näyttelijä ja pystyi uskottavasti esittämään, ettei hän ollut millään tavalla tekemisissä Evansin ja O'Neillin kanssa.