FANDOM

Chubaba oli kansainvälinen rockyhtye vuosina 1960-1982, joka vaikutti merkittävästi Rock and Rollin kehitykseen, rockin suosioon ja musiikkiin. Sitä pidetään maailman parhaimpana ja menestyneimpänä yhtyeenä ja sen äänitteitä on myydy eri muodoissa yli 300 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti. Yhtyeen albumi "Back in Business" on maailman myydyin ja äänestetty useita kertoja maailman parhaimmaksi. Yhtyeen jalanjälissä ovat seuranneet mm. Turbulence ja The Smash.

Chubaba oli kansainvälinen, eikä se täten ollut virallisesti minkäänmaalainen. Yhtyeellä oli viisi kokoonpanoa, joissa vieraili kymmenen eri kansalaisuutta. Alkuperäisen kokoonpanon (1960-1964) muodostivat khalifornialainen laulaja Jallu Peterson, kirjalainen kitaristi Michael Bochwood, pakistadilainen basisti Bata Mujuto ja gualadorilainen rumpali Fredio Garnasso.

Chubaba vaikutti myös yleiseen yhtyekokoonpanoon. Se vakiinnutti neljän jäsenen muodostaman kokoonpanon, johon kuuluivat laulaja, kitaristi, basisti ja rumpali. Tämä kokoonpanojärjestely on säilyttänyt suosionsa tähän päivään asti.

Chubaban tunnetuimmat kappaleet ovat "Aristide Bruant", "Back in White", "Stairway to Hell", "Highway to Heaven", "Sad Together", "Happy Alone" ja "Mind Full of Soul". Näitä kappaleita soitetaan vieläkin monien maiden radioissa. Chubaban suosioon ja vaikutukseen viittaa myös Chavallesin laulaja Nico Chicoten kommentti, "Rockille pitäisi antaa parempi nimi, Chubaba."

Historia Muokkaa

Alkuvaiheet Muokkaa

Idean kansainvälisestä yhtyeestä sai kirjalainen kitaristi Michael Bochwood vuonna 1958. Hän oli 20-vuotias ja oli perustanut vuosi sitten menestymättömän duon ystävänsä kanssa. Bochwood esitteli ideansa Enemyn bändikyselypalstalla. Pian hän sai kirjeen khalifornialaiselta solistilta Jallu Petersonilta, pakistadilaiselta basistilta Baja Mujutolta ja kastamereläiseltä rumpalilta Fredio Garnassolta.

Yhtye otti kotipaikakseen Jeylannin Blancon. Esikoisalbumi "Chubaba Has Come" ilmesty heti vuoden 1960 alussa. Yhtyeen nimi oli otettu Chuba-Buba -purukumista. Yhtyeen toinen albumi "Let Us Rock With Blues" ilmestyi vuonna 1961 ja se saavutti debyyttiä paremman suosion, keräämällä yhtyeelle sen ensimmäisen hopealevyn. Listasijoituksissa yhtye menestyi vasta kolmannella albumillaan "Jamibafre", joka ylsi kahdennelletoista sijalle Khalifornian musiikkilistoilla. Albumin nimi tuli yhtyeen jäsenten etunimien ensimmäisistä tavuista.

Suurmenestys Muokkaa

Jallu Peterson ja Baja Mujuto jättivät yhtyeen neljännen albumin, "Zha Zha Tambourinen" jälkeen. He kokivat, ettei Chubaba enää menestyisi neljännen albumin kriitikoilta saaman murskatuomion jälkeen. 1960-luvun puolivälin musiikkipiireissä olikin hyvin yleistä, että kerran floppiteoksen tehnyt yhtye olisi lopullisesti tuhoon tuomittu.

Chubaba rikkoi musiikkipiirien elättämän myytin paluu-albumilla "New Guys, Same Style" vuonna 1965. Albumi menestyi todella hyvin ja qruutilaista vokalistia Bïll Wuŋtonia kehuttiin paljon. Myöskin Michael Bochwoodin keskittyminen vain soolokitaraan kehitti hänen taitojaan ja suosiotaan vaikuttavien soolo-osuuksien tekijänä.

Vuonna 1967 julkaistiin "Dressed by the Sun, the Moon, and the Stars on the Sky". Albumin myynti kärsi liian pitkästä nimestä, johon oli otettu vaikutteita wenetzialaisten jazz-albumien pitkistä nimistä. Albumilla kuultiin myös cavalalais-tyyppistä folk rockia ja erittäin kevyttä Khalifornian bluesia.

Vuonna 1968 julkaistiin "Go Boy And Make Money" joka oli edeltäjäänsä menestyneempi. Chubaban jäsenet kutsuivat sitä "taiteelliseksi huipukseen", vaikka kriitikoiden ja myynnin kannalta albumi jäi keskinkertaiseksi.

Chubaba äänitti kolmessatoissa päivässä uuden albuminsa "Back in Business".

Kokoonpanot Muokkaa

Alkuperäinen kokoonpano (1960-1964) Muokkaa

Jäsen Rooli Kansalaisuus
Jallu Peterson laulaja khalifornialainen
Michael Bochwood kitaristi kirjalainen
Baja Mujuto basisti pakistadilainen
Fredio Garnasso rumpali gualadorilainen

Kokoonpano II (1964-1971) Muokkaa

Jäsen Rooli Kansalaisuus
Bïll Wuŋton laulaja qruutilainen
Michael Bochwood soolokitaristi kirjalainen
Carl Wilson rytmikitaristi mantlalainen
Papp Laśzlo basisti hungarialainen
Fredio Garnasso rumpali gualadorilainen

Kokoonpano III (1971-1973) Muokkaa

Jäsen Rooli Kansalaisuus
Bïll Wuŋton laulaja qruutilainen
Ernesto Pareja kitaristi balerialainen
Gaylord Plouffe basisti, pianisti jeylantilainen
Harrie van Leusen rumpali rapidialainen

Kokoonpano IV (1973-1979) Muokkaa

Jäsen Rooli Kansalaisuus
Nathan Laffitte laulaja gualadorilainen
Fred Newman kitaristi cavalalainen
Harrie van Leusen rumpali rapidialainen

Kokoonpano V (1981-1982) Muokkaa

Jäsen Rooli Kansalaisuus
Fred Newman kitaristi cavalalainen
Harrie van Leusen rumpali rapidialainen

Tuotanto Muokkaa

Studioalbumit Muokkaa

Chubaba tuotti aikanaan yhteensä seitsemäntoista studioalbumia, joista merkittävimmäksi voidaan sanoa toisen kokoonpanon albumia Back in Business.

Albumi Julkaisuvuosi Kokoonpano
Chubaba Has Come 1960 alkuperäinen kokoonpano
Let Us Rock With Blues 1961
Jamibafre 1963
Zha-Zha-Tambourine 1964
New Guys, Same Style 1965 Kokoonpano II
Dressed by the Sun, the Moon, and the Stars on the Sky 1967
Go Boy And Make Money 1968
Back in Business 1969
Who's Who? 1970
The Yardbird 1971 Kokoonpano III
We're A Telephone 1973
Light my Fireplace 1974 Kokoonpano IV
Police On The Yard 1977
Angels and Demons 1978
Pretty Things Done Easy 1979
No Sense 1981 Kokoonpano V
No Sense II 1982