FANDOM

Cuobon sota oli aseellinen konflikti Karibianmerellä. Sodassa Cuobo taisteli Stuzlandia ja Khaliforniaa vastaan. Sota alkoi, kun Cuobo pudotti alas Khalifornian ilmavoimien lentokoneita, koska ne "loukkasivat Cubon ilmatilaa". Todellisuudessa Khalifornian lentokoneet lensivät kaukana Cuobon ilmatilasta ja ne olivat vain harjoituslennolla Karibianmerellä.

Cuobon sota
Päivämäärä 4.12.2017-31.12.2017
Paikka Karibianmeri
Casus belli Cuobo ampui Khalifornian

hävittäjiä alas

Lopputulos Cuobon hallitus lakkautettiin

ja sen alueet siirtyivät

suurimmaksi osaksi Khalifornian

haltuun. Stuzland sai 2/3 Haitista.

Osapuolet
Cuobo

Nerola (väliaikainen valtiopeli 12)

Khalifornia

Stuzland

Vahvuudet
Cuobo:

600 000 sotilasta (?)

Khalifornia:

1 000 000 sotilasta

2000 panssarivaunua

Stuzland:

800 000 sotilasta (?)

Tappiot
Cuobo:

130 000 kaatunutta

yli 200 000 haavoittunutta

Khalifornia:

10 000 kaatunutta

yli 10 000 haavoittunutta

Stuzland:

14 000 kaatunutta

yli 15 000 haavoittunutta

Komentajat
Fidel Kaste Must Ta Pekka (Khalifornia)

Gööts Bädn (Khalifornia)

W. A. Rochtel (Stuzland)

Heins Fergelen (Stuzland)

Tapahtumien kulku Muokkaa

Maihinnousut Muokkaa

Ennen Khalifornian maihinnousuja toteutettiin suuret pommitukset, jotka romahduttivat cuobolaisten moraalin ja tuhosivat suurimman osan sotakalustosta. Khalifornia toteutti yhteensä kuusi maihinnousua. Niistä viisi kohdistettiin Kuuballe ja yksi Haitille. Cuobon ilmavoimat tuhottiin käytännössä ensimmäisenä päivänä kentille. Cuobon oli myös vaikea puolustaa Kuubaa, sillä puolustukselle ei saatu kunnollista painopistettä usean maihinnousun takia.

Hav'nan taistelu ja länsikärjen taistelut Muokkaa

Sodan verisin taistelu oli Hav'nan taistelu, jossa kuoli 7 500 khalifornialaista ja 39 000 cuobolaista. Cuobon suuret tappiot johtuivat alhaisesta moraalista, miesalivoimasta, sekä vanhentuneesta kalustosta, ja siitä, että lähes kenelläkään ei ollut edes sotilaan peruskoulutusta. 25 000 sotilasta saarrettiinkin ensimmäisen neljän päivän aikana Kuuban länsikärjessä.

Stuzlandin osuus Muokkaa

Stuzlandin meri- maa- ja ilmavoimat auttoivat merkittävästi Khaliforniaa valtaamaan Cuobon pääkaupungin. Alussa stuzlandilaisilla oli vaikeaa nousta maihin Haitilla vaikeakulkuisen maaston takia. Cuobon puolustus oli kuitenkin hyvin heikko ja tunnissa stuzlandilaiset pääsivät läpi menettäen vain muutamia kymmeniä miehiä.

Sodan loppu Muokkaa

Cuobon hallitus oli ahdistettu saarille ja Fidel Kaste surmattiin hänen neuvonantajiensa toimesta. Neuvonantajat allekirjoittivat antautumissopimuksen Stuzlandille ja Khalifornialle noin kuukauden kestäneiden taistelujen seurauksena.