FANDOM

CymrAir on Cymraendin virallinen ja valtion sponsoroima lentoyhtiö. CymrAir harjoittaa reitti- ja lomalentoliikennettä lähes koko Euroopassa. Perustamisestaan lähtien se on ollut valtion suosituin lentoyhtiö.

Historia Muokkaa

1950-luku Muokkaa

Vuonna 1951 liikemies Ryan Williams (1902-1970) teki Cymraendin hallituksen kanssa sopimuksen ja osti valtion rahoilla seitsemän lentokonetta: (IRL-nimin) kaksi Avro Tudoria pidempiä matkoja ja viisi Beechcraft Model 34:ää lyhyempiä, kreivikuntien välisiä matkoja varten. Seuraavan kuuden vuoden (1952-1959) ajan kesäisin CymrAir lensi kolme lentoa viikossa, tuottaen rahaa sekä valtiolle että Williamsille.

1960-luku Muokkaa

Vuonna 1960 Williams päätti laajentaa laivastoaan. Aiemmat Model 34:t korvattiin kuudellatoista upouudella Piper PA-23-koneella ja Tudorien seuraksi ostettiin neljä Boeing 707-420:tä. Vuoteen 1963 mennessä lentojen määrä kasvoi kuuteenkymmeneen viikossa, ja toiminta-aika kasvoi (aiemmin kesäkuusta elokuuhun) maaliskuusta lokakuuhun.

Vuonna 1968 yhtiön perustaja vetäytyi hiljaiseloon ja hänen paikalleen nousi hänen poikansa, Séan Williams (1930-2009.)

1970-luku Muokkaa

Vuonna 1975 tapahtui CymrAirin ensimmäinen ja viimeinen kaappausyritys. Yritys pysäytettiin välittömästi, jo ennen kuin kaappaaja oli päässyt ohjaamoon. Lento laskeutui turvallisesti eikä kukaan haavoittunut. Samaan aikaan yhtiö toimi jo ympärivuotisesti.

1980-luku Muokkaa

Toimitusjohtaja Williams päätti vuonna 1987, että yhtiön laivastoa olisi modernisoitava ja suurennettava. Kaikki aiemmat lentokoneet myytiin, ja ilmaan nousivat seuraavat lentokoneet:

Lentokone Valmistusvuosi Määrä Käyttötarkoitus
Piper PA-46 1985 4 Kreivikuntien välinen liikenne
Boeing 767 1983 12 Pitkien matkojen liikenne
Airbus A320 1987 6 Valtion sisäinen ja pitkien matkojen liikenne

Muokkaa