FANDOM

Eduardo Albert Dolfendo Gorrot I Tiukka (King of Caribbean islands and Panama: Eduardo Albert Dolfendo Gorrot I Strict, Karibian saarten ja Panaman kuningas: Eduardo Albert Dolfendo I Tiukka) oli koiralais-karibialainen Karibian ensimmäinen kuningas ja hallitsija. Hän oli ainoa Karibian kuningas, jonka valtaoikeudet olivat samat kuin pääministerin. Eduardon aikana Karibiassa oli absoluuttinen monarkia. Hänen isänsä veli oli Koiralan kuningas Husky II.

Elämä Muokkaa

Lapsuus ja nuoruus Muokkaa

Eduardo Albert Dolfendo Gorrot syntyi 5. tammikuuta vuonna 1913 Santa Dominossa, Uudessa-Koiralassa. Hänen isänsä veli oli Koiralan kuningas Husky II. Eduardo suoritti koulunsa yksityisopettajan opissa ja hän meni St. Sheltien yliopistoon vuonna 1938. Hän opiskeli heraldiikkaa ja taidetta.

Toinen maailmansota Muokkaa

Eduardo pakeni maailmansotaa Karibianmeren saarille. Koiralan kuningas nimitti hänet vuonna 1941 Hispanian prinssiksi. Eduardo toimi sota-aikana myös Koiralan Cubon suurlähettiläänä.

Kylmäsota ja Karibian itsenäisyyskapinat Muokkaa

Vuonna 1950 liittoutuneet voittivat toisen maailmansodan ja Cuobo loikkasi kommunistien piiriin. 50-luvulla alkoi myös näkyä karibialaisten itsenäisyysaate. Eduardo suuttui Koiralan kuninkaalle vuonna 1957, kun hän ei päässyt koko Uuden-Koiralan johtajaksi. Alex Dustdance oli tuolloin Uuden-Koiralan johtaja.

Vuonna 1962 keväällä alkoivat monilla saarilla

itsenäisyyskapinat ja Alex Dustdance haki Karibialle itsenäisyyttä kesäkuussa. Koirala myönsi Karibialle itsenäisyyden 6.8.1962 ja Eduardo kruunattiin kuninkaaksi.

Valta-aika ja tytär Muokkaa

Eduardo sai vuonna 1958 tyttären vaimonsa Miranda Forgotongin kanssa. Tytär ristittiin Angelinaksi ja Eduardo oli hänestä hyvin ylpeä.

Eduardo tunnettiin tiukkuudestaan taloudellisissa ja poliittisissa kysymyksissä. Hän ei suostunut joustamaan päätöksenteossa ja monet parlamentaarikot, mukaanlukien Alex Dustdance (silloinen pääministeri), pitivät häntä diktaattorina tai "hulluna kuninkaana".

Kuolema Muokkaa

Eduardo I oli sairastanut jo pitkään keuhkosyöpää, mutta se aiheutui pahaksi vuonna 1986. Eduardo I Tiukka kuoli vuonna 1987 keuhkosyöpään, ja hänen seuraajakseen kruunattiin tytär Angelina.

Muokkaa