FANDOM

Eliaza Ades Sozjen (s. 3.3.1977) on Pakistadilainen folk-laulaja. Hän edusti Pakistadia Dollariviisuissa vuonna 2008 Kortaliassa voittaen koko kilpailun kappaleella "Earen".

Elämä Muokkaa

Lapsuus ja Nuoruus Muokkaa

Sozjen varttui melko köyhässä perheessä Eztonin kaupungissa, Pohjois-Bhakassa. Hän kävi kotikoulua koko ikänsä monien muiden paikallisten lasten tapaan. Sozjenilla oli 3 veljeä ja 2 siskoa, joista nykyään elossa on vain yksi veli. Muut sisarukset kuolivat vanhempiensa kanssa tulipalossa vuonna 1988, joten Eliaza ja tämän veli Aaren siirrettiin sijaisperheeseen.

Pakistadin Idols-Kilpailussa Muokkaa

Vuonna 1996 Sozjen osallistui Pakistadin Idols-kilpailuun. Hän oli yksi ennakkosuosikeista ja lopulta sijoittui toiseksi. Sozjen sai kisan myötä levytyssopimuksen Ezton Recordsin kanssa. Ezton Records on yhä Sozjenin levy-yhtiö.

Tauko musiikista Muokkaa

Sozjen meni naimisiin Poedi Sozjenin kanssa vuonna 2002. Hänen ei tarvinnut vaihtaa sukunimeään, sillä Poedilla oli valmiiksi sama sukunimi. Tästä syystä on syntynyt monia salaliittoteorioita, joiden mukaan Eliaza olisi sukua Poedille, mutta Eliaza on kiistänyt väitteet. Eliazalla ja Poedilla on kaksi lasta, joista kumpikin on syntynyt vuonna 2004. Avioliiton ja lasten myötä Sozjen piti taukoa musiikista.

Dollariviisut 2008 Muokkaa

Sozjen osallistui Dollariviisujen karsintaan vuonna 2008 itsekirjoittamallaan laululla "Earen". Laulu sai paljon kritiikkiä Pakistadissa, mutta kaikkien yllätykseksi voitti karsinnan ja pääsi Dollariviisuihin. Dollariviisuissakaan ei Sozjenia pidetty ennakkosuosikkina, mutta loppupeleissä tämä voitti yleisöäänestyksen ja sai juuri ja juuri tarpeeksi pisteitä päihittääkseen toiseksi tulleen Qruutin.

Diskografia //KESKEN// Muokkaa

Albumit Muokkaa

Nimi Ilmestymisvuosi Kappaleita Kappaleet Myynti
As Saelen Alosu 1999 12
  1. Miajern
  2. Aazolut
  3. Nokerem As Ougers
  4. Hunen Der
  5. As Liev
  6. Kaliferni
  7. Vaagdan Ueder
  8. Huur Et As Siegd
  9. Mina Sose Sose
  10. Drack
  11. Sje Liub Edes Twa Klorona
  12. Azeraarne
  • Pakistadissa
  • Aasiassa
  • Muualla
  • Yhteensä
Estana El Ezton 2001 13
  1. Estana El Ezton
  • Pakistadissa
  • Aasiassa
  • Muualla
  • Yhteensä
Earen 2008 13
  1. Earen
  • Pakistadissa
  • Aasiassa
  • Muualla
  • Yhteensä
1372 2013 14
  1. 1372
  • Pakistadissa
  • Aasiassa
  • Muualla
  • Yhteensä
Wader 2018 13
  1. Wader
  • Pakistadissa
  • Aasiassa
  • Muualla
  • Yhteensä