FANDOM

Ensimmäinen maailmansota on konflikti, jota käydään parasta aikaan Tupedian, Lei Pomon ja Rooman välillä. Sota alkoi, kun Rooma halusi lähteä laajenemaan.

Ensimmäinen maailmansota
Paikka Rooma, Tupedia ja Lei Pomo
Casus belli Rooma ilmoitti haluavansa laajeta.
Lopputulos Keskusvallat voitti.
Vaikutukset Rooma sai Tupedialta alueita ja Luutop Lei Pomolta. Lei Pomo muutti nimensä Plutopiaksi.
Osapuolet
Keskusvallat Liittoutuneet
Rooman lippu Rooman valtakunta

Screen Shot 2014-04-05 at 4.09.28 PM Luutop

Tupedia

Lei Pomo

Elopolis

Ingländ Ingländ

Vahvuudet
Rooma 1,2 miljoonaa

Luutop 2-6 miljoonaa

Tupedia 5 miljoonaa

Lei Pomo 500,000-7 miljoonaa

Elopolis ??

Ingländ ??

Komentajat
Rooma: Marcus Aurelius II

Luutop: ??

Tupedia: ??

Lei Pomo: Lei Puri

Elopolis: ??

Ingländ: ??

Tappiot
Rooma 125,000

Luutop 0

Tupedia 1,900

Lei Pomo 145,000

Elopolis 0

Ingländ 0

Siviilejä 520,100
Taistelut
Rooma, Tupedia, Atlantin valtameri, Välimeri ja Lei Pomo

Sodan syyMuokkaa

Rooma halusi suuralueensa takaisin. Ankaago julisti itsensä Lei Pomo-nimiseksi valtioksi. Ankaago oli kuulunut Rooman MSL:ään, mutta Rooma kielsi tämän, koska Lei Pomo ei tuntunut hyvältä liittolaiselta.

Sodan alkuMuokkaa

Rooma julisti tahtovansa lisää alueita ja tämän seurauksena julisti sodan Lei Pomolle. Koska Lei Pomo liittoutui Tupedian kanssa, syntyi Liittoutuneet. Rooma tunsi vielä itsevarmiuden ja aloitti ydinkokeen valmistelun. Rooma lähetti myös taisteluhävittäjiä Tupedian rajalle, mutta Tupedia torjui hyökkäykset. Silloin Rooma lähetti sotalaivansa, M/S Roman ja M/S Capitolan hyökkäämään meritse Tupediaan. Laivat rantautuivat Tupediaan ja rannikkokaupunkeja otettiin haltuun. Silloin Elopolis tuli peliin.

Sodan kulkuMuokkaa

Elopolis aloitti ydinkokeet samalla kun liittyi Liittoutuneihin. Roomalle alkoi tulla tukalat paikat, vaikka se miehitti Sisilian ja aloitti siellä ydinkokeen. Silloin Rooma alkoi myös valmistella Operaatio Barbequeta, vaikka Elopolis ilmoitti miehittävänsä Rooman. Myös Ingländ ilmoitti salaa osallistuvansa sotaan, Liittoutuneiden puolelle. Rooma menetti otteensa ja pyysi liittoa Bahcamashin kanssa. Bahcamash ei vastannut pyyntöön mitenkään, joten se pysyi puoluettomana. Silloin Luutop tarjosi apua Roomalle ja lopetti sopimuksen Tupedian kanssa. Rooma aloitti silloin Operaatio Barbequeen.

Rooman yritys miehittää Lei PomoMuokkaa

Pääartikkeli: Operaatio Barbeque

Rooma aloitti Operaatio Barbequeen eli yrityksen miehittää Lei Pomo. Lei Pomo aloitti pääkaupunkiseudulla tulitaistelun Rooman sotilaita vastaan, mutta se unohti Rooman hävittäjät ja laivat. Lei Pomo lähettää myös Tupedian salamurhaajat tappamaan Rooman keisarin, vaikka Rooman keisari Marcus Aurelius II istuu maanalaisessa bunkkerissaan.
Castle-Romeo 520 84721b

Ydinräjähdys Lei Pomossa

Mutta silloin, Lei Pomon yhdessä keskuskaupungissa räjähti ydinräjähdys. Räjähdys tappoi yli 520 tuhatta siviiliä, joten Rooma toivoi välirauhaa Lei Pomon kanssa selvittämisen ajaksi. Lei Pomo sopi välirauhan Rooman kanssa, kun samaan aikaan Tupedia lähetti salaa Poseidon II:n piirrustukset Lei Pomolle. Mutta Lei Pomo ilmoitti lopettavansa rauhan, Rooma laukaisi ydinohjuksen Tupedian ilmakehään.

Ydinsodan pelkoMuokkaa

Rooman keisari, Marcus Aurelius II ilmoitti, että isku hylätään, jos Liittoutuneet antautuvat. Tupedia kyseli rauhan ehtoja. Rooman ehdot olivat nämä:

1. Sotakorvausta kaikilta Liittoutuneilta 250 miljoonaa kultakolikkoa.

2. Hyökkäämättömyys- ja puolustusliitto Tupedian ja Lei Pomon kanssa sivulle 250.

3. Rooman sotilaat saavat olla Lei Pomon alueella, mutta hyökkäystä ei rauhan aikana tehdä.

4. Tupedia, Lei Pomo, Elopolis ja Ingländ eivät saa valmistaa ydinaseita sivulle 250 asti.

5. Jos Lei Pomo kyllästyy Rooman sotilaisiin sen maaperällä, Rooma saa miehittää Lei Pomon rauhassa, eikä Liittoutuneet saa puuttua siihen.

6. Puolet Tupedian ja Lei Pomon alueista Roomalle.

7. Tupedia ja Lei Pomo eivät saa omistaa ydinaseita sivulle 300 asti.

Luutop ilmoitti silloin Roomalle siirtävänsä laivoja hyökkäämään Tupediaan. Roomalle tämä kävi, koska rauhan ehdot eivät koskeneet Luutopia. Tupedia suostuu muihin ehtoihin paitsi aluemenetyksiin. Lopulta Tupedia suostuu Rooman ehtoihin ja Rooma miehittää Tupedian pohjoisosan.

Sodan loppuMuokkaa

Rooma antaa Lei Pomolta saadun alueen Luutopille. Ydinisku Tupediaan hylätään.