FANDOM

Feel (Tunne tai tuntea) on franklantilainen hard rock yhtye, joka on tunnettu singleistään "You were made for loving me" ja "Blind by reality".

Yhtyeen perusti basisti Jerome Rockings vuonna 1972. Siihen liittyivät pian Rockinsin ystävät James Locks, Erick Brån, Jefré Råsendörff ja Zack Weizh.

Historia Muokkaa

Alkuajat ja Frankish Rock Muokkaa

USAlainen basisti Jerome Rockings perusti yhtyeen vuonna 1972, kun hänen aikaisempi yhtyeensä "Hot Papricas" hajosi. Yhtyeeseen liittyivät aluksi James Locks, Erick Brån ja Zack Weizh, jotka tulivat Franklandista. Vuonna 1973 yhtyeeseen liittyi vielä Jefré Råsendörff.

Yhtye nauhoitti ensimmäisen albuminsa, Frankish Rockin Lontoossa, Kirjalassa. Se ilmestyi kaikkialla maailmassa 1974 ja sai suuren suosion. Siitä alkoi Feelin ura.

Rocket Boys, Hunter's Gun ja Prophecy Muokkaa

Yhtye päätti tehdä lisää albumeitä Frankish Rockin suosion vuoksi. Vuosina 1975-1977 yhtye teki kolme uutta albumia, joista kaikki saivat saman suosion kuin Frankish Rock. Albumeiden nimet olivat (ilmestymisvuodet suluissa):

  • Rocket Boys (1975)
  • Hunter's Gun (1976)
  • Prophecy (1977)

Erityisesti Prophecy sai hyviä arvosteluja, sellaisten klassikobiisien kuin I can't wait ya tai Play it again vuoksi. Ne nousivat TOP-10 listoihin kaikissa maissa.

One Era Muokkaa

One Era poikkesi huomattavasti aikaisemmista albumeista. Siinä yhtye sekoitti diskomusiikkia rockiin. Sen vuoksi se sai vastusta vanhoilta faneilta, mutta joka tapauksessa albumi menestyi hyvin.

Tauko ja Heavy Metalli kokeilut Muokkaa

70-luvun tiheän albumien ilmestymisen jälkeen yhtye piti viisi vuotta taukoa 1980-luvun alussa. Vuonna 1986 yhtye julkaisi kolme erillistä singleä:

  • She's the girl
  • Better luck next time
  • Feel the fire

Kaikki kappaleet olivat Heavy Metallia ja saivat suuren suosion. Yhtyeeltä odotettiin kuitenkin albumia, ja fanit olivat pettyneitä kun sitä ei tullut.

Burning Skies, Poison ja Dangers All Around Muokkaa

Yhtye julkaisi 1987 albumin Burning Skies, 1988 Poison ja 1989 Dangers All Around. Ne saivat suuren suosion, sillä yhtye ei ollut julkaissut albumeita melkein kymmeneen vuoteen. Albumeilta nousivat suosioon hittisinglet Blind by Reality ja You were made for loving me, mikä sisälsi diskovaikutteita.

Diskografia Muokkaa

Studioalbumit Muokkaa