FANDOM

Franklandin presidentinvaalit 2015 olivat vuonna 2015 järjestetyt presidentinvaalit. Ne olivat viimeiset vanhan järjestelmän vaalit. Vaalit voitti niukasti sosiaalidemokraattien Edgar Schanz, joka sai 801 100 ääntä enemmän kuin FDP:n Ellen Struberg.

Franklandin presidentinvaalit 2015
Ehdokas
Edgar Schanz
Edgar Schanz
Marie-Le-Pen
Ellen Struberg
Eric Stier Meik Lehman
Puolue ZDF FDP Vasemmistoliitto Vihreät
Kannatus 34% 32% 20% 14%

Ehdokkaat Muokkaa

Puolueet äänestivät sisällään ehdokkaansa. Jotkut puolueet, kuten kommunistit tai Voittofrankit eivät saaneet asettaa ehdokastaan, sillä heidän paikkamääränsä Kansalliskokouksessa eivät ylittäneet kahtakymmentä.

  • Edgar Schanz - ZDF
  • Ellen Struberg - FDP
  • Eric Stier - Vasemmistoliitto
  • Meik Lehman - Vihreät

Kampanjointi Muokkaa

Kampanjointi tapahtui hyvin rehdisti, ja se innosti monia ihmisiä äänestämään. Äänestysprosentti oli ennätyksellin korkea, 90% äänioikeutetuista franklantilaisista äänesti.

Ellen Strubergin kampanjointi painottui eurooppalaiseen yhteistyöhön ja eurooppalaisen liittouman perustamiseen. Tämä toimi myös lähtölaukauksena EU:lle, joka toimi lähtölaukauksena VIHTA:lle.

Edgar Schanz painotti franklantilaisen kulttuurin ja kansallisen hyvinvoinnin tärkeyttä. Schanzin mottokin oli "Mitä enemmän annatte, sitä enemmän saatte.".

Kierrokset Muokkaa

Ensimmäinen kierros Muokkaa

Ensimmäisellä kierroksella Ellen Struberg sai eniten ääniä, Edgar Schanz tuli toiseksi, ja muut luovuttivat.

  • Ellen Struberg, 36 300 500 ääntä
  • Edgar Schanz, 29 803 000 ääntä
  • Eric Stier, 3 900 100 ääntä
  • Meik Lehman, 2 398 400 ääntä

Toinen kierros Muokkaa

  • Edgar Schanz, 39 850 300 ääntä
  • Ellen Struberg, 32 551 700

Loppusumma Muokkaa

  • Edgar Schanz, 69 653 300
  • Ellen Struberg, 68 852 200 ääntä