FANDOM

720px-Important 2.svg
VAROITUS! Tämä artikkeli sisältää tietoa, josta ei pidä roolata valtiopelissä.
MiEPo (Mitte-Europe Polés = Keski-Euroopan poliisi) eli Miepo on Franklandin tiedustelupalvelu. Se operoi paljon vakoilutehtäviä eri maissa, ja näihin maihin kuuluvat muun muassa Timskav, Kortalia ja Esmar.

MiEPo suorittaa vakoilutehtäviä pääasiassa selvittääkseen maiden salaisia tai julkisia suhteita Franklandiin.

Historia Muokkaa

MiEPo perustettiin heinäkuussa 1935 vakoilemaan Suuren Maailmansodan osapuolia. MiEPon piti pääasiassa vain selvittää, oliko sodan osapuolilla aikeita hyökätä Franklandiin. Frankland oli tällöin vasta kaksi vuotta vanha valtio.

MiEPon johtajaksi valittiin 1945 Thomas Schoegenham, joka aloitti järjestelmälliset ja suuret muutokset MiEPossa. Vakoilijoita palkattiin enemmän sotilaspoliisin kuin siviiliväestön joukosta ja salassapitomääräykset tiukentuivat. Samalla MiEPo alkoi operoimaan enemmän salamurhaus- ja sabotointitehtäviä.

MiEPo murhautti vuosien 1962-2000 välillä ainakin kolmetoista ihmistä. Näistä salamurhista julkisuuteen vuosi kolme kappaletta, jonka vuoksi Franklandin johto alkoi entistäkin enemmän pitämään MiEPoa ja sen tehtäviä salassa.

MiEPo teki kolme sabotointia vuosien 2005-2017 välillä. Näistä kaksi vuosi julkisuuteen ja MiEPon johto joutui antamaan tarkan selonteon kaikille kolmelle maalle, missä sabotoinnit tapahtuivat.

Tehtävät Muokkaa

MiEPo on tehnyt lukuisia tehtäviä ympäri maailmaa Franklandin turvaamiseksi. Viime vuosina tehtävät ovat painottuneet tietoliikenteeseen. Vaikka MiEPo on pitänyt suhteellisen hyvin salassa tehtävänsä, on niistä muutama vuotanut julkisuuteen pääasiassa tehtävien suorittajien huolimattomuudesta.

  • Katistanilaisen vakoojan, Mihail Kratovzkan salamurhaus 5. huhtikuuta 1937 Katchesteriin vievässä junassa. MiEPo salamurhasi tämän miehen, koska hän oli varastanut Franklandin hallituksen talousministerille suunnattuja asiakirjoja. Mies yritti paeta pikajunalla Katistaniin, mutta MiEPon agentit saivat hänet kiinnit ja surmasivat hänet huoneessaan.
  • Bangladian hallitsijan serkun pojan, Alaga Tujun sieppaus 19, tammikuuta 1940 Bangladian Bulgerissa. MiEPo kaappasi hänet Bangladian hallitsijan pyynnöstä, koska hän uhkasi paljastaa Bangladian sodanaikaiset ihmisoikeusloukkaukset Liittoutuneille. Tuju pysyi kaapattuna vuoteen 1956 asti, kunnes hänet päästettiin vapaaksi Bangladiaan vaiennettuna. Bangladiassa Tuju pidätettiin ja hän kuoli syksyllä 1960 keuhkokuumeeseen sellissään.
  • Franklantilaisen kapinajohtajan, Roni Hergmannin salapidätys talvella 1948. MiEPo sieppasi tämän miehen, koska hän oli suunnitellut vallankumousta. Pidätys haluttiin pitää salassa, ja niin se pysyikin, alun kaksi viikkoa! Sen jälkeen lehdistö alkoi uutisoida miehen katoamisesta ja lopulta Franklandin poliisi ilmoitti miehen tulleen pidätetyksi.

Lähteet Muokkaa