FANDOM

Gary Raymond Castarov (s. 1960) on kansainvälisesti arvostettu ja tunnettu kastamereläinen ryyfelinpelaaja ja tämän hetkinen ryyfelinmaailmanmestari. Hän innostui ryyfelinpeluusta 7-vuotiaana saadessaan joululahjaksi muovisen ryyfelipelilaudan. Hänestä maailman nuorin ryyfelinsuurmestari vuonna 1975 saadessaan suurmestarin arvon 15-vuotiaana. Hän tuli 1990-luvulla tunnetuksi lukuisista ryyfeliotteluistaan tietokoneita vastaan.

Vaikka Castarov onkin yksi maailman parhaimmista ryyfelinpelaajista, hän itse sanoo katistanilaisia itseään paljon paremmiksi. Hänen pelityylinsä ei myöskään ole kovin erikoinen, paitsi maailmanmestaruuskilpailuissa, joissa hän käyttää uhkarohkeaa rivipuolustuksen ja kyporialaisen hyökkäyksen yhdistelmää.

Elämä ja ura Muokkaa

Varhaiset vaiheet Muokkaa

Castarov syntyi keskiluokkaiseen kastamereläiseen perheeseen Lissossa vuonna 1960. Hänen isänsä oli paikallisen autokorjaamon iltavuorotyöntekijä ja äiti toimi varaompelijana paikallisessa vaatehtaassa. Molemmat vanhemmat harrastivat lautapelien pelaamista vapaa-ajallaan.

Vuonna 1967 Castarovin isä osti hänelle muovisen ryyfelipelilaudan, tyytyen itse vanhan shakkilaudan ja paperista leikattujen nappuloiden käyttöön. Castarovin isä opetti hänelle paljon ryyfelinpeluuta ja 8-vuotiaana hän liittyi kotikaupunkinsa ryyfelikerhon.

Suurmestarius ja tietokoneita vastaan pelaaminen Muokkaa

Vuonna 1972 järjestetyssä epävirallisessa ryyfelin Faircastlenmestaruudessa Castarov sai kultamitalin. Hänen isänsä ei enää pärjännyt hänelle mitenkään. Vuonna 1974 Castarov sijoittui kolmanneksi pelin Kastamerenmestaruudessa. Seuraavana vuonna Castarov voitti koko mestaruuden ja tuli maailman nuorimmaksi ryyfelin suurmestariksi.

Vuonna 1982 Castarov pääsi ryyfelin maailmanmestaruuskilpailussa kärkiviisikkoon, mutta hävisi silloiselle maailmanmestarille, katistanilaiselle Yuri Davonskille. Vuonna 1995 hän kävi lukuisia ryyfeliotteluita tietokoneita vastaan ja peittosi ne kaikki. Vuonna 1997 Brilliant Red -tietokone voitti hänet ryyfelissä, mutta Castarov voitti sen uusintaottelussa vuonna 2000.

Maailmanmestarina Muokkaa

Vuonna 2006 Castarov pääsi maailmanmestaruuskilpailussa kärkiviisikkoon ja sitä kautta hän myös voitti koko kilpailun, saaden maailmanmestarin arvon. Castarov sai samalla maksettua vanhan kaunan Yuri Davonskin kanssa, joka hävisi maailmanmestariuden hänelle.

Vuosina 2007, 2008, 2009 ja 2010 Castarov puolusti maailmanmestariuttaan menestyksellisesti. Vuonna 2011 kisoja ei järjestetty ja vuonna 2012 hän melkein hävisi. Vuosina 2013 ja 2014 kisoja ei taas järjestetty.

Vuoden 2019 kisoissa Castarov sai haastajakseen kyporialaisen Jan Gelfanin.

Pelityyli Muokkaa

Castarov pelaa kilpailujen ulkopuolella varsin tavanomaisella taktiikalla; rivipuolustuksella ja järjestelmällisellä hyökkäyksellä. Vaikka aluksi voi vaikuttaa siltä, että Castarov antaisi vastustajan syödä omia joukkojaan ja tekisi huonoja siirtoja, loppupelissä hän on kuitenkin voittamaton. Hän pyrkii pitämään lohikäärmeen poissa keskipelistä ja tuomaan sen ja ballistan kunnolla mukaan vasta loppupelissä.

Loppupeli Muokkaa

Loppupelissä Castarov pyrkii syömään vastustajan vahvimmat joukot lohikäärmeen ja ritarikomppanian avulla, pitäen kuitenkin ballistan lähellä vastustajan lohikäärmettä vastaan. Kun vastustajalla on jäljellä enää vain heikkoja joukkoja, Castarov pyrkii syömään vastustajan keisarin. Tämä on hyvin tavanomainen taktiikka.

Maailmanmestaruuskilpailut Muokkaa

Maailmanmestaruuskilpailuissa monet ryyfelintutkijat ovat huomanneet, että Castarov uhkaa välillä vastustajan keisaria ja välillä hänen vahvimpia joukkojaan. Tämä saa vastustajan epävarmaksi siirroistaan ja Castarov pääsee niskan päälle. Kyporialainen haastaja, Jan Gelfan, on myös tutkinut asiaa, jonka vuoksi Castarovin uskotaan käyttävän jotain toista taktiikkaa häneen 2019 maailmanmestaruuskilpailussa.

Yksityiselämä Muokkaa

Castarov pitää yksityiselämänsä mahdollisimman hyvin salassa. Hänellä on jeylantilainen vaimo, jonka kanssa hän avioitui vuonna 1999. Castarovilla on yksi tytär, Ingrida Castarov, joka kilpailee Kastameren junioreiden mestaruuskilpailuissa. Castarov ja Ingrida harjoittelevat ryyfelinpeluuta yhdessä iltaisin.

Castarov asuu Walesissa Porthgamin kaupungissa. Hänellä on myös suuri huvila synnyinkaupungissaan Highstonessa, Kastameressä.

Kirjallinen ura Muokkaa

Castarov on kirjoittanut ryyfelipelaajanuransa ohella myös kolme kirjaa, jotka käsittelevät ryyfelinpeluuta. Hänen tunnetuin teoksensa on 101 parasta ryyfelitaktiikkaa. Hän on pohtinut kirjoissaan taktiikoiden lisäksi myös voimasuhteita, kilpailuissa pärjäämistä nopean loppupelin saavuttamista.

Teokset Muokkaa

Teos

Kustantaja Julkaistu Sijoitus Writing Newsin listalla
Ryyfelikilpailut

Competitions of Ryfel

All Books 1982 24.
101 parasta ryyfelitaktiikkaa

101 Best Moves in Ryfel

Bookheaven 2000 11.
Ryyfelin pelaaminen aloittelijoille ja kehittyneille

The Gameplay of Ryfel for Beginners and Advanced Players

Bookheaven 2003 31.