FANDOM

Gary Oak oli kirjalainen poliitikko. Hän eteni uransa aikana parlamentista Kirjalan ensimmäiseksi presidentiksi vuonna 2017.

Varhainen elämä Muokkaa

Oak syntyi 8.1.1946 lähellä Lontoota. Hänen äitinsä oli kirjailija ja isä kauppias, joten isän matkustaessa ympäri maata pikku-Gary oli äitinsä kanssa kotona. Vuoteen 1952 asti Oakit olivat köyhiä ja jatkuvassa kuoleman pelossa, kuten kaikki muutkin perheet sodan takia. Kun sota vuonna 1950 päättyi, Oak oli neljä ja puolivuotias.

Oak meni kouluun kuusivuotiaana vuonna 1952. Hän hämmästytti useita opettajia ja luokkatovereita kielitaidoillaan ja matematiikan taidoillaan. Välitunneilla hän suunnitteli sotasuunnitelman ja hyökkäsi kavereidensa kanssa samalla luokalla olleiden tyttöjen kimppuun.

Oak pääsi koulusta keskiarvolla 9,58 (A-.)

Hän kävi yhdeksäntoistavuotiaasta lähtien Hogsfordin yliopistoa. Yliopistosta hän pääsi myös hyvin arvosanoin. Vuosi oli 1969.

Poliittisen uran alku Muokkaa

Oak toimi muunmuassa Koulutus kaikille-yhdistyksen puheenjohtajana kuusi vuotta.

Hän pääsi provinssinhallintoon vuonna 1972, 27-vuotiaana. Provinssissa tapahtui useita muutoksia hänen kaksivuotisen kautensa aikana.

Kolmekymppisen Oakin elämän mullisti se, kun hän sai kuulla päässeensä valtiolliseen parlamenttiin. Oakin poliittinen ura oli alkanut.

Parlamentissa Muokkaa

Oak toimi parlamentissa useita kausia, jotka olivat vuosina 1976-1979, 1989-1993, 1994-1998 ja 2013-2017.

Parlamentissa hän muunmuassa esitti toiveen uudesta rahayksiköstä, punnasta vuonna 1995.

Kun kuningas vuonna 2017 esitti ehdotuksen tasavallasta, Oak kuului tasavaltaa kannattaneeseen kahdeksaankymmeneenkahteen prosenttiin.

Valinta presidentiksi Muokkaa

Parlamentin viimeinen teko oli äänestää presidenttiehdokkaat, jonka jälkeen parlamentti hajotettiin.

Oak asettui ehdolle ja hänestä tuli presidenttiehdokas. Hän kampanjoi hyvinvointivaltion puolesta ja pääsi presidentiksi seitsemänkymmenen prosentin kannatuksella.

Kun Oak valittiin presidentiksi, hän aloitti heti tehtävänsä. Ihmiset sanovat, ettei hän nukkunut neljään päivään.

Oak hoiti tehtävänsä hyvin, ja seuraavaksi presidentintehtävä oli Rose Rowlingin tehtävä.

Kuolema Muokkaa

Presidentti Gary Oak joutui jättämään tehtävänsä kesken 2017 - 71-vuotiaana - syövän takia.

Lääkärit koittivat useissa leikkauksissa poistaa syöpäkasvainta, mutta entinen presidentti menehtyi 72-vuotiaana sairaalassa vuonna 2018.

Suru-uutinen levisi nopeasti ympäri maapalloa, ja useiden valtioiden johtajat tulivat katsomaan Oakin hautajaisia.