FANDOM

Suositeltu artikkelilogo

Georgeus (Suom. Huom. myöhemmin George, artikkeli kirjoitettu syntymänimellä) Isrel Nikos Market (lyh. GINM, syntynyt. 20. syyskuuta 1955 Kirkuvia, Kyporia) on Kyporialainen fantasiakirjailija. Hänen vuonna 2004 julkistamansa Tulen ja teräksen laulu -kirjasarja on saanut osakseen runsaasti huomiota, niin Kyporiassa kuin ulkomaillakin.

Market syntyi Kirkuviassa 20. syyskuuta 1955. Hän luki pienenä paljon fantasiakirjallisuutta ja toimi lehtimiehenä ennen astumistaan kirjallisuuden pariin.

Sarilialainen The Breakin' Dimitri -lehti listasi Marketin kolmannelle sijalle huhtikuussa 2017 maailman merkkittävimpien kirjailijoiden joukkoon. Lehti kehui Marketia myös nykyajan merkittävämmäksi fantasiakirjailijaksi.

Elämä ja uraMuokkaa

Georgeus syntyi 1965 (ikä 55) Kirkuvian keskussairaalassa, vanhemmanpuoleiselle pariskunnalle. Georgen ollessa nuori perhe muutti Liborian provinssin pääkaupunkiin Burutiin, jossa hän opiskeli kunnallisessa koulussa. Tuolta ajalta George kertoo omaavansa sekä hyviä että huonoja muistoja, Geoge (tuolloin vielä Georgeus) kertoo vaihtaneensa etunimensä koulukiusatuksi tulemisen takia, tästä huolimatta juuri tuolla ajankohdalla George kertoo kirjallisen kiinnostuksensa syntyneen. 1980-luvulla George teki pääasiassa lehdistö- ja toimittajantyötä. Market siirtyi kirjoittamaan täysimittaisia romaaneja vuonna 1998 ja aloitti Tulen ja teräksen laulu -sarjansa, joka on saavuttanut sekä kriitikoiden että yleisön suosion.

Tulen ja teräksen laulu -sarja: Muokkaa

Tulen ja Teräksen laulu on George I.N Marketin kirjoittama fantasiakirjasarja, ja kirjailijan pääteos. Ennen kirjasarjaa Marketin kirjoittamat teokset Kuolleen Miehen Jalka -novelli (1987) ja Unelma taivaasta -romaani (1999) olivat saaneet osakseen vaimeahkon vastaanoton. Tästä huolimatta Tulen ja Teräksen Laulu osoittautui myyntimenestykseksi.

Sarja sijoittuu Testosterosin kuvitteelliselle niemimaalle, missä kymmenen vuotta kestänyt rauha on murtumaisillaan Testosterosin aatelissuvut kamppailevat vallasta sillä aikaa kun kylmässä pohjoisessa vanhat taruolennot tulevat uudestaan esiin uhaten koko Testosterosin tulevaisuutta.

Testosterosin niemimaan asujaimisto koostuu pääosin ihmisistä ja haltioista. Haltiat saapuivat niemimaalle Sankarien-Ajan puolessavälissä ja alistivat niemimaan valtansa alle. Testosterosin niemimaan aatelissuvut koostuvat pääosin haltioista, joka on osin johtanut veren "puhtaudesta" huolehtimiseen. Mitä vähemmän haltiasuku on ihmisten kanssa pariutunut, sitä merkittävämpi suku. Esimerkiksi Keisariperhe yleisimmin naittaa perillisensä sisarensa kanssa. Sarja kuvaa keskiaikaisen fantasiakirjallisuuden vähemmän hehkutettuja puolia, kuvatessaan sekä "rahvaan" että aatelin asemaa feodaalisessa järjestelmässä. Sarja käsittelee hahmojensa kautta monia teemoja ja ongelmia, kuten yhteiskuntaluokkia, uskontoa, sotaa ja väkivaltaa, rikollisuutta, sekä lojaaliutta ja oikeutta. Kirjoissa on useita väkivaltaisia juonenkäänteitä sekä monimutkaisia poliittisia juonittelua. Kirjojen kerronta muistuttaa historiallisten romaanien kerrontaa.

Ec452486fbf90dbd1d92afa357ab9419

Hätäinen hahmotelma Testosterosin niemimaasta. Mistä Markettia sitten kehutaankaan, ei karttojen piirtäminen ole yksi näistä ominaisuuksista.

Kirjasarjan hahmoja Muokkaa

  • Eric Kuuraparta (Eric Rimebeard)
  • Flyck Flint
  • Garlan
  • Jaakob Baleor
  • "Jalkapuoli"-Jojen (Halfleg-Jojen)
  • Ruupert Baleor
  • "Surusilmä"-Ned (Sorroweye-Ned)
  • Tom Hanki (Tom Frost)
  • Tomard Rowan
  • Tywin Baleor

Orastava Vapaus (2004) Muokkaa

A Dawn of Freedom

Orastava vapaus on Tulen ja Teräksen Laulu -kirjasarjan esikoisteos. Teos kuvaa Testosteros-nimisen niemimaan mahtisukujen valtataistelua. Kirjassa on kaksi pääjuonta, joista yksi keskittyy itsenäisyyttä hakevien aatelissukujen ja keisariperheen väliseen kamppailuun, ja toinen tapahtumiin pohjoisessa sijaitsevalla rajalla, jossa muinainen Khaos (Suom. Huom. Kaaos) osoittaa heräämisen merkkejä. Kirjassa on useita näkökulmahenkilöitä, jotka kertovat tarinaa luku kerrallaan.

Kuninkaiden Maa (2007) Muokkaa

A Kings' Land

Kuninkaiden Maa julkaistiin vuonna 2007 ja se voitti Kastameressä Vuoden kirja -palkinnon. Se jatkaa edellisessä kirjassa alkaneita juonia.

Testosterosin Keisarin Ruupert Baleorin kuoltua oman henkivartiokaartinsa "Kuolemattomien" (eng. The Immortal) käsissä on valtakunta ajautunut sisällissotaan. Aateliset kieltäytyvät tunnustamasta uudeksi keisariksi kruunattua Jaakob Baleoria, Ruupertin veli Tywin vaatii valtaistuinta itselleen. Laakson aateliset tavoittelevat entistä itsenäisyyttään ja Eric Kuuraparta on julistautunut Laakson kuninkaaksi.

Miekkojen Tyrskyt (nide 1) (2010) Muokkaa

A Surge of Swords

Orastava vapaus

Miekkojen Tyrskyjen ensimmäinen nide julkaistiin vuonna 2010. Fanit olivat aluksi hieman hämillään siitä, että kirja oli jaettu kahteen niteeseen. Kirjassa juonet muuttuivat monimutkaisemmiksi ja kirjailijan kerrottiin "pudottaneen langat käsistään".

Laakson mahtisukujen yhdistetyn voiman avulla Eric onnistuu murtamaan Mustan tornin piirityksen ja suuntaamaan huomionsa kohti Itää. Tämä kuitenkin johtaa konfliktiin useiden avainhahmojen välille kun, Tom Hanki, ja Pohjoisen mahtisukujen vanhimmat pojat, Tomard Rowan ja Flyck Flint, kieltäytyvät tukemasta Kuurapartojen vaatimuksia koko Testosterosin kuninkuudesta. Kuten edellisissä osissakin kirjassa on kaksi pääjuonta: yksi keskittyy mahtisukujen väliseen valtataisteluun, ja toinen tapahtumiin valtakunnan pohjoisrajan linnakkeissa ja niiden takana.

Miekkojen Tyrskyt (2014) Muokkaa

A Surge of Swords

Miekkojen tyrskyjen toinen osa julkaistiin vuonna 2014. Se sai erityisen hyvän vastaanoton Pohjois-Amerikassa, missä elokuvayhtiöt alkoivat kiinnostua kirjasarjan filmatisointioikeuksista. Market torjui yhtiöt.

Keisarikunta on edelleen sekasortoisessa tilassa, vaikka sisällissota on jo laantumassa. Jaakob Baleorin kuoltua on valtaistuimelle noussut hänen setänsä Tywin. Laakson valtakunta on joutunut luopumaan itsenäisyyttään koskevista väitteistä ja Eric Kuuraparta on mestattu maanpetturina.

Sarjan aiemmista osista poiketen kirja keskittyy pääosin Kuparisaarille vetäytyneiden Tom Hangen, Tomard Rowanin ja Flyck Flintin vaiheita, eikä kerro valtakunnan eteläosien tapahtumista lyhyitä pätkiä enempää. Teos keskittyy edellä mainittujen hahmojen juonitteluun Kuparisaarilla, sekä tapahtumiin valtakunnan pohjoisrajan takana ja pohjoisessa.

Kylmät tuulet (julkaisematon) Muokkaa

The Cold Winds

Julkisuuteen vuotaneiden tietojen mukaan kirja tulee käsittelemään ihmisten valtakunnan ja Khaoksen välistä konfliktia. Aiemmin kirjasarjan aikana Khaoksen toisesta tulemisesta kertoneet enteet osoittautuvat todeksi. Kirja tulee kokoamaan jäljellä olevat päähahmonsa yhteen ja siirtämään ne pohjoiseen, esimerkiksi Kuparisaarilla suolalaivastoon liittyneet Flyck, Tom ja Tomard tulevat suuntaamaan kaiken saatavilla olevan miesvoimansa Khaoksen uhkaa vastaan.

"Sillä talvi on tulossa, ja sen mukana jotain suurta, jotain pahaa, jotain muinaista... Sillä talven tullen herää myös Khaos." -George I.N Market, lehdistötilaisuus 3.5.2016.

ONE:n kehittelemän sarjan pohjana olevan Tulen ja teräksen laulu -kirjasarjan uusimmat teokset eivät edisty, kirjailija pahoittelee.

Kynä ei nyt kulje, kertoo George IN Market. Hän työstää parhaillaan kirjasrajan viidettä ja kuudetta osaa.

Market avautui ongelmistaan n ja pahoitteli lukijoilleen tilannetta blogissaan www.georgemarket.kyp.

– Kylmät tuulet ei ole valmis. Uskokaa pois, ei ole lainkaan miellyttävää joutua tunnustamaan tämä. Olette pettyneitä, ettekä ole ainoita. ONE on pettynyt, agenttini ja kustantajat ja kääntäjät ovat pettyneitä. Mutta kukaan heistä ei ole minua pettyneempi... Kuukausien ajan olen halunnut ilmoittaa kirjan olevan valmis. Olen kirjoittanut satoja sivuja, mutta jokainen jo kirjoitettu sivu loi kaksi uutta.
Luultavasti joudun sijoittamaan Kylmien tuulien ja Talven ruhtinaiden väliin uuden, vielä nimettömän kirjan.
Market ei yleensä kerro työnsä etenemisestä, mutta koska kirjoihin perustuvan tv-sarjan ensimmäinen kausi lähestyy, koki kirjailija velvollisuudekseen kertoa nykyisestä tilanteesta.

Vielä nimeämätön teos (julkaisematon)Muokkaa

"Still Unnamed Book"

Talven ruhtinaat (julkaisematon) Muokkaa

The Princes of Winter

Kirjan aikana tullaan käymään Khaoksen ja Vapaan maailman välinen ratkaiseva taistelu.

Tulevat unelmat (julkaisematon) Muokkaa

The Dreams to Come

Kirjan tapahtumista ei ole tietoa.

Inspiraatio Muokkaa

George I.N Market uskoo tärkeimpien vaikutteiden syntyneen hänen lapsuudessaan, jolloin hän luki useiden fantasiakirjailijoiden teoksia, tärkeimpänä C. R. Camposin Muuri ja Linna -sarja. Market luokitteli Tulen ja Teräksen laulun korkeaksi fantasiaksi ja nimitti Dolkienin vaikuttajikseen sarjan kirjoittamisessa.

Marketia miellytti Camposin tuotannossa erityisesti keskiaikaisen raakuudeen esille ottaminen. Hän kertoo ihailleensa Camposin tapaa näyttää myös keskiaikaisen aikakauden vähemmän hehkutettuja puolia.

Marketin mielestä moni Camposin jäljittelijöistä kirjoitti "kesystä-keskiajasta” ymmärtämättä aikakauden todellisuutta. Historiallinen fiktion tulisi hänestä olla paljon karumpaa ja realistisempaa. Kun historiallisessa fiktiossa lukijat voivat olla jo perillä tapahtumien historiallisesta kulusta, eivät he fantasiassa tiedä miten alkuperäisille hahmoille käy: tämä luo lisäjännitystä ja lukijat pystyvät samaistumaan hahmoihin paremmin. Niinpä George halusi yhdistää historiallisen fiktion realismin ja parhaiden fantasiateosten viehätyksen, mutta rajoitti taikuutta ja sen voimaa tuodakseen sodan ja poliittisen juonittelun paremmin esille.

Monista kirjailijoista poiketen Market kertoo välttelevänsä J. K. Ducklingin Harry Plotter -kirjasarja, perustellen sen hahmojen olevan miltei karikatyyrimäisen mustavalkoisia.