FANDOM

Gibraltarinsalmen kriisi
                                                   Osapuolet

Jaketori

Sääksjärvi

Löh Limonades

Futovia

Siksa

Vaergsjå (puolueeton)

Årland (puolueeton)

Westen

Joponia

MATO

Eden

Tappiot
Ei kuolleita

Gibraltarin salmen kriisi eli Westenin ja Jaketorin konflikti oli Westenin ja Jaketorin välejä hiertänyt selkkaus. Kriisi vaikutti laajasti maailmanpolitiikkaan ja pääosapuolten rinnalla siihen osallistui useita muita maita. Kriisi päättyi lopulta ratkaisemattomasti, yhtäkään laukausta ei ammuttu. Kriisin aikana perustettiin sotilasliitto MATO

TaustatMuokkaa

Jaketorin-Bärlinin -sodassa Westen taisteli Bärlinin puolella. Bärlin ja Westen sulkivat Gibraltarinsalmen, mikä vaikeutti Jaketorin liittolaisten pääsyä Välimerelle. Kun sota päättyi Bärlinin antautumiseen ja sen alueiden siirtymiseen Jaketorille, Jaketori vaati Westeniä luopumaan maaomistuksistaan Gibraltarinsalmen etelärannikolla. Westen kieltäytyi ja salmella alkoivat mielenosoitukset jaketorilaisten ja westeniläisten välillä. Jaketori ilmoitti havainneensa jaketorilaisten syrjintää Westenissä, minkä Westen kiisti. Tässä vaiheessa Sääksjärvi tiedotti, että se aikoo tukea sarkkilaiskansoja, joihin jaketorilaiset kuuluvat. Taustalla sekä Jaketori että Westen alkoivat siirtää sotajoukkojaan salmelle.

Tilanne paisuuMuokkaa

Westen lähetti Jaketoriin neuvottelijan. Jaketori kuitenkin totesi, ettei se toistaiseksi ole tehnyt mitään väärää, ja että se ryhtyy vastatoimiin, jos Westen loukkaa Jaketorin itsemääräämisoikeutta. Westeniläisiä tuotteita alettiin laajasti boikotoida Jaketorissa ja Sääksjärvellä. Lisäksi Jaketori lavasti löytäneensä massivisia öljyesiintymisiä, jotka paljastettiin huijaukseksi. Tämä sahasi öljyn hintaa edestakaisin, mikä taas aiheutti hallaa Westenille, jonka tärkeimpiä vientituotteita öljy oli.

Westenin presidentti, pää- ja ulkoministeri tekivät valtiovierailun Årlandiin, jonka kanssa Westen liittoutui. Heti tästä kuultuaan Jaketori kiirehti solmimaan Årlannin kanssa hyökkäämättömyyssopimuksen. Kaupanpäällisiksi Årland lahjoitti Jaketorille pitkänmatkantykkejä. Pian Årland ilmoitti, että se aikoo sijoittaa salmelle sotilaita, ellei kriisiin piakkoin saada rauhanomaista ratkaisua. Sääksjärven mukaan westeniläiset myrkkyhedelmät olivat aiheuttaneet 24 ihmisen kuoleman maassa. Myrkytykset aiheutuivat torjunta-aineista, joita viljelyssä oli käytetty ja westeniläiset hedelmät asetettiinkin kauppakieltoon Sääksjärvellä ja vedettiin markkinoilta Jaketorissa - Årlantiin myydyissä hedelmissä myrkkyjä ei havaittu. Tilanteen kiristyessa Sääksjärvi siirsi laivastoaan partioimaan salmen läheisyyteen. Eden puolestaan ilmoitti asettuvansa Westenin puolelle ja Futovia kehotti Sääksjärveä vetämään joukkonsa salmelta. Vaergsjå tiedotti pysyvänsä puolueettomana, Gullestaniassa annettiin matkustuskielto Gibraltarille. Westen alkoi evakuoida kansalaisiaan salmen läheisyydestä ja sijoitti laivastoaan lähelle Jaketorin aluevesiä sekä salmelle. Futovia lähetti hävittäjiä Sääksjärven ja Westenin väliselle maakaistaleelle Afrikkaan ilmavalvontaan, minkä Westen ilmoitti loukkaavan alueella asuvien alkuperäiskansojen rauhaa. Futovia vastasi, että sillä on alkuperäisasukkaiden antama lupa toimintaansa. Årland lähetti kuitenkin alueelle maajoukkoja turvaamaan asukkaiden turvallisuutta.

Årlannin kuningas, kaksi ruhtinasta, kreivi ja prinssi saapuivat vastavierailulle Westeniin. Samaan aikaan Sääksjärvi ja Årland solmivat hyökkäämättömyyssopimuksen, jolla Årland sitoutui olemaan sijoittamatta sotilasjoukkoja tai ohjuksia salmelle. Melko pian tämän jälkeen Sääksjärvi valtasi sen ja Westenin välisen maakaistaleen, jonne Futovia ja Årland olivat jo lähettäneet joukkojaan. Näin Sääksjärvi ja Westen olivat yhtäkkiä rajanaapureita ja rajalle alettiin hetimmiten rakentaa puolustuslinjoja. Vaergsjå lähetti Välimerelle kaksi taistelualusta, jotka Westen pysäytti ja vaati niitä poistumaan. Käsky aiheutti närkästystä Vaergsjåssa, olivathan alukset kansainvälisillä vesillä. Alukset pyysivät lupaa päästä Jaketorin aluevesille, mihin Jaketori suostui, joskin vastentahtoisesti, sillä Vaergsjå ja Jaketori edustivat tuolloin erilaisia aatteita. Jaketori oli sosialistinen, Vaergsjå kapitalistinen. Westen lähetti Itämerelle 35 alusta, jotka kuitenkin juuttuivat Kattegatin salmelle, kun Jaketori ei päästänyt niitä läpi. Westen puolestaan sulki Gibraltarinsalmen kansainvälisen vesialueen ja ilmoitti, että sen puolelta ei ole lupa kulkea, joten Välimerelle päästäkseen kaikkien alusten on pyydettävä lupa käyttää Jaketorin aluevesiä. 

MATOMuokkaa

Kriisin velloessa Eden ilmoitti perustavansa sotilasliitto MATO:n. Sen luvattiin puolustavan jäseniään sodassa. Ensimmäisenä MATO:on liittyivät Westen, Kuumastan ja Majestropolia. Alkajaisiksi MATO järjesti Jeuroopan Unionin kanssa huippukokouksen, aiheenaan Gibraltarinsalmen kriisi. Kokoukseen kutsuttiin myös liiton ulkopuoliset maat. Jaketori tiedotti, että se pitää MATO:a uhkana.

Tilanne kärjistyyMuokkaa

Westen valtasi maasuikaleen, joka ulottui Afrikan mantereen yli Atlantilta Intian valtamerelle, minkä Jaketori ilmoitti tuomitsevansa. Jaketori myös sanoi, että tämä on varmistus siitä, että Westen pyrkii harjoittamaan valloituspolitiikkaa (Westen oli jo aiemmin vallannut Kanarian saaret) ja väitti Westenin seuraavan kohteen olevan Gibraltarin salmi. Jaketori pyysi Westenin-suurlähettiläänsä kotiin ja katkaisi diplomaattisuhteet Westenin kanssa. Gibraltarinsalmen varustelu kiihtyi entisestään. Jaketori alkoi evakuoimaan kansalaisia salmen läheltä.

MATO:n ja JU:n huippukokouksessa Westen ilmoitti että MATO saa sijoittaa joukkoja salmelle. Kokoukseen ilmaantui jaketorilaiseksi diplomaatiksi itsensä esitellyt henkilö, joka ojensi MATO:n edustajalle asiakirjoja, joiden sanoi olevan todisteita Westeniä vastaan. Westeniläisedustaja kaappasi kansion ja totesi, että paperit ovat väärennettyjä eikä niitä kannata tutkia. Kun paperit kuitenkin käytiin läpi, ne osoittautuivat tyhjiksi. Sitten Jaketorista soitettiin ja huomautettiin, kuinka agressiivisesti westeniläinen pyrki pitämään tiedot salassa. Jaketorin mukaan Westenillä oli jotain salattavaa. 

Siksa ilmoitti tukevansa Jaketoria mahdollisessa aseellisessa konfliktissa, Futovia tarjosi Jaketorin käyttöön hävittäjiä. Vaergsjå ja Futovia tiedottivat etteivät aio liittyä MATO:on. Löh puolestaan nosti kaikki MATO-maat kalleimpaan vientiluokkaan (suurimmat tullimaksut) ja lopulta katkaisi viennin MATO-maihin täysin. Joponia liittyi MATO:on ja lupasi antaa Westenille tukea. 

Huippukokouksessa Jaketori ja Westen kertoivat oman näkemyksensä tilanteesta, Jaketori videoyhteydellä, Westen paikan päällä. Futovia lähetti lisää joukkoja Gibraltarille, Löh mobilisoi joukkojaan Kanariansaarten-tukikohtaansa ja Siksa puolestaan koko armeijansa kohti Westeniä, joka lopetti öljyn viennin Jaketoriin, minkä johdosta Jaketorissa sitä alettiin säästellä ja ottaa haltuun, armeijan käyttöön. Tässä vaiheessa tilanne Gibraltarinsalmella oli erittäin räjähdysherkkä. Vaergsjålainen lentotukialus saapui Välimerelle. Westenin Sääksjärvelle ehdottama hyökkämättömyyssopimus tyrmättiin Sääksjärvellä. 

Tässä vaiheessa Westen ilmoitti vetäytyvänsä kriisistä ja tilanne raukesi. 

Vaikutukset pelin ulkopuolellaMuokkaa

Kriisi aiheutti myös pelaajien välillä erimielisyyksiä ja riitaa, koska tilanne tulkittiin joiltain osin epäreiluksi.