FANDOM

Hungaria tai Hungarian kansantasavalta on käyttäjän Simppu12 valtio Valtiopeleissä 11, 12, 13 ja 14.

Historia Muokkaa

Hungarian juuret juontavat 1100-luvulle asti, kun Aasiasta ratsasti mongoliheimoja Eurooppaan. Eräs näistä heimoista jäi Hungarian alueelle ja perusti valtion sinne. Tämä alue ei kuitenkaan vastannut edes puolta nykyisestä Hungariasta, joten sitä voisi kutsua eräänlaiseksi ydin-Hungariaksi. Ydin-Hungaria levittäytyi nykyisen Budapestin kaupunkin ympärille.

Seuraavien parin sadan vuoden aikana ydin-Hungaria kehittyi nopeasti tieteen, sivistyksen ja sodan alueilla. Vahvan armeijansa avulla 1400-luvun lopulla Hungaria valloitti osan Transilvaniasta kukistettuaan ensin romanialaisia joukkoja.

1500-luvulle tultaessa Hungaria ei ollut laajentunut erityisemmin, ja maassa elettiin rauhallisia aikoja. Kansa oli melko tyytyväistä, ja ruokaa riitti kaikille. 1570-luvun puolivälissä ydin-Hungarian pohjoisnaapuri Slovakkia valloitti Hungarian, ja Slovakkia yritti verisesti käännyttää Hungarian kansan pois kristinuskosta. Tähän pyrittiin mm. kristittyjen verottamisella ja nuorten poikalasten poisottamisella.

Hungarian kansa ei kuitenkaan antaunut, ja vuonna 1846 nationalismin aallon kulkiessa Euroopan yli hungarialaiset päättivät nousta kapinaan. Slovakkia kukisti muutamia hungarialaisten kapinoista verisesti, mutta se ei pysäyttänyt näitä. Hungarialaiset saivat apua länsinaapuriltaan, ja yhdessä heidän kanssaan kukistivat Slovakkian armeijan ja pääsivät eroon tämän vallasta. 3. maaliskuuta 1847 Hungaria ja Slovakkia solmivat sopimuksen, jonka mukaan Hungaria sai itsenäisyyden.

Sotiminen ei kuitenkaan päättynyt tähän. Slovakkiassa eli merkittävä hungarialaisvähemmistö (noin 40% maan asukkaista), ja Hungaria halusi vapauttaa heidät slovakkialaisten hirmuvallasta. Niinpä Hungaria aloitti sodan, ja kolmen vuoden jälkeen melkein koko Slovakkia liitettiin Hungariaan syyskuun 6. päivänä vuonna 1853.

1930-luvulla, suuren maailmansodan aikana, Hungarian keisari päätyi suureen epäsuosioon. Hungaria halusi levittäytyä itään ja pohjoiseen, joista jälkimmäisessä eli vielä jonkin verran hungarialaisia, ja niinpä maa julisti 1933 sodan koillis- ja itänaapurilleen, KKT:lle. Nopean etenemisen jälkeen sodan rintamalinja muodostui noin 150 kilometriä Bukurestin länsipuolelle eikä rintama muuttunut erityisemmin seuraavan muutaman vuoden aikana.

Vuoden 1937 loppuun mennessä miljoonia hungarialaisia oli menettänyt henkensä sodassa ja pommituksissa, ja elinolot olivat kamalat sotavarustelun vuoksi. Ruokaa oli saatavilla vain vähän, ja työläiset viettivät tuntikausia tehtaissa tekemässä luoteja ja aseita. Tyytymättömyys keisariin kasvoi, kunnes 17.2.1938 Kános Jádár, hungarialainen kommunistivallankumouksellinen, kiihotti kansan vallankumoukseen. Keisari syöstiin vallasta, ja Hungaria joutui antautumaan sodassa. Tämän seurauksena valtio menetti kaistaleen itäisistä alueistaan KKT:lle (nämä alueet kuitenkin liitettiin takaisin Hungariaan vajaat 80 vuotta myöhemmin).

Sodan aikana suuri osa kansasta näki nälkää, eikä työväestö saanut kunnon palkkaa suuren sotapanostuksen vuoksi. Lisäksi työläisten asuinalueet olivat erittäin likaisia ja huonokuntoisia. Kános Jádár, käytti tätä tilannetta hyväkseen ja kiihotti kansan vallankumoukseen luvattuaan heille kommunismin parantavan heidän elämäänsä. Pari kuukautta vallankumouksen alun jälkeen Hungarian keisari päätyikin tyrmään, ja Jádár nousi maan johtoon, perustaen Hungarian ensimmäisen kommunistisen hallituksen.

Jádárin kuollessa 1963 Hungaria oli tyydyttävässä tilanteessa. Rakennuksia ja katuja rakennettiin ja parannettiin, ja jonkinlainen yleinen terveydenhuolto oli voimassa Hungariassa. Töitäkin riitti kansalle. Huonojakin puolia toki oli: palkat olivat alhaisia, ja monista ruokatarvikkeista oli pulaa. Autoja jonotettiin jopa viisi vuotta, eikä vaatekaupoissa ollut paljon valinnanvaraa. Elektroniikkaakin oli hankala saada, eikä terveydenhuollon laatu ollut hyvää. Matkustaminen oli erittäin rajoitettua.

Asiat muuttuivat kuitenkin parempaan suuntaan 1991, kun tämänhetkinen valtionsihteeri Ábel Nagyov nousi kommunistisen puolueen pääsihteeriksi, ja samalla valtiosihteeriksi. Ensimmäisen kolmen hallintovuoden Nagyov muutti taloussysteemiä niin, että maahan syntyi hallittava määrä yksityisyrittäjyyttä. Valtio lopetti melkein kokonaan aseiden valmistuksen, ja se siirtyi tuottamaan kulkuvälineitä sekä maataloustarvikkeita. Nämä uudistukset saivat maan talouden nousuun, ja kaupat alkoivat täyttyä pikku hiljaa. Valinnanvaran määrä ruokakaupoissa nousi jonkin verran, mutta joistain tarvikkeista on vielä tänäkin päivänä hieman pulaa.

Nagyov alkoi myös uudistamaan sosiaali- ja terveysalan palveluita nopeasti, ja Hungarian sairaaloiden kalusto uudistettiin nopeasti. Nagyov myös teki koulutuksesta ilmaista ja pakollista, ja maan väestöstä 99.8 prosenttia onkin luku- ja kirjoitustaitoista.

Nagyovin hallitukset ovat kuitenkin kohdanneet hieman vastoinkäymisiäkin. Markkinauudistusten alkaessa yli miljoona hungarialaista kärsi nälästä ja tarvikepulasta. Valtio ei ole vielä tänäkään päivänä onnistunut kokonaan kitkemään köyhyyttä, ja noin kolme miljoonaa hungarialaista, joista suurin osa on romaneja, asuvat köyhyysrajan alapuolella. Nagyovin Hungariaa on myös syyllistetty propagandan levittämisestä ja ihmisoikeuksien tallomisesta. Hungarialla on myös ongelmia sananvapauden kanssa, ja maan vankileirejä asuttavatkin sadat tuhannet valtiota äänekkäästi kritisoineet henkilöt.

Viime vuoden aikana Hungaria on liittänyt Maltan saaren ja jonkin verran KKT:n alueista valtioonsa. Jälkimmäinen toimi johti massiivisiin protesteihin liitetyissä alueissa, sillä kävi ilmi, että Hungarian hallitus oli peukaloinut vaalitulosta. Tällä hetkellä valtiossa on kuitenkin rauhallista ja turvallista.

TalousMuokkaa

Hungarian valuutta on forintti, 250 forinttia vastaa yhtä euroa. Maan vientituotteita ovat maataloustuotteet, kodinkoneet, malmit sekä kulkuvälineet, kuten junat. Tuonti koostuu teknologiasta, aseista ja polttoaineista.

MaantiedeMuokkaa

//Tulossa!

AsevoimatMuokkaa

Joukko Määrä
Jalkaväki 530 000 (9 milj.)
Panssarivaunut 4900
Kuljetusajoneuvot 6400
PanssariKoirat 25
Tykit 1200
IT-tykit 700
Hävittäjät 95
Pommikoneet 60
Sotalaivat 22