FANDOM

Itä-Nostana eli Noskertanan Demokraattinen Tasavalta (myös nimellä NDR tai Dözland, graez. Der Demokratik Republick osz Éste-Nostana) oli valtio Itä- ja Keski-Euroopassa. Se oli itäinen osa jakautuneesta Nostanasta. Itä-Nostana oli myös yksi Katistanin "itäblokin" maista.

Historia Muokkaa

Maltan sopimus Muokkaa

Liittoutuneiden päättäjät tapasivat vuonna 1948 Maltan saarella pidetyssä kokouksessa. Kokoukseen osallistui Jooseppi Zalin, Winston Cucumber ja Allan Roosevelt. Toinen maailmansota oli tuolloin meneillään ja liittoutuneet olivat voitolla. Zalin, Cucumber ja Roosevelt päättivät Nostanan jakamisesta ja Zalin halusi muodostaa Itä-Nostanan hallituksen.

Valtion muodostaminen Muokkaa

Adolf Hütler suoritti itsemurhan bunkkerissaan 30.4.1950 ja toinen maailmansota lähestyi loppuaan. Liittoutuneet jakoivat Nostanan miehitysvyöhykkeisiin ja Itä- ja Länsi-Berliiniin vuoden 1950 syksyllä Nostanan antauduttua. Puolan, Itä-Tsekin ja pienten itäisten saksalaiskuntien paikalle muodostettiin Itä-Nostana.

Taloudellinen nousu Muokkaa

Itä-Nostanan talous nousi huomattavasti vuonna 1956 ja sen kehitys jatkui 70-luvun lopulle asti. Talous laski rajusti vuonna 1978, kun Tseggernåbylin ydinvoimalaonnettomuus tapahtui.

Berliinin muuri Muokkaa

Taloudellisen nousun aikoihin vuonna 1962 päätti Itä-Nostanan presidentti ja sosialistisen työväenpuolueen puheenjohtaja Walther Übergiht pystyttää muurin Berliinin välille, sillä Länsi-Nostanalla oli hallussaan Länsi-Berliini. Muuri rakennettiin, mutta sen vuoksi useat maat asettivat talouspakotteita Itä-Nostanalle ja talous laski.

Berliinin muuri kaatui vuonna 1989 kun Länsi- ja Itä-berliiniläiset suuttuivat hallitukselle. He hakkasivat muuria hakuin ja porakonein ja suuret ihmismassat vyöryivät "kuoleman kaistaleen" yli. Sotilaat eivät uskaltaneet vastustaa 50 000 vihaista kapinoitsijaa. Lopulta Itä-Nostana myöntyi kaatamaan muurin lopullisesti.

Romahtaminen Muokkaa

Itä-Nostana oli hyvin köyhä maa vuonna 1990. Ja se oli myös hyvin epävakaa. Monet vanhat johtajat olivat kuolleet ja Länsi-Nostana painosti yhdistymään. Lopulta Itä-Nostanan hallitus ei enään kestänyt ja se kaatui syksyllä vuonna 1990. Länsi-Nostana liitti pian tämän jälkeen Itä-Nostanan itseensä ja Stuzlandin valtio muodostui.