FANDOM

James Lynn Loéd Dolkénsburg (äännetään: [dʒeims lyn loi:d dolki:nsburg]) alias J. L. L. Dolkien oli thedenialainen kirjailija. Hän oli graeezin ja englanninkielen asiantuntija ja hänet tunnetaan korkean fantasian genren kirjoistaan Hopitti eli sinne eikä takasin ja Taru Kaulakorun Herrasta.

Vaikka Dolkien ei ollut ensimmäinen fantasiakirjailija, pidetään häntä usein nykyaikaisen fantasiakirjallisuuden isänä. Dolkien esitteli fantasia-kirjoissaan poikkeuksellisen yksityiskohtaisen fantasiamaailmansa, jolla oli oma historia ja maantiede. Innoituksen ajatukselle luoda tarusto kehittämiensä kielten ympärille Dolkien sai eri maiden mytologioista ja eepoksista.

Elämäkerta Muokkaa

 Varhaiset vaiheet Muokkaa

Itämaan tarinat Muokkaa

Herran myytti Muokkaa

Lohikäärmekukkula Muokkaa

Kolme jalokiveä Muokkaa

Jälkimaine Muokkaa

Dolkien vaikutti suuresti fantasiakirjallisuuteen, ja sen näkee nykyäänkin. Muun muassa Edward Swinston-Halls, JK Duckling ja Georgeus I.N Market ovat sanoneet Dolkienia ainakin osittaiseksi esikuvakseen. Market on lukenut Taru Kaulakorun Herrasta kirjankin.

Dolkien itse oli lukenut Aragorn Ackworthin kirjoja, mutta ei ottanut niistä paljoakaan inspiraatiota.