FANDOM

Jan Absurdos Gelfan on kyporialainen cewachen (eli ryyfelin) suurmestari ja hallitseva Kyporianmestari. Hän aloitti kokonaisvaltaisen cewacheuransa vuonna 1990, osallistuen lukuisiin Liboriassa pidettyihin turnauksiin. Hän pelasi vuosina 2010-2017 khalifornialaisissa ryyfelikerhoissa, kiertäen maata ja tutustuen samalla sen kulttuuriin. Hän palasi kotimaahansa vuonna 2018 ja haastoi vuonna 2019 hallitsevan ryyfelinmaailmanmestarin Gary Castarovin ja kilpailee tällä hetkellä hänen kanssaan maailmanmestaruudesta.

Gelfanin pelitapaa on luonnehdittu "ärsyttävän ovelaksi" ja "täysin arvaamattomaksi". Hän välttääkin käyttämästä yleisimpiä asetteluja ja on kehitellyt lukuisia uusia. Juurikin tällaisella arvaamattomalla tavalla hän voitti Gary Castarovin maailmanmestaruusottelun ensimmäisessä pelissä.

Gelfan saavutti kansainvälisen mestarin arvon vuonna 2005 ja suurmestarin arvon vuonna 2006.

Varhaiset vaiheet Muokkaa

Gelfan syntyi Huutaviassa vuonna 1975, mutta hänen molemmat vanhempansa olivat Liborian provinssista. Perhe muutti Borotin kaupunkiin vuonna 1978.

Gelfan oppi cewachen koulunsa kaveripiirissä 1986. Puolessa vuodessa hän oli ehtinyt perustaa kouluunsa epävirallisen cewachekerhon ja peitonnut matemaatikanopettajan. Hän liittyi Borotin cewacheseuraan vuonna 1987, jonka myötä hänen koulunsa kerho lakkautettiin.

Cewacheura Muokkaa

Gelfan aloitti aktiivisen cewacheuran vuonna 1990 ja alkoi osallistua pieniin kilpailuihin. Hän vältti suuria turnauksia ja pyrkikin käymään vain lyhyitä otteluita. Tällä tavalla hän niitti mainetta haastamalla ulkomaalaisia mestareita ja voittaen muutamia niistä. Anttonio Karpalo kuvaili Gelfania vuonna 1997 "Kyporian tiikeriksi" Gelfanin saavutettua tasapelin Karpaloa vastaan.

Vuosina 2000-2005 Gelfan piti taukoa cewachesta ja aloitti toimittajan uransa kyporialaisessa lautapelejä käsittelevässä lehdessä. Vuonna 2004 hän haastoi silloisen Kyporianmestarin Robertus Madrianuksen, mutta tämä ei suostunut koska Gelfan oli viralliselta arvoltaan taituri (Advancer).

Vuonna 2005 Gelfan osallistui ensimmäiseen turnaukseensa Burutissa ja saavutti siellä Vuoden Pelaajan arvon. Hän kuitenkin hävisi haastamalleen Madrianukselle, joka myöhemmin kertoi Gelfanin olleen vain kahden erinomaisen siirron päässä hänen voittamisestaan.

Vuonna 2006 Gelfan viimein voitti Madrianuksen, saavuttaen suurmestarin ja Kyporianmestarin arvon. Hänestä tuli kotimaassaan suuri kuuluisuus ja pian ulkomaillakin hänen haastettua tuoreen maailmanmestarin Gary Castarovin. Castarov ei suostunut haasteeseen, koska uuden maailmanmestarin on täytynyt aina saada vuoden levähdystauko.

Vuosina 2010-2017 Gelfan asui kesät Khaliforniassa pelaten kolmessa turnauksessa. Vuonna 2017 IRO teki hänestä virallisen maailmanmestaruushaastajan Gary Castarovia vastaan.

Vuonna 2019 alkoi Castarovin ja Gelfanin välinen maailmanmestaruusottelu. Ensimmäisen pelin voitti Castarov, toinen päätyi tasapeliin ja kolmas meni Gelfanille. Ottelua on vielä kolme peliä jäljellä.

Pelityyli Muokkaa

Gelfanin pelityyliä on luonnehdittu dynaamiseksi ja kaukonäköiseksi. Hän osaa ennakoida hyvin tulevia asemia ja pitää jännitteiden rakentamisesta, purkamisesta ja uudelleensovittamisesta syklimäisellä tavalla.

Kun maailmanmestari Gary Castarovin pelityyliä on luonnehdittu agressiiviseksi ja uhkaavaksi, voidaan Gelfanin tyyliä kuvailla täysin päinvastaiseksi. Hän nimittäin luo erittäin puolustuksellisia ja heikolta näyttäviä sommitelmia, jotka kuitenkin myöhemmässä vaiheessa osoittautuvat kuin murtamattomiksi linnoituksiksi.

Toisin kuin Castarov, joka rikkaalla elekielellään osoittaa jokaisen mielenliikutuksensa pelin aikana, Gelfan on erittäin tyyni ja vakava. Kun häneltä kysyttiin vuoden 2019 maailmanmestaruusottelun aikoihin, onko hän Robert Spushkin tavoin sisäisesti hermostunut, Gelfan vastasi kieltävästi. Hänen mielestään sisäinenkin hermostuneisuus häiritsee päätöksentekoa, jonka vuoksi hän käy meditointikurssilla pitääkseen ajatuksensa selvinä pelitilanteissa.

Yksityiselämä Muokkaa

Julkisuuskuva Muokkaa

Turnaushistoria Muokkaa

Turnaus Vuosi Silloinen seura Voitot/tappiot/tasapelit Palkinnot
Bavutin suurturnaus 2005 Liborian yksityiscewachekerho 21/9/30 Vuoden Kyporialainen Pelaaja, kansainvälisen mestarin arvo
Kyporianmestaruusturnaus 2006 Kyporian Cewacheliitto (KCL) 30/24/9 Kyporianmestarius, suurmestarin arvo
San Diekon suurturnaus 2010 Khalifornian Ryyfeliliitto 7/7/11 ei palkintoja
Oustonin suurmestariturnaus 2013 Khalifornian Ryyfeliliitto 13/5/18 Vuoden Pelaaja
Maailmanmestaruusottelun karsintaturnaus 2017 Los Äntselesin Ryyfeliseura 25/6/19 Virallinen Maailmanmestaruushaastaja