FANDOM

Juhani Vaarola (syntynyt 29. marraskuuta 1982 Kesävaara, Saaristo) on saaristolainen suomen kielen professori ja fantasiakirjailija, joka on tunnettu erityisesti Atlanian tarinat -kirjasarjastaan. Vaarola on palkittu kahdella Carlos-palkinnolla ja hän on toiminut Marjaportin yliopiston lehtorina.

Vaarola aloitti kirjallisen uransa vuonna 2004 julkaisemalla lyhyen rikosnovellin. Se saavutti suosiota vain kylässä, jossa Vaarola asui. Vuonna 2007 hän aloitti Atlantian tarinoiden työstämisen ja vuonna 2009 julkaistiin Gaewys ja neljä taikasormusta, joka saavutti laajaa suosiota kotimaassaan.

Vaarolan kirjallinen läpimurto ulkomailla tapahtui Noita ja karhu -romaanin kautta vuonna 2014, kun kirjalainen kustantamo Bookheaven suostui julkaisemaan sen koko Euroopassa. Kirja saavutti laajaa suosiota erityisesti Kirjalassa, Rapidiassa ja Baleriassa, jonka johdosta Vaarola sai ensimmäisen Carlos-palkintonsa. Vuonna 2016 julkaistu Vuorien noita ei saavuttanut yhtä suurta suosiota kuin edeltäjänsä, mutta siitä tuli myös suosittu.

Atlanian tarinat -kirjasarja Muokkaa

Kirjasarjan hahmoja Muokkaa

  • Hassan "puhuva karhu"
  • Gaewys Anmar
  • Drohor Jäinen
  • Bella Frésnitis

Maailma Muokkaa

Atlantian kartta

Gaewys ja neljä taikasormusta (2009) Muokkaa

Kirja on aloitusosa Atlantian tarinoille. Pohjois-Kirjalassa asuvan Gaewys Anmarin setä Rubus Anmar on tutkinut taikuuttaa ja kehittänyt neljä taikasormusta, jotka vievät Atlantian taikamaahan. Eräänä päivänä Gaewys ja hänen sisarensa Bella kokeilevat sormuksia ja joutuvat Atlantian maahan.

Noita ja karhu (2013) Muokkaa

Gaewys tapaa Atlantiassa puhuvan karhun, Hassanin, joka kertoo Gaewysille ja Bellalle taikamaasta. Hassan kertoo ennustusten toteutuneen ja ihmisten tulleen toisesta maailmasta auttamaan häntä Kylmän Noidan voittamisessa. Gaewys ja Bella tarjoutuvat vastahakoisesti auttamaan Hassania.

Vuorien noita (2016) Muokkaa

Gaewys, Bella ja Hassan lähtevät Pohjoisvuorille etsimään Kylmää Noitaa, jonka huhutaan olleen eteläisen Arkkikeisarikunnan entinen keisarinna. Vuorilla kolmikko tapaa metsästäjän nimeltä Dohor. Hassan huomaa Dohorin olevan Atlantian kuninkaan Aaronin sisarenpoika.

Prinssi Dohor (julkaisematon) Muokkaa

44px-Wiki letter w cropped.svg Tämä artikkeli tai osio on keskeneräinen. Voit auttaa Valtiopeliwikiä täydentämällä tätä artikkelia.

Atlantia-elokuva Muokkaa

Bear-424383 640

Hassan "puhuva karhu" tehtiin erittäin tarkalla animoinnilla.

Juhani Vaarola käsikirjoitti vuonna 2010 BBC:lle elokuvan Atlantian tarinoista. Elokuvaa kuvattiin ja tuotettiin vuosina 2011-2013 ja se ilmestyi vuonna 2015 nimellä "Atlantia". Elokuva saavutti suosiota pääasiassa vain Pohjois-Euroopassa ja muualla maailmassa suosio jäi vähäiseksi.

//Juonisuunnittelua// Muokkaa

Varoitus:  Seuraava kirjoitus paljastaa yksityiskohtia juonesta.
//Atlantian kuningas Aaron kuolee taistelussa Itäisen meren takaisia klaaneja vastaan. Klaanilaiset hyökkäävät Atlantiaan ja valloittavat sen tappaen kaikki taikaeläimet. Hassan julistaa Dohorin Prinssi Dohoriksi ja lähettää hänet Hassaninsatamaan ottamaan enonsa valtaistuimen takaisin.//