FANDOM

Kasmir Malevizi

Artist painting old photo
Syntynyt 1949
Kansallisuus gualadorilainen
Ala kuvataide
Taidesuuntaus

surrealismi, abstrakti impressionismi, abstrakti taide, kubismi

Kuuluisimpia töitä Pimeys (1997), Elämän kaari (2006)
Signeeraus Kasmir Malevizi - signeeraus

Kasmir Roberto Grigoris Malevizi (s. 1945, ikä 72 vuotta) on gualadorilainen taiteilija ja Gualadorin kansallistaiteilija. Hän syntyi Etelä-Hungariassa, mutta hänen perheensä muutti Gualadoriin kuukausi syntymän jälkeen. Malevizin suvulla on juuria Timskavissa, Gualadorissa ja Kyporiassa.

Malevizi on tunnettu erityisesti maalauksestaan Pimeys, jonka hän maalasi vuonna 1997. Teos syntyi, kun Malevizi kertoi psykiatrille hysteerisestä pimeänpelostaan ja psykiatri neuvoi Malevizia maalaamaan pelon pois. Näin syntyi taidemaailmaa järisyttävä Pimeys, jonka veroista tai niin uskaliasta maalausta ei oltu koskaan nähty.

Varhaiset vaiheet Muokkaa

Kasmir Roberto Grigoris Malevizi syntyi 6. helmikuuta 1947 hungarialaiseen perheeseen. Hänen isänsä oli köyhä suutari ja amatööritaiteilija, kun hänen äitinsä oli ompelimon varajohtaja. Hänen perheensä muutti Gualadoriin 10. maaliskuuta 1947. kun Malevizin isän serkku kutsui heidät sinne paremman elämän toivossa. Elämä Hungariassa oli neljä vuotta sitten päättyneen Suuren maailmansodan vuoksi kovaa.

Malevizi kävi alakoulun huippuarvosanoin vuosina 1954-1960. Opettajat huomasivat hänen kiinnostuksensa kemiaa, taidetta ja elämänkatsomustietoa kohtaan ja hänet laitettiin Taiteelliselle Erityisluokalle yläasteella vuonna 1961. Malevizi suoriutui myös yläasteesta huippuarvosanoin ja hän meni St. Harban taidelukioon vuonna 1965. Hän vietti lukiossa viisi vuotta.

Taiteilijan ura Muokkaa

Alkuvaiheet Muokkaa

Malevizi pääsi huippuarvosanoillaan Lõ Kolonosin taiteelliseen yliopistoon vuonna 1977, missä hän harjoitteli erityisesti abstraktia taidetta ja modernia taidetta. Hänen varhaiset yliopistoaikansa maalaukset herättivät paljon paheksuntaa varakkaassa väessä 1980-luvulla.

Malevizi kokeili taiteilijanuransa alussa myös expressionismia, mutta häntä ei miellyttänyt jonkin olevan asian kuvaaminen. Hän tienasi vaivaiset 50 goléa kuukaudessa myymällä maalauksiaan. Rahat eivät riittäneet yliopistossa opiskeluun perheen lopetettua tuen ja huhtikuussa 1986 Malevizi erotettiin yliopistosta.

Suosion nousu Muokkaa

Yliopistosta erottuaan Malevizi maalasi impressionistia maalauksia ja alkoi kerätä niillä enemmän rahaa. Hänen lähipiirinsä levitti hänen maalauksiaan myös varakkaiden keskuuteen ja hän alkoi saada paljon tilauksia ja huomiota.

Malevizi ilmoitti kesällä 1988 siirtyvänsä lopullisesti takaisin abstraktin taiteen pariin, mutta se ei hiljentänyt suosion kasvua ja hän alkoi saada arvostusta ja kehuja useiden huipputaiteilijoiden tahoilta. Ballonistisen taidesuunnan edelläkävijä Pavel Bucket kehui häntä myös suuresti.

Läpimurto Muokkaa

Pimeys

Pimeys, Kasmir Malevizi

Malevizin lopullinen läpimurto taiteen saralla tapahtui 1990-luvulla. Hän oli pitkään kokeillut useita yksinkertaisia maalauksia, jotka kuvasivat katottomia ja kirjakaanisia ikoneita kubistisissa muodoissa. Hän päätyi lopulta maalaaman tasan neliön kokoisen maalauksen, jossa käytettiin pelkästään mustaa akvarelliväriä.

Malevizin läpimurto saavutti maailman joulukuussa 1997, kun Gualadorissa oli meneillään hirmumyrsky ja sähköt olivat poikki. Silloin Malevizi julkaisin ajankohtaan sopivan mestariteoksensa, Pimeyden. Se järisytti suuresti koko taidemaailmaa, koska siinä ei ollut käytännössä mitään; pelkästään mustaa. Malevizi joutui suuresti selittelemään maalauksensa tarkoitusta. myös yliopistossa mistä hänet oli erotettu aikaisemmin.

Gualadorin vasta kruunattu 14-vuotias kuningas Román II oli kuitenkin myönteinen uutta maalausta kohtaan. Hän kehui Malevizin ottaneen suuren askeleen ihmiskunnan taiteen ja erityisesti gualadorilaisen kuvataiteen saralla. Kuninkaan mielipide sai paljon kannatusta ja maalaus kiersi jopa viisisataa taidemuseota vuosina 1998-2001.

Hiljaiselo Muokkaa

44px-Wiki letter w cropped.svg Tämä artikkeli tai osio on keskeneräinen. Voit auttaa Valtiopeliwikiä täydentämällä tätä artikkelia.

Suosio ja kritiikki Muokkaa