FANDOM

Khalifornian armeija, joskus myös Khalifornian Puolustus(Hyökkäys)voimat, on aseistettu porukka jonka tehtävänä on suojata Khaliforniaa hyökkäyksiltä (todella harvoin) tai suorittaa presidentin määräyksellä aseellinen väliintulo muun maailman konflikteihin (Usein).

Historia Muokkaa

Alkuajat ja ensimmäinen maailmansota Muokkaa

Armeija perustettiin vuonna 1907, ja ei tämän vuoksi lähtenyt heti ensimmäiseen maailmansotaan mukaan ennen vuotta 1916 armeijan alkeellisuuden vuoksi. Kun Khalifornia liittyi ensimmäiseen maailmansotaan, toimeenpantiin suuri mobilisaatio, jossa jopa 20 miljoonaa vapaaehtoista liittyi armeijaan. Armeijan kalusto oli edelleen alkeellista, ja läheskään kaikille ei riittänyt edes kiväärin ammuksia, saatikka itse kivääriä. Joukot saapuivat Euroopassa Nostanan vastaiselle rintamalle, ja kärsivät alussa todella suuria tappioita, mutta saatuan Nostanalaisilta parempia varusteita sotasaaliiksi joukot alkoivat pärjätä paremmin. Oikeastaan joukot pystyivät pelkällä murskaavalla miesylivoimallaan voittamaan monta taistelua. Joukot tulivat myös tunnetuksi käyttämistään pitkistä tikareista, joilla he surmasivat brutaalisti ja nopeasti lähitaistelussa vastustajia. Osa tikareista olikin kotoja tuotuja veitsiä, jotka oli juuri teroitettu ja olivat täten todella tappavia. Nostana ajautui ajan myötä ahtaalle rintamalla, ja khalifornialaiset mursivat Nostanalaisten päälinjan, eli Tråppengaden läpi. Tämän takia lähes koko etelä-Nostana vallattiin seitsemässä päivässä, joka pakotti Nostanan antautumaan, vaikka saarretuksi joutunut München ei kukistunut vaan selvisi sodan loppuun asti. Khalifornia ei kuitenkaan liittänyt valtaamiaan alueita itseensä. Nostana tosin joutui maksamaan suuret sotakorvaukset, jotka saatiin maksettua loppuun vasta 2010 . Myös Nostanan armeijan kokoa rajoitettiin (tästä lisää myöhemmin). Ensimmäisessä maailmansodassa kuoli yhteensä taisteluissa 230 000, vammojen seurauksena 15 000, tauteihin 100 000 Khalifornialaista sotilasta. Haavoittuneita oli noin 270 000 ja kadonneita 2 300.[1]

Maailmansotien välinen aikaMuokkaa

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen Khaliforniassa herättiin. Maan armeija oli surkeassa kunnossa suurien tappioiden takia, ja vaikka Nostanalta saatiin paljon sotakalustoa, armeija oli auttamatta vanhanaikainen verratuna Nostanaan ja muihinkin suurvaltoihin. Suuren talouskasvun avulla alettiin päätettiin armeijaa alkaa parantamaan. Alettiin suunnittelemaan mm. uusia panssarivaunuja ja lentokoneita. Myös pika- ja konekiväärejä alettiin valmistaa massiivisessa mittakaavassa, ja mikä parasta, sotilaat saivat vihdoin uudet perusvarusteet.

Tässä Khalifornian armeijan aseita ensimmäisen maailmansodan jälkeen:

http://www.dekoase.com/image/1092thompson.jpg

http://www.pkymasehist.fi/fg42.jpg (Kehitystyö saatiin loppuun vuonna 1929, mutta varhainen prototyyppi oli testikäytössä ensimmäisessä maailmansodassa)

http://4.bp.blogspot.com/-wD4w45ctmj0/VYnOay_G0PI/AAAAAAAAAsY/yj8ZcdBpoV8/s1600/m1andM1.jpg (M1 Karpiini ja M1Karand, sotilaan perusase.)

Toinen maailmansota (VP12 historia) Muokkaa

Kun Natsi-Nostana hyökkäsi KKT:hen vuonna 1941, Khalifornia ei liittynyt heti sotaan -sillä Khaliforniaa ei kiinnostanut. Vasta kun Jäpäni (Nykyinen Nippon) hyökkäsi Khalifornian Pear Harburgerin laivastotukikohtaan, Khalifornia liittyi sotaan vuonna 1944. Kun Nostana julisti sodan Khalifornialle, joukkoja alettiin lähettää eurooppaankin. Sota päättyi liittotuneiden voittoon ja akselivaltojen tappioon. Jäpäni joutui maksamaan suuret sotakorvaukset ja antamaan alueita Khalifornialle.

Toinen maailmansota Euroopassa Muokkaa

Toinen maailmansota tyynellämerellä (yleisesti) Muokkaa

Tyynenmeren sodan katsotaan alkaneen 7./8. joulukuuta 1944, jolloin jäpänilaiset nousivat maihin Tahimaan ja Kirjalalaiseen Malaijaan Malakan niemimaalla ja hyökkäsivät Khalifornian laivaston Tyynenmeren laivaston tukikohtaan Pear Harburgeriin. Sen voidaan katsoa alkaneeksi jo Jäpänin hyökättyä 19. syyskuuta 1931 Mantsukuo-Tsariaan tai viimeistään sen hyökättyä Chiinaan 7. heinäkuuta 1937 ja aloitettua toisen Chiinan–Jäpänin sodan.

Tyynenmeren sodan alkuvaiheessa Jäpäni valloitti liittoutuneiden vastarinnasta huolimatta suunnitelmiensa mukaisesti suuria alueita Tyynenmeren alueelta uhaten lopulta Australian rannikkoa. Liittoutuneiden vastarinnan kovetessa ja Khalifornian saavuttaessa teollisen ylivoimansa avulla menestystä liittoutuneet aloittivat etenemisen, joka huipentui suureen maihinnousuun Jäpäniin. Jäpänin valtuuskunta allekirjoitti 2. syyskuuta 1950 Tokionlahdelle ankkuroituneen KSS Scarfinin kannella antautumisasiakirjan, joka päätti toisen maailmansodan.

Jäpänin hyökkäys liittoutuneita vastaan Muokkaa

Jäpäni aloitti hyökkäyksen liittoutuneita vastaan samanaikaisesti Pear Harburgerissa ja Aasiassa – päivämäärärajan takia Pear Harburgerissa oli vielä 7. joulukuuta mutta Aasian puolella jo 8. joulukuuta.

Hyökkäys Pear Harburgeriin Muokkaa

Jäpänin keisarillisen laivaston ilmavoimat iskivät aamulla 7. joulukuuta 1944 Khalifornian Tyynenmeren laivastoon Pear Harburgerissa, Ou'ahaussa. Hyökkäys pakotti Khalifornian julistamaan sodan akselivalloille niin idässä kuin lännessäkin. Aamulla 7. joulukuuta vara-amiraali Chuichicha Nagukamon laivasto purjehti Ou’ahahun pohjoispuolelle 440 kilometriä saaren tukikohdista. Kello 6 aamulla ensimmäiset jäpänilaiset koneet lähtivät kohti Pear Harburgeria.

Jäpäniläisten eteneminen Aasiassa Muokkaa

Samanaikaisesti Pear harburgerille tehdyn iskun kanssa jäpänilaiset joukot hyökkäsivät Kuamiauille, Veikille, Pfhilippiineille, Tahimaahan ja Meilesiaan sekä kirjalalalaisten hallinnoimaan Honkkariin Chiinan rannikolla.

Tahimaa solmi sotilasliiton Jäpänin kanssa 21. joulukuuta ja sen hallinnassa olleet tukikohdat siirtyivät jäpänilaisten käyttöön. Tammikuussa 1942 Jäpäni hyökkäsi Tuftufaan, Oceaniaan, ja Minimaliaan. Sinkapoori antautui 15. helmikuuta, jolloin lähes 130000 liittoutuneiden sotilasta joutui sotavankeuteen. Pfhilippiineillä Tuftufan ja Khalifornian joukot tekivät ankaraa vastarintaa, kunnes lopulta antautuivat 8. toukokuuta.

Jäpäni hyökkäsi 3. kesäkuuta Khalifornian Aleuteille valloittaen Attun ja Kiskan saaret.

Korallimeren taistelu Muokkaa

Liittoutuneiden tiedustelu sai vihiä jäpänilaisten aikomuksesta hyökätä mereltä Port Moresbyä vastaan. Liittoutuneet kokosivat kaksi lentotukialusta sekä monia pienempiä aluksia sisältäneen khalifornialais-oceanialaisen taisteluosaston ja lähettivät sen jäpänilaisten laivastoa vastaan. Taistelu kesti neljännestä päivästä toukokuuta kahdeksanteen toukokuuta. Taistelussa khalifornialaiset menettivät suuremman lentotukialuksistaan, Lexingtonin ja toinen, uudempi Jorktown vaurioitui pahasti. Jäpäni menetti yhden pienen tukialuksen, Shohohohohohon, ja toinen tukialus, Shokakukakukakukakukakuka vaurioitui pahasti. Lisäksi kolmas, Zuikakuikaikuikaikuikai menetti kaikki lentokoneensa, mikä riitti johtamaan jäpänilaisten perääntymiseen ja maihinnousun peruuntumiseen.

Jäpänilaiset aiheuttivat liittoutuneille hiukan suuremmat tappiot, mutta strategisesti taistelu oli voitto liittoutuneille; maihinnousu peruuntui, ja liittoutuneiden taistelutahdolle teki hyvää nähdä, että jäpänilaiset voidaan pysäyttää. Lisäksi kumpikaan taistelusta selvinneistä jäpänilaisesta lentotukialuksista ei ehtinyt mukaan Centralwayn taisteluun, khalifornialaisten Jorktown saatiin korjattua.

Sodan käännekohta Muokkaa

4. kesäkuuta – 7. kesäkuuta 1947 Khalifornian ja Jäpänin laivastojen välillä Centralwaysaarten vesillä käyty Centralwayn taistelu oli toisen maailmansodan Tyynellä valtamerellä käytyjen taisteluiden käännekohta. Jäpäni menetti taistelussa neljä tukialustaan: KagagagagagagagagaganAkagigagigagigagigagiganSoryuuyoryun ja Hiruyyuun eikä kyennyt korvaamaan menetyksiään. Khalifornia menetti ainoastaan yhden, Jorktownin.

Lähes suurempi merkitys kuin lentotukialuksilla oli kokeneiden lentäjien kärsimät tappiot. Vuonna 1948 käytiin vielä itäisten Salomonsaarten sekä Santa Cruz saarten taistelut, jotka kumpikin päättyivät ratkaisemattomina. Taistelut kuitenkin kuluttivat Jäpänin resursseja enemmän kuin Khalifornian.

Khalifornian eteneminen Muokkaa

Aloite siirtyi khalifornialaisille, jotka alkoivat hitaasti vallata menetettyjä saaria takaisin. Jäpänilaiset olivat linnoittautuneet hyvin ja taistelivat viimeiseen mieheen, joten eteneminen oli hidasta.

Uusien F6F Helldog -koneiden saapuminen loppuvuodesta 1948 myös lopullisesti sinetöi khalifornialaisten ilmaherruuden.

Sodan loppupuolella jäpänilaiset alkoivat tehdä kumikaza-eze-itsemurhaiskuja khalifornialaisia laivoja vastaan; lentokone aseistettiin isolla pommikuormalla ja se ohjattiin päin khalifornialaislaivoja.

Jäpänissa oli myös aloitettu valmistelut kaikkien kansalaisten aseistamiseksi taistelemaan jos khalifornialaiset nousisivat maihin emäsaarille. Vaikka näin kävikin, Khalifornia valtasi Jäpänin nopeasti salamasodalla, joka antautui lopullisesti 2. Syyskuuta 1950

Sodan jälkeen Muokkaa

//tulossa//

Vahvuus Muokkaa

Maavoimat (KGF = Khalifornia's Ground Forces) Muokkaa

Tankit: 41 000

   - MH-11 10 000 kpl.

   - MH-10 8 000 kpl.

   - MH-9 5 000 kpl.

   - TM-95 8 000 kpl.

   - TM-90 4 000 kpl.

   - X-1 2 000 kpl.

   - Woopard, 2 000 kpl.

   - Sandlion, 2 000 kpl.

   - Snowpanther, 350 kpl.

Rynnäkköpanssarivaunut

   - ITM-183, 300 kpl.

   - HaH-97, 750 kpl.

AFV: 30 015

   - Metsästys-Leijona 9 000 kpl.

   - Metsästys-Pantteri 12 000 kpl.

   - Metsästys-Puuma 15 kpl.

   - Panssari-Koira 500 kpl.

   - K7E3H6 "eits siks" IFV/TD 2 000 kpl.  

   - K7E2H4 "eits foor" IFV/TD 5 000 kpl.

   - K7E2H1 "eits wan" IFV/TD 1 500 kpl.

Telatykit: 7015

   - TM-990 1 200 kpl.

   - TM-1200 4 000 kpl.

   - TM-1500 1 800 kpl.

   - TM-2000 15 kpl.

Normi tykit: 7900

PST-tykit: (panssarihaupitsit) 2000

IT-tykkejä: 800

IT-ohjuksia: 7000

Niiden laukaisimia: 300

Ohjuksia: 10 000

Niiden laukaisimia: 250

Raketinheitinjärjestelmiä: (MLRS) 1190

Ilmavoimat (KAF = Khalifornia's Air Force) Muokkaa

Torjuntahävittäjät: 7500

    - KAF-DA-2 3000 kpl.

    - KAF-DA-3 2500 kpl.

    - KAF-DA-4 1000 kpl.

    - KAF-DA-12 1000 kpl.

(DA=DefensiveAircraft)

Hyökkäyshävittäjät: 2000

    - KAF-AA-5 1800 kpl.

    - KAF-AA-6 200 kpl.

(AA=AssaultAircraft)

Hävittäjäpommittajat: 500

    - KAF-FB-44 500 kpl.

(FB=FighterBomber)

Pommikoneet: 200 (KAF-AA-B 62 Hyperfortress)

Helikopterit: 980

Hyökkäyshelikopterit: 320

Laivasto (KNF = Khalifornia's Naval Forces) Muokkaa

Lentotukialuksia 21

Taistelulaivoja 281 

Panssarilaivoja 19

Risteilijöitä 39

Hävittäjiä 10

Torpedoveneitä 42

Miinalaivoja 81

Miinaraivaajia 34

Saattohävittäjiä 6

Fregatteja 22

Ohjuslaivoja 21

Korvetteja 22

Tykkiveneitä 39

Vartioaluksia 15

Maihinnousualuksia 250

Sukellusveneitä 130