FANDOM

Kirjalan kuninkaallinen regalia on 108 arvokkaan esineen kokoelma, johon kuuluvat kaikki Kirjalassa käytetyt kruunut ja muut vallanmerkit. Tällä sivulla listataan kaikki siihen kuuluvat esineet.

Huom. Vain Boédenin, Schotchlannin ja Einlannin vallanmerkit lasketaan regaliaan.

Regalia ei ole monarkin yksityisomaisuutta, mutta hän on esineiden omistaja hallituksen johtajana.

Kruunut Muokkaa

Regaliaan kuuluu kuusi eri kruunua. Ne ovat kaikki satoja vuosia vanhoja.

Vapauden kruunu Muokkaa

Ns. Vapauden kruunu on Kirjalan vanhin kruunu. Se valmistettiin kapinan johtajalle ennen Kirjalan itsenäistymistä, 200-luvun lopulla!

Kruunuvapaus

Kruunu varastettiin 1200-luvulla, ja oli kadoksissa lähes kolmekymmentä vuotta ennen löytymistään kaninkolosta Boédenlaisesta metsästä. Monarkki pitää kruunua päässään vain kerran elämänsä aikana, se nimittäin toimii virallisena kruunajaiskruununa.

Vapauden kruunu on valmistettu kullasta ja pienistä jalokivista, mutta sisäpuolella kulkee ohut kuparinen vanne, joka pitää päähineen koossa.

Sotakruunu Muokkaa

300px-Christian v crown

Kuninkaalla on muiden kruunujensa lisäksi myös sotakruunu. Sotakruunua käytettiin aiemmin aina sodan aikana, nykyään se on käytössä vain silloin, kun kuningas seisoo palatsin parvekkeella ja ilmoittaa sodan alkaneen. Viimeksi kruunu oli käytössä vuonna 1928.

Sotakruunun voi nähdä Kirjalan kansallismuseossa regalian osastolla.

Scothcron Muokkaa

Ns. Scotchcron (suom. Skottien kruunu) on Scotchlannin alueiden virallinen kruunu.

Complete Fused Shadow

Kruunun ovat valmistaneet Skotlannin parhaat kuvanveistäjät ja kultasepät. Se rakennettiin vuonna 401, kun Kirjala oli vallannut Skotlannin kokonaan.

Kruunu on erityisen koristeellinen kiviesineeksi, se on nimittäin täynnä pieniä yksityiskohtia.

Scotchcron hajosi osiin 500-luvulla, ja kesti viisi vuotta kerätä kaikki palat ja rakentaa se uudestaan. Jokainen pala painoi useita kiloja, Scotchcron on nimittäin Kirjalan painavin vallanmerkki.

Imperiumin kruunu Muokkaa

/kesken/