FANDOM

Mark1 tank 1913

Armorfighter I

Kirjalan puolustusvoimat koostuvat maavoimista, ilmavoimista ja laivastosta. Lisäksi on osastoja kuten Stúrmtroops (suurin osa maavoimista sekä hävittäjälentäjät sekä laivaston sotilaita) sekä Destroctiotroops (osa maavoimista, suurin osa laivastosta ja pommikoneet).

Kirjalan maavoimien panssarivaunut kautta historian Muokkaa

Maailman ensimmäinen panssarivaunu Muokkaa

Leopard

Leopard

Kirjalassa vuonna 1912 suunniteltu ja vuonna 1914 taisteluun joutunut 'Armorfighter I' oli maailman ensimmäinen panssarivaunu. Sitä käytettiin ensimmäisen maailmansodan aikana ja kaksi vuotta sodan jälkeen.

Toisen maailmansodan aikaiset vaunut Muokkaa

Kirkkomäki

Kirkkomäki

Leopard oli toisen maailmansodan aikainen vaunu, jota käytettiin Tanskan, Beneluxin, Norjan ja Ranskan puolustuksessa. Niitä kaapattiin natseille, mutta niiden käyttö jatkui vuoteen 1955.

Kirkkomäki oli tärkeimpiä vaunuja Toisessa maailmansodassa. Se oli ratkaiseva osa Normagnen maihinnousussa vuonna 1947. Kirkkomäki-vaunu äänestettiin vuonna 1987 tunnetuimmaksi panssarivaunuksi Kirjalassa. (Jos et Männynkäpy tajunnut niin Kirjalan tunnetuin)

Commander oli vuonna 1948 kehitetty vaunu, joita tuotiin kentälle 42.
Commander

Commander

Commander2

Commander 2

Niistä 38 on sotamuseoissa ympäri maailmaa. Kuvaaja otti Berliinin taistelussa kuvan, jossa Commander tuhoaa osan Valtakunnankansliaa.

Commander 2 kehitettiin vuonna 1972. Se on vieläkin Kirjalan armeijan käytössä, tosin vain 9 kappaletta on jäljellä. Alunperin vaunuja oli 100.

Commander 3 kehitettiin vuosina 1993-1996. Se otettiin käyttöön vuonna 2001 ja on Kirjalan toiseksi yleisin panssarivaunu.

Commander 4 suunniteltiin vuosina 2017-2018 ja otettiin käyttöön joulukuussa 2018. Se on Kirjalan yleisin panssarivaunu.

X-1 on WAn käyttämä vaunu, jonka valmistus päättyi WAn kaaduttua.
Commander3

Commander 3

Lieutenant on vuonna 2019 käyttöön otettu Light-vaunu. Se on usein Commander 4:n rinnalla taistelussa.
Commander4

Commander 4

Lieutenant

Lieutenant

Miehistönkuljetusvaunut eli APCt: Muokkaa

Stúrmtroops Muokkaa

Stúrmtroops tai Iskujoukot perustettiin vuonna 1992. Sen tarkoituksena on nopea eteneminen ja on puolustusvoimien suurin osasto. Stúrmtroops käyttää Commander 3- Commander 4- X-1- ja Lieutenant-panssarivaunuja.

X1

X-1

Rynnäkköpanssarivaunut Muokkaa

BA-IFV-1 Muokkaa

BAIFV1

BA-IFV1

Otettiin käyttöön vuonna 1976

Käytössä useissa sodissa

BA-IFV 2 Muokkaa

BAIFV2

ba-IFV 2

Otettiin käyttöön vuonna 1983. Tämä vaunu on palvellut useissa sodissa, mutta sen käyttö vähenee.

BA-IFV-3 Muokkaa

BA-IFV-3

BA-IFV-3

BA-IFV-3 on Kirjalan paras IFV. Se otettiin käyttöön vuonna 2015, ja se on levinnyt laajalle.