FANDOM

Kreeta on käyttäjän Potteristi valtio Välimerellä.

Historia Muokkaa

Kreeta perustettiin, kun Tsikistan oli vielä olemassa. Kreetasta - joka tuolloin oli absoluuttinen monarkia - tuli Rooman tärkeä liittolainen ja hyökkäsi Rooman kanssa Tsikistaniin.

Tuon kauden aikana Kreeta oli suurvalta, jonka armeijaa monet Lähi-Idän valtiot pelkäsivät. Sillä oli alueita Turkissa, Syyriassa, Lebanonissa, Israelissa ja Kyproksella.

Mutta sitten se tapahtui. Winston I nousi valtaan vuonna 502. Hän julisti sotia monille valtioille, ja tuhansia kuoli. Kansa nousi kapinaan.

Vuoden 509 aikana Kreeta oli yksi maailman vaarallisimmista paikoista. Tulipaloja oli joka puolella, ja rakennuksia romahti kaduille. Idässä muut maat marssivat eteenpäin. Pääkaupunki Heraklion oli kaaoksen vallassa. Kuninkaanpalatsi oli täynnä vartijoita. Sadat kapinalliset tuhosivat rakennuksia, varastelivat arvotavaraa ja murhasivat sotilaita. Lopulta, marraskuussa 509, kapina rynni palatsiin. Sotilaat puolustivat kuningasta - kunnes kirves heilahti ja osui kuninkaan niskaan. Uusi kuningas laitettiin valtaan ja hänen valtaansa pienennettiin.

/kesken/

Politiikka Muokkaa

Kreeta yrittää pysyä puolueettomana politiikassa ja olla osallistumatta sotiin.

Maata 'hallitsee' kuningatar tai kuningas, mutta oikeastaan oikea johtaja on pääministeri, joka oikeastaan on vain parlamentin puheenjohtaja. Parlamentti päättää asioista, ja monesta asiasta järjestetään äänestys kansan keskuudessa. Pääministeri valitaan joka viides vuosi vaaleilla.

Pääministeri Michael Aberdeen

Michael Aberdeen

/kesken/