FANDOM

Krinidadin Parlamentaarinen Monarkia eli lyhyemmin pelkkä Krinidad on käyttäjän Bubbleduck luoma pikkuvaltio, joka sijaitsee Gibraltarilla. Krinidad on pinta-alalta maailman toiseksi ja asukasluvulta kolmanneksi pienin valtio. Sillä on vain yksi rajanaapuri, joka on Kastamere.

Historia Muokkaa

Varhaiset vaiheet Muokkaa

Krinidadin alueella oli antiikin aikaan yksi Kardagon imperiumin suurimmista kaupungeista. Varhaiskeskiajalla alueelle perustettiin Gibraltarin kristitty kuningaskunta, joka ajautui 1300-luvulla osaksi Kastameren juuri muodostunutta valtakuntaa.

Kastameren provinssina Muokkaa

Gibraltarin provinssille annettiin nimeksi Krinidadin provinssi, koska niemimaan asukkaat kutsuivat itseään kriniideiksi (maelin sanasta krinida, 'kitsas'). He olivat hyvin kitsaita ja halusivat aina tinkiä kauppaa tehdessään.

Suuri maailmansota Muokkaa

1800-luvulla Krinidadille myönnettiin osittainen autonomia, joka kuitenkin lakkasi vuonna 1927, kun Suuri maailmansota alkoi. Niemimaa kärsi paljon Liittoutuneiden laivaston ja ilmavoimien hyökkäyksissä, mutta sen pienuuden takia väestö oli onnistuneesti evakuoitu sisämaahan Lakeuden provinssille.

Itsenäisyys Muokkaa

Krinidadin provinssi oli suuri kiistan aihe rauhanneuvotteluissa vuonna 1933. Liittoutuneet halusivat provinssin UC:n hallinnoimaksi erityisalueeksi, kun taas Kastamere vaati pitää alueen. Krinidadilaiset itse halusivat itsenäisyyden, joka lopulta hyväksyttiin sekä Liittoutuneiden että Hajavaltojen puolelta. Kastamere hoiti Krinidadin puolustuksen vuoteen 1991 asti, jolloin Kylmän sodan katsottiin päättyneen.

Politiikka Muokkaa

Hallinto Muokkaa

Krinidadia johtaa kuningatar Adeline Qreeta ja 100-henkinen parlamentti. Valta on 25/75 kuningattarella ja parlamentilla, eli kuningattaren käskyn voi kumota jos sitä kannattaa yli 66 parlamentin jäsentä.

Talous Muokkaa

Krinidadin suurimmat tulot tulevat matkailusta ja lääkkeiden myynnistä.

Vienti- ja Tuontituotteet Muokkaa

Krinidad tuottaa paljon öljyä, koska sitä löytyy Krinidadin seuduilta. Krinidad on myös maailman eniten lääkkeitä tuottava valtio.

Elinkeinorakenne Muokkaa

  • 52% palvelut
  • 23% maatalous
  • 25% teollisuus

Maantiede, Ilmasto ja Luonto Muokkaa

Maantiede Muokkaa

Krinidad on pinta-alaltaan vain 6,5 neliökilometriä, eli maailman toiseksi pienin valtio. Asukasluvulta se on kuitenkin melko suuri kokoon verrattuna ja se onkin yksi maailman tiheimmin asutetuimmista valtioista. Krinidadin pääkaupunki on Olewa, jossa asuu yli 96% Krinidadin asukkaista.

Ilmasto Muokkaa

Krinidad sijaitsee kokonaan lauhkealla vyöhykkeellä ja siellä on leudot talvet ja kuumat kesät. Vuoden keskilämpötila on 18°C

Luonto Muokkaa

Eläimistö Muokkaa

Krinidadissa tavataan jopa neljää eläinlajia, joita ei tavata muualla maailmassa. Nämä lajit ovat Keltahaikara, Gerusiiniherhiläinen, Nokkamyyrä ja Krinidadinhai.

Kasvillisuus Muokkaa

Krinidadissa vallitsee kokonaan nahkealehtinen kasvillisuus.

Väestö Muokkaa

Kielet Muokkaa

Krinidadin 5 puhutuinta kieltä ovat:

  1. Englanti (52 000 puhujaa)
  2. Kastoni (24 000 puhujaa)
  3. Brassi (700 puhujaa)
  4. Lingae Normale (200 puhujaa)
  5. Jeeri (60 puhujaa)

Uskonnot Muokkaa

Krinidadin 5 kannatetuinta uskontoa ovat:

  1. Ateismi (74 000 kannattajaa)
  2. Kristinusko (Latinalainen kirkko) (1 500 kannattajaa)
  3. Islam (300 kannattajaa)
  4. Azzurriane (60 kannattajaa)
  5. Buddhalaisuus (50 kannattajaa

Armeija Muokkaa

Krinidadin armeijassa on 2000 henkilöä

Maavoimat Muokkaa

  • 10 tankkia
  • 15 mlrs
  • 20 telatykkiä
  • 20 kenttätykkiä
  • 50 kuljetusvaunua

Merivoimat Muokkaa

  • 10 hävittäjää
  • 15 sukellusvenettä
  • 10 fregattia
  • 10 korvettia
  • 10 miinalaivaa

Ilmavoimat Muokkaa

  • 15 hävittäjää
  • 10 pommikonetta
  • 5 helikopteria
  • 50 kuljetuslentokonetta

Muut Muokkaa

  • 1 keskipitkän matkan ohjus

Kulttuuri Muokkaa

Ruokakulttuuri Muokkaa

Krinidadin kansallisruoka on lohi. Lohta syödään paljon ja Krinidalainen syö keskimäärin 700g kalaa päivässä. Ruokajuomana toimivat kaikenlaiset viinit, ja kahvia juodaan myös paljon. Krinidad on myös tunnettu kymmenistä Ankburger-ravintoloista.

Musiikkikulttuuri Muokkaa

Krinidadilainen musiikkikulttuuri lähentelee eniten itämaista musiikkikulttuuria. Krinidadin kansallissoitin on banjo. Länsimaista musiikkia ei kuunnella lähes ollenkaan Krinidadissa kastamereläistä rockia lukuunottamatta.