FANDOM

Kuudes maailmansota tai Salmiakkian vallankumous oli sota, jossa Salmiakkia nousi enintään suurvallan asemaan. Maailmansodassa oli myös Suuri idän sota, jossa Futovia ja Sääksjärvi taistelivat keskenään.

Kuudes maailmansota
Osapuolet

Sääksjärvi

Salmiakkia

Pohjois-Salmiakkia

Harsos-Fruus

Luutop

Ingländ (puolueeton, Futovia valloitti. Valloitettiin myöhemmin takaisin.)

Balti (osallinen, Pohjois-Salmiakkia valloitti)

Bhoti (osallinen)

Militania (puolueeton, Pohjois-Salmiakkia valloitti)

Tupedia (puolueeton)

Apenia (osallinen)

Pesotonia (osallinen)

Westen (osallinen, sai Apenian pohjoisosan)

Futovia

Catistan

Tsekko-Slavokia

Tappiot
Futovia ja Sääksjärvi menettivät molemmat miehiä monta miljoonaa.

Miten sota alkoiMuokkaa

Sota alkoi, kun Tetraliitto (Salmiakkia, Catistan, Futovia ja Balti) suuttuivat Sääksjärven ja Harsoksen päälle. Salmiakkian ja Baltin oli tarkoitus hyökätä Harsokseen ja Catistanin ja Futovian Sääksjärveen. Balti ei suostunut tähän ja erosi Tetraliitosta. Salmiakkia raivostui ja lähetti puolet armeijastaan Baltin rajalle. Siellä uudisasukkaat perustivat Pohjois-Salmiakkian, joka pyysi itsenäistymistä.

Salmiakkian vallankumousMuokkaa

Pohjois-Salmiakkian armeija piiritti Baltin, joka puolelta. Balti antautui menettämättä yhtään armeijaansa ja Balti liittyi Pohjois-Salmiakkiaan. Salmiakkia erosi Tetraliitosta ja Futovia julisti Tetraliiton hajonneeksi. Futovia yritti sopia rauhaa Sääksjärven kanssa, mutta Sääksjärvi haistatti huilut Futovialle. Pohjois-Salmiakkia julisti pian sodan myös Militanialle, tarkoituksena hävittää tämä diktatuuri. Militaniakin antautui menettämättä armeijaansa ja Militania liittyi Pohjois-Salmiakkiaan. Lisäksi Catistan sopi hyökkäämättömyyssopimuksen Salmiakkian kanssa sivulle 500 asti. Samalla Sääksjärvi rakentaa KVL-liiton.

Westenin hyökkäyksetMuokkaa

Westen päätti saada lisää alueita, koska maailman tilanne oli mitä oudoin ja teki väkivallattoman iskun Apeniaan. Westen lisäsi ehtoja Apenialle, että lopettaisi sodan. Westen halusi mm. Apenian pohjoisosan. Muut maat, myös Salmiakkia, kritisoivat Westenin hyökkäyksiä. Samaan aikasn Futovia huijaa Luutopin itselleen. Tsékko-Slavokia liittoutuu Futovian kanssa, muttei auttanut tätä missään määrin sodissa. Harsos suuttuu Westenille ja siirtää armeijaansa Apenian alueelle. Lopulta Apenia suostuu Westenin ehtoihin ja Westen saa pohjois-Apenian. Harsos lopulta vetää joukkonsa pois Apeniasta.

Futovian suunnitelmatMuokkaa

Futovia ehdottaa puolustusliittoa Bhotin ja Ingländin kanssa. Bhoti ei suostu. Futovialla ja Sääksjärvellä meinaa konflikti mennä jo suursodan puolelle. Westen pyytää Sääksjärveltä, voiko tämä auttaa. Westen ei tiedä, että Salmiakkia on jo Sääksjärven puolella, joten se ei tarvitse lisää. Sääksjärvi hyökkää Penäjän kautta Futoviaan rauhanajanarmeijalla. Pesotonia siirtää joukkojaan Euroopaan, mutta Pesotonia häipyy. Sääksjärvi hyökkää 8 milj. joukolla Futoviaan ja Futovia hyökkää vastaan 9 milj. armeijalla.  Suurtaistelu nimitettiin "suureksi idän sodaksi". Samaan aikaan Sääksjärvi voittaa taistelut Burmalla. Futovia jyrähtää Bhotille ja väittää, että tämä on Sääksjärven ja Futovian sota. Lopulta Sääksjärven ja Futovian sota loppuu, kun Sääksjärvi määrää Futovialle eräänlaisia pakotteita ja Sääksjärvi saa Indo-Kiinan ja Koreaa pohjoisempana olevat alueet. Luutop itsenäistyy uudelleen, koska Sääksjärvi vapautti sen Futoviasta. KVL lakkautetaan, koska sitä ei enää tarvitse. Futovia lopulta päättää huijata myös Ingländiä, joten Futovia siirtää sotilaita Ingländiin. Belkia siirtyy Futovian omistukseen, samaan aikaan kun Futovia valloittaa Ingländin. Westen ilmoittaa, että Futovian pitäisi antaa Ingländin alueet takaisin Ingländille. Futovian nousu takaisin suurvallaksi oli myös alkanut. Ingländ, Sääksjärvi, Westen ja muut kääntyivät lopulta Futoviaa vastaan ja Futovian tuho oli koittanut.

Sodan seurauksetMuokkaa

Futovian imperiumi romahti Sääksjärven horjutettua sen asemaa sodalla. Lopulta Futovia romahti ja sen alueet jaettiin Salmiakkian ja Sääksjärven kesken. Romahdus johtui siitä, että Himmler menetti järkensä kuullessaan, että Sääksjärvi supisti muiden maiden kanssa hänen 'uljasta valtakuntaansa'. Himmler teki sen jälkeen itsemurhan puukotettuaan itseään.