FANDOM

Kyporia Airways

Airbus A350-941 Airbus Industrie JP7680656

Kyporia Airwaysin Windbus B-3

IATA: KW – ICAO: KYP
Kutsukoodi KYPORIA
Perustettu 1932 (pommilaivueena)

1952 (lentoyhtiönä)

Laivaston koko 12
Tunnuslause jos ei tänään perille, niin huomenna
Solmukohdat Kirkuvian kansainvälinen lentoasema
Kanta-asiakasohjelma DayMiles
Allianssi GlobalFlight

Kyporia Airways on Kyporian kansallinen lentoyhtiö, jonka solmukohtina toimivat Kirkuvian kansainvälinen lentoasema, Huutavian kansainvälinen lentoasema ja Burutin kansainvälinen lentokenttä. Yhtiö lentää reittilentoja Eurooppaan, Lähi-Itään ja Aasiaan ja sillä on käytössään kymmenen konetta.

Motto: jos ei tänään perille, niin huomenna

OmistusMuokkaa

Kyporia Airways on julkinen osakeyhtiö, jonka osakkesita valtio omistaa 63,5 prosenttia (enemmistön). Tämä tekee yhtiöstä valtioyhtiön. Muut osakkeet jakautuvat tasaisesti yksityisten sijoittajien ja yritysten kesken. Osake on listattu Kirkuvian pörssissä, jonne yhtiö listautui vuonna 1962.

Kyporia Airwayssin kotipaikka on Kirkuvia, mutta sen pääkonttori sijaitsee Kitisevässä.

Historia Muokkaa

Ennen perustamistaMuokkaa

Lentoyhtiön tarinan voidaan katsoa alkaneen 1932, jolloin tuolloin maailmansodassa taistelleeseen Kyporiaan perustettiin sen ensimmäinen pommilaivue. Suuren sodan aikana laivueeseen kuuluneet lentäjät ja mekaanikot osallistuivat taistelutehtäviin ja samalla keräsivät tulevaisuudessa arvokkaaksi osoittautuvaa kokemusta.

1950-lukuMuokkaa

Sodan loputtua 1937 jAk Kyporian talous oli romahtanut pohjalukemiin eikä laivueeseen aiemmin kuulunut henkilöstö löytänyt töitä. Asiaa vaikeutti entisestään iskunvaimenninvaltojen puolella taistelleiden kokema syrjintä. Kuitenkin Kyporian joutui sotakorvaukset maksaakseen perustamaan yrityksiä ja kehittämään uusia ja logistisesti tehokkaampia tapoja tuottaa palveluja ja tuotteita. Entiseen laivueeseen kuulunut henkilöstö haki rahoitusta ja valtion sen myönnettyä kirjoitettiin perustamiskirja jo samana päivänä 16. kesäkuuta 1952 Kirkuviassa.

1960-lukuMuokkaa

Vuonna 1962 Kyporia Airways siirtyi käyttämään suihkukoneita, kun se otti käyttöön ensimmäisen Scud-230 Karavaani-koneensa. Samana vuonna lentoyhtiö listautui pörssiin julkiseksi yhtiöksi.

1970-lukuMuokkaa

16. kesäkuuta 1972 tapahtui ensimmäinen kuolonuhreja vaatinut onnettomuus yhtiön historiassa, kun Scud-230 syöksyi maahan Huutavian lentokentällä. Tapausta tutkineen ryhmän raportin mukaan onnettomuuden todennäköisin syy oli ohjausvirhe, kun taas julkisuudessa syyksi epäiltiin Scud-230 koneiden tyyppivikaa. Koko lentoyhtiön silloinen laivasto vedettiin käytöstä tutkinnan ajaksi. Viikon kestänyt lentotauko johti satoihin peruttuihin lentoihin ja lähes ajoi lentoyhtiön konkurssiin. Vain valtiolta saatu hätäpaketti pelasti yhtiön ennenaikaiselta lopulta.

1980-lukuMuokkaa

1980-luvun alussa Kyporia Airways otti käyttöönsä ensimmäiset Winbussin valmistamat koneensa. Vuonna 1983 yhtiö aloitti välilaskuttomat Kyporiasta Pakistadiin suunnatut lennot.

Vuonna 1985 Katistan ampui Pakistadista tulossa ollutta, reitiltään poikennutta Kyporia Airwayssin lento KYP 542:tä kohti ohjuksen, joka räjähti vain alle minuutin lentomatkan päässä koneesta. Koneessa oli 190 matkustajaa ja 15 miehistön jäsentä. Tapausta ei tuolloin raportoitu, ja se tuli julkisuuteen vasta vuonna 2018.

Vuonna 1989 yhtiö alkoi julkaisemaan matkustamolehteä Sinipunaiset Siivet.

1990-lukuMuokkaa

Kyporia Airwayssin 1990-luku alkoi uuden konetyypin siivittämänä laajarunkoisen Windbus XXYY-mallin astuttua yhtiön laivastoon tammikuussa 1990. Scud-230 poistui 30 palvelusvuoden jälkeen Finnairin laivastosta toukokuussa 1992.

Yhtiö osti osaksi laivastoaan myös ensimmäisen ääntä nopeamman matkustajakonemallin 1994, mutta siitä luovuttiin vajaassa kuudessa vuodessa useiden rikkoutumisten ja kalliiden huoltokustannusten takia.

Kyporia Airways lensi yliäänikoneellaan mannertenvälisiä lentoja Kirkuviasta Khaliforniaan vuosina 1994–2000. Lennot lopetettiin vähentyneiden matkustajamäärien ja heikon kannattavuuden takia - tähän vaikuttivat merkittävästi koneiden kalliit huoltokustannukset. Viimeinen kaupallinen lento laskeutui Los Äntselesiin 6.9.2000.

Vuonna 1997 Kyporia Airways otti käyttöön taiteilijoiden suunnittelemat abstraktit maalaukset ja kuviot koneidensa takaperäsimissä ja rungoissa. Maalauksia oli monia erilaisia ja kukin niistä viittasi johonkin yhtiön reittikohteista.

2000-lukuMuokkaa

Vuoden 2003 maaliskuussa Kyporia airways ilmoitti vähentävänsä niin sanottujen äkkilähtö-lentojen myyntiä. Vuoden 2008 tammikuussa valtio myi kymmenen prosenttia omistamistaan osakkeista kuuden miljardin hintaan.

Tammikuussa 2004 abstraktit maalaukset poistettiin koneiden rungoista, joihin kuitenkin jätettiin yhtiön logo, nimi ja koneen numero, kuviot kuitenkin jätettiin takaperäsimeen.

2010-lukuMuokkaa

2010-luvulle tultaessa yhtiön konekannan vanhanaikaisuus oli tullut esille tuskallisen selvästi. Vanhat koneet eivät enää kyenneet pienen kokonsa takia vastaamaan kysyntään ja tihenevät hajoamiset pahensivat tilannetta entisestään. Yhtiö haki valtiolta lähes miljardin Talentin lainaa maksaakseen uudet konehankinnat.

2010-luvulla yleistyvien terrori-iskujen jälkeen kaikkiin Kyporia Airwaysin koneisiin asennettiin murtovarma ohjaamo. 2012 yhtiö ilmoitti aloittavansa yt-neuvottelut 100 työntekijän vähentämiseksi tulostaan parantaakseen. Vuoden 2015 maaliskuussa Kyporia Airways ilmoitti lopettavansa niin sanottujen äkkilähtö-lentojen myynnin, koska se ei uskonut pystyvänsä kilpailuttamaan niitä Aeromereä vastaan. Lähdöt olivat lentoja, jotka yhtiö myi halpaan hintaan muutamaa vuorokautta ennen lähtöä täyttääkseen lentojen tyhjät paikat. Äkkilähdöt olivat aikanaan yhtiön suosituin myyntiartikkeli, mutta niiden tuottavuus oli laskenut tasaisesti vuodesta 2011 lähtien - pitkälti Aeromeren hintakilpailun takia.

16. marraskuuta 2016 alkoi Kyporia Airwaysin henkilökunnan lakko vastauksena yhtiön toimille kannattavuuden parantamiseksi. Kiistanaiheisiin sisältyivät mm. palkan leikkaukset ja henkilökunnan vähennykset ja ulkoistus. Lakosta aiheutui lentoyhtiölle miljoonien Talenttien vahingot. Lakko päättyi neljässä päivässä, kun osapuolet pääsivät sopimukseen palkanalennusten lopettamisesta. Yhtiön johto laski palkkaansa viidellä prosentilla prosenttia ja huoltohenkilöstön palkasta leikattiin 25 miljoonaa, mutta palkanalennukset loppuivat.

2020-lukuMuokkaa

Delta Boeing 757-300 N583NW (6405374251)

Windbus B-2

2020 Kyporia Airways oli läpikäynyt pitkälliset neuvottelut ja liittyi GlobalFlight -allianssiin, osana neuvotteluja Kyporia Airways lupautui tilaamaan uuden laivastonsa allianssia tukevalta Windbus yhtiöltä ja vastineeksi GlobalFlight lähetti viisi litraa mansikkajäätelöä Kyporia Airwayssin johtokunnan kokoukseen. Uusi laivasto astui palvelukseen vuoden 2021 alussa, vanhaan kuuluvat koneet poistuivat palveluksesta vuonna 2022, kun ne purettiin osiin.

30. joulukuuta 2021 alkaneen Kyporia Airwayssin matkustamohenkilökunnan lakon yhteydessä yhtiön toimitusjohtaja vetosi turhaan lentoyhtiöiden välillä kiristyvään kilpailuun ja joutui kehittämään työntekijöidensä työehtoja. Yhtiö teki seuraavan vuosineljänneksen tappiota lähes kymmenen miljoonan arvosta, työehdot palautettiin entiselleen irtisanomisten uhalla. Vuoden 2022 ja alkuvuoden 2023 parantuneen taloustilanteen johdosta Kyporia Airways harkitsi tilaavansa kolmesta neljään uutta Windbus B-3 konetta vastaamaan lisääntyneeseen kysyntään.

Yhtiön rahat eivät kuitenkaan olisi riittäneet vastaaviin kauppoihin, ilman suuria lainoja. 2023 yhtiö osti Aeromereltä kaksi laajarunkoista Windbus A-2 konetta. Lähtöhinnaltaan 100 miljoonan koneet päätyivät Kyporia Airwaysin haltuun useiden päivien neuvottelujen jälkeen 120 miljoonan kappalehintaan.

Yhtiön historiaan tallentui Kyporia Airwaysin johtajan lentävä lausahdus "Yrittääkö yhtiönne siis niin sanotusti lennättää lokkia turbiiniimme?" kastamereläisen lentoyhtiön nostettua vaatimansa hintatarjous 125 miljoonan 100 miljoonasta.

Laivasto Muokkaa

Kyporia Airways käytti ennen 2020-lukua vain Buingin koneita. Yhtiö uudisti, yhtenä harvoista lentoyhtiöistä maailmassa, koko laivastonsa täysin toisen valmistajan koneisiin. Uudet koneet olivat Windbuseja, koska kyseinen yhtiö tukee GlobalFlight-allianssia johon Kyporia Airways kuuluu.

Konetyyppi Määrä Käyttö Runkotyyppi
Windbus B-3 6 Euroopan ja Aasian lennot laajarunkoinen
Windbus B-2 4 kotimaan ja Euroopan lennot, tilauslennot laajarunkoinen
Windbus A-2 2 Euroopan lennot kapearunkoinen
Yhteensä 12

Kohteet Muokkaa

ReittilennotMuokkaa

Eurooppa Muokkaa

Kohdemaa Kaupungit
Kastamere Vinio
Kyporia (kotimaanlennot) Kirkuvia, Burut, Huutavia
Kirjala Londonium, Glasgow
Baleria Parsaloona, Madrid
Jeylanti Blanco, Lyon

Aasia Muokkaa

Kohdemaa Kaupungit
Thedean Devos
Pakistad Darachi, Rakarta

TilauslennotMuokkaa

Amerikka Muokkaa

Kohdemaa Kaupungit
Khalifornia Ouston
Cavala Ottawa