FANDOM

Linko Corporation on franklantilais-kirjalais-usalainen yritys, joka tekee kieliin liittyvää viihdetoimintaa. Sillä on oma MinäTuubi kanava nimeltä "Linko - The Languchannel". Kanavalla julkaistaan eri kielistä kertovia videoita, joita juontaa Pualo-niminen mies.

Linko Corporationin suosituin kirja on nimeltään All about languages - and more. Se on käännetty kaikille yli sadan tuhannen puhujan kielille.

Yritys on tullut viimeaikoina suosioon Do-Linko nimisestä, ilmaisesta kieltenoppimissovelluksesta.

Historia Muokkaa

Linko Corporation perusti vuonna 1963 Johannes Linko niminen esmarilainen kielitieteilijä, joka sai idean yritykseen luentokierroksellaan Keski-Euroopassa. Idea oli perustaa yritys, joka tuottaisi viihdettä ja oppimateriaalia kielistä.

Linko Corporationin ensimmäinen kirja All about languages. Siihen oli koottu kaikki maailman tunnetut kielet, joilla oli yli 10 tuhatta puhujaa. Kirja sai valtaisan suosion, sillä siinä kerrottiin eri tavoista oppia kieliä.

Vuonna 1972 yhtiö tarvitsi jotain uutta, sillä edellä mainitun kirjan myynti oli alkanut laskea jo roimasti. Lisäksi, kirja oli jo vanhentunut - eli siinä oli vanhaa tietoa.

Linko Corporationin ratkaisu talousongelmiin oli Johannes Linkon erottaminen yrityksen siirtäminen viihdealalla. Tämä totetui kolmen dokumentin dokumenttisarjalla kielistä.