FANDOM

Livren tasavalta
Livre
Livrenvaakuna
Asukasluku 34 652 000
Presidentti  Al Caccino
Pääkaupunki Los Correnhos

Livren tasavalta oli Louinais-Amerikassa sijaitseva valtio.

Johtavat poliitikotMuokkaa

Presidentti: Al Caccino (s. 24.4.1962)

Ulkoministeri: Gerald Schweisteiger (s. 1.3.1957)

Livren kieliMuokkaa

Livren kielessä oli vaikutteita ranskasta, saksasta ja espanjasta. Latinalaisten aakkosten lisäksi siinä esiintyivät kirjaimet ä ja ö sekä paikallismurteissa æ ja ø.

Esimerkkejä kielen käytöstä (R=kurkkuärrä):

Hei! = Coy! [tsoi] / Hello! ['ilo]

Näkemiin! = Au gravens! [ogRave]

Minun nimeni on... = Mi Namrées... [minamRee]

Kuka olet? = Hwich Te Namrè? ['vistenamre]

Missä on... = Hwahr'este... ['vaRes]

Milloin on... = Hwanqu'este... ['vanqes]

Miksi = Hwes ['ves]

Kuka = Hwan ['van]

Mikä = Hwannen ['vanne]

ruoka = enco Mahrec

ihminen, ihmiset = einen Manne, Männen

HistoriaMuokkaa

Livren historiaa pohjustaa aika, jolloin germaaniset ja slaavilaiset kansat taistelivat Libertasissa (ks. artikkeli Libertas) ja ensinmainitut ottivat haltuunsa pohjoisen. Elettiin jonkin aikaa rauhaisaa yhteiseloa, mutta pikku hiljaa germaaniset asukkaat, jotka aiemmin sotivat rinnakkain, jakautuivat kahteen ryhmään. Alkoi vuosia kestävä sota, jonka loputtua alkoi vuosikymmenien kostonkierre. 

Hiljalleen tilanne rauhoittui, kun germaaniheimot siirtyivät kauemmas toisistaan, ja länteen muuttaneet perustivat uuden valtion nykyisen Livren paikalle. Tästä katsotaan alkaneen Livren historian, vaikka silloinen valtio olikin nimeltään Germandia. Ajan kuluessa kieli ja kulttuuri muuttuivat, ja Livreen kehittyi omanlaisensa ympäristö. Demokratia näki päivänvalonsa Livressä hyvin aikaisessa vaiheessa, naisetkin saivat äänioikeuden heti ensimmäisissä vaaleissa, joissa valittiin 16-henkinen Päätöskunta. Päätöskunnan tilalle tulivat 1600-luvulla paikalliset valtuustot sekä Yliparlamentti, joka päätti asioista valtakunnallisesti.

Seuraavalla vuosisadalla koettiin rauhattomia aikoja, kun eri uskontokunnat ajautuivat riitoihin. Uskonnollisia rakennuksia tuhottiin maan tasalle ja ihmisiä vainottiin. Tämä johti siihen, että valtio ja uskonto erotettiin tiukasti toisistaan. Uskontosotiin saakka Livressä oli valtionuskontona kolthalaisuus, jota tunnusti arviolta puolet väestöstä.

1800-luvulla käynnistyi teollistuminen, ja lisää pökköä pesään laittoivat öljyvarat, jotka löydettiin maan eteläosista. Elintaso nousi nopeasti, mutta myös kuilu rikkaiden ja köyhien välillä kasvoi. Niinpä 1900-luvun alussa alkoi nostaa päätään sosialismi. Parissa vuosikymmenessä porvarilliset puolueet jäivät sen jalkoihin, ja sen johtoon nousi aluksi Charmeon Behôt, mutta hän oli jo vanha ja sairas, eikä pystynyt hoitamaan tehtäviään. Uudeksi johtajaksi valittiin Behô'n serkun tyttärenpoika Nikolas Revé, joka oli edeltäjäänsä paljon radikaalimpi ja valmis julmiin tekoihin pönkittääkseen valtaansa. Aluksi kansa hurrasi häntä, mutta muutamassa vuodessa kävi selväksi, että hänestä oli tuleva kaikkien aikojen hirmuhallitsija.

Revén aikana sensuuri oli täydellinen, kansalle syötettiin propagandaa minkä ehdittiin, eikä maasta päässyt pois. Ulkomaille pyrittiin antamaan kuvaa sosialistisesta paratiisista, joten maan rannikolle perustettiin loistokas turistikaupunki, jonne miljoonat ulkomaiset vuosittain tulivat viettämään ikimuistoista rantalomaa. Harva olisi uskonut, että lähin keskitysleiri oli vain 20 kilometrin päässä kaupungin ulkopuolella. Itse asiassa edes maiden johtajat eivät olleet tietoisia Revén harjoittamista julmuuksista, ja monet poliitikot piipahtivatkin Revéa tapaamassa juuri tuossa kaupungissa, shampanjaa siemaillen ja vedessä pulikoiden.

Vuosikymmeniä kestänyt diktatuuri, joka jätti jälkeensä miljoonia syyttömiä uhreja, kaatui Revén kuoltua lentokoneonnettomuudessa työmatkallaan 7.3.1982. Silloin moni Revén alaisena työskennellyt uskalsi vihdoin kertoa muille maille hirveyksistä ja kansainvälinen operaatio vapaan Livren puolesta alkoi nopeasti. Vihdoin 7.8.1982 uusi presidentti lausui valansa ja Livren historiassa kääntyi uusi sivu. 

Livre nousi nopeasti hyvinvoivaksi valtioksi. Nykyisin Revén kauheuksista muistuttivat enää museot sekä lukuisat uhrien muistomerkit.