FANDOM

Tämä on luettelo kuuluisista kitaroista kitaravalmistajien mukaan. Monet kitarat ovat tulleet kuulusiksi niiden ominaisuuksien, muodon tai käyttäjien perusteella.

Bender Muokkaa

Memecaster Muokkaa

Guitar-1547089 960 720

Piirros Bender Memecasterista, jonka perusvärinä toimii oranssi ja plektransuojuksen värinä valkoinen.

Theo Bender suunnitteli vuonna 1950 kokonaan sähköisen kitaran, joka ei ollut edes puoliakustinen. Tämä herätti tyrmistystä hänen yhtiönsä johtokunnassa ja monet uskoivat siitä tulevan menestymätön.

Theo rakensi uuden kitaransa itse. Aluksi hän kaavaili nimeksi Theocaster, mutta muutti nimen ystävänsä sanottua kitarasta "tulevan oikea meemi" (siihen aikaan meemi tarkoitti hetkellistä kohua).

Memecaster julkaisiin vuonna 1952 ja siitä tuli välitön myyntimenestys. Erityisesti jyrkemmän linjan blueskitaristit kuten BBQ King ottivat sen heti käyttöönsä. 1960-luvulla Memecasterista tuli jokaisen rock-kitaristin vakiovaruste ja rhythm and bluesin perusväline, jota ilman ei kitaristi voinut pärjätä.

Nykyään mm. The Smashin Joe Jammer ja Turbulencen Kevin Richman käyttävät Memecasteria.

Psychomaster Muokkaa

Kun ihmistä käsketään piirtämään kuva kitarasta, hän piirtää hyvin todennäköisesti paljon Bender Psychomasteria muistuttavan kitaran. Ei siis ihme, että Psychomasteria pidetään maailman tunnetuimpana kitarana. Se on myös erittäin monipuolinen, muun muassa helposti asennettavalla vibratolla, kolmella yksikelaisella mikrofonilla ja kahdella äänensävysäätimellä. Siitä saa helposti rajun ja korvia särkevän metallisoundin kuin herkästi venytyksiin taipuvan blues-mollin.

Psychomasterin suunnitteli myös Theo Bender, joka itse sanoi sitä Memecasterin korjatuksi versioksi. Nimi Theolle tuli tyhjästä harmaana lauantaina-aamuna kitara-aiheisen unen jälkeen.

Lähes jokaisella kitaristilla edes yksi Bender Psychomaster varastossaan. Sitä ovat käyttäneet niin Chubaban, Tommy Gunsin, The Smashin kuin Turbulencenkin kitaristit ja sen on ollut myös sooloartistien kuten Steven Whyn ja Erick Planctonin suosiossa. Planctonia ei ole nähty ilman Psychomasteriaan vuoden 1969 jälkeen, jolloin Bigson menetti hänet suosiostaan.

Bigson Muokkaa

Des Raul Muokkaa

Guitar-304933 960 720

Des Raul on Bigsonin toinen kuuluisa kitara Bigson Sagan lisäksi.

Bigson valmisti vain akustisia (esim. Bigson A13) ja puoliakustisia (esim. Bigson EZ-6788) kitaroita Bender Memecasterin julkaisuun asti, jolloin yhtiön kitaroiden yleensä ensimmäinen ostaja Desmond Raul ehdotti Bigsonille sen oman sähkökitaran julkaisia.

Raulin kanssa tehdyn yhteistyön tuloksena syntyi Bigson Des Raul vuonna 1954, joka päätyi markkinoille heti seuraavana vuonna. Se ei ilmestyessään saanut suurtakaan suosiota, pääosin sen jo luontaisesti turhan raskaan soundin vuoksi.

1960-luvulla Des Raul sai ensimmäiset kuuluistat käyttäjänsä hard rockin kehityttyä Chubaban kautta. Rock-kitaristeille tuli tarvetta vankemmalla ja rokkaavammalle äänelle, kuin mihin Benderin Memecaster ja Psychomaster pystyivät. Lopullisen läpimurtonsa kitara teki Blæk Sappatin avulla, jonka kitaristi Tomard Lommi käytti Des Raulia raskaan heavy metal äänen tuottamiseksi.

1990-luvulla Des Raul oli grungre-kitaristien ja uusbluessoittajien suosiossa. Nykyään sitä käyttävät mm. The Smashin Mick Bones ja Turbulencen Brane Jackson.

Saga Muokkaa

Gibson sg guitar by superawesomevectors-d847fos

Bigson Saga on teknisesti lähes täysi kopio Des Raulista.

Bigsonin markkinointisuunnittelijat totesivat vuonna 1960, että Des Raul -mallille oli saatava seuraaja sen alun kehnon menestyksen vuoksi. Desmond Raul ei kuitenkaan hallunnut uuden kitaran kantavan nimeään, joten se nimettiin Bigsonin myyntipäällikkön lausumien sanojen mukaan ("This is a beginning of the new kind of saga of guitars").

Uuden Bigson Sagan tie huippukitaristien suosioon oli sen Des Raulia hieman kirkkaampi ääni sekä paholaisen sarvia muistuttavat soololovet. Uudessa kitarassa oli myös paikka vibrakammelle, joskin sen asentaminen vaati kitaran luovuttamista kitarapuusepän käsiin pariksi viikoksi.

Tunnetuin Bigson Sagan soittaja kautta aikojen oli Steven Why, joka käytti sitä suurilla areenakonserteilla sen vahvan äänen vuoksi. Myöhemmin myös Led Balloonin kitaristi James Sheet käytti sitä, kuuluisan kustomoiuden Des Raulinsa ohella. Chubaban kitaristi Michael Bochwood käytti Sagaa myös live-esityksissä, mutta suosi studiossa enemmän Benderin kitaroita niiden puhdaan soinnin vuoksi.

Starship Muokkaa

Adventurer Muokkaa

Ipanes Muokkaa

Roadman G-555 Muokkaa

Deathgrip G-668 Muokkaa