FANDOM

EskalaatioMuokkaa

Mantlan sisällissota Muokkaa

  • Kansanarmeija syntyy ja valloittaa Mantlan pohjoisosat.
  • Kansanarmeija ylittää Khalifornian rajan, mutta lyödään takaisin.
  • Mantla - Kansanarmeija rauhansopimus, vastineeksi Mantla hyökkää Khaliforniaan.

SotatoimetMuokkaa

Gazan kilpajuoksuMuokkaa

  • sotatoimien pääasiallinen näyttämö, Mantla yrittää katkaista Khalifornian yhteydet mereen ja huoltoteihin ja tuhota Välimeren Asraelin laivaston.

Mantla kansanarmeijan joukot ylittivät rajan Rafahin kaupungin kohdalla ja etenivät nopeasti Nuseirat Campiin asti. Hyökkäys kohtasi ankaraa vastarintaa Khan Yuniksen alueella, jossa Khalifornian poliisilaitoksen paikallinen jaos oli linnoittautunut asemalleen ja tulitti lähestyviä kansanarmeijan joukkoja. Kansanarmeijan onnistui tuhota rakennus ja poliisien muodostama vastarinta ruiskutuskoneistaan tiputetuilla tynnyripommeilla, menettäen kuitenkin (6) alle äänennopeudella lentävää siviilikonettaan epäsuhtaisessa taistelussa Khalifonian suihkuhävittäjiä vastaan.

Gazan yllä on käyty kiivaita ilmataisteluita. KAF on ilmoittanut pudottaneensa kuusi vihollisen sotilaskonetta. Kahlifornian ilmavoimien kapteeni Pekka Rautaoja pudotti viholliskoneen tykkitaistelussa, ohjustensa loputtua, juuri ennen koneensa tuhoutumista. Kapteenin onnistui pelastautua koneestaan vihollisen alueelle, mutta hänet oletetaan kuolleeksi. Khalifornian pääesikunta myönsi Rautaojalle Medal of Honor -mitalin postuumisti. Khalifornian tappiot ovat olleet neljä KAF-DA-2-hävittäjää (Khalifornian wikin mukaan maalla ei ole vastaavaan ilmataisteluun soveltuvia koneita, oli pakko laittaa nyt torjuntahävittäjä), joista yksi tosin saataneen lentokuntoon viikon sisällä.

Kahlifornian ilmavoimat ovat yrittäneet rynnäköidä Mantlan siinain huoltolaitoksia vastaan, mutta alueella tarkemman tilannekuvan omaavat Mantlan ilmavoimat ovat kyenneet lyömään nämä yritykset takaisin. Tappiot Mantla 1 kone, Khalifornia 4 konetta.

Kansanarmeijan osastot ovat jatkaneet hyökkäystään kohti pohjoista kiivaalla tempolla. Joukkojen kärki on jo lähellä Gazan tasaa ja Kahlifornian pääpuolustuslinjaa. Siviiliväestön läsnäolo Gazan kaistaleella on rajoittanut Khalifornian käytössä olevia vastatoimia, ja esimerkiksi tykistöprikaatin ampumakulutus on supistunut vaivaiseen 0.8 kranaattiin putkea kohden.

Mantlan joukot ovat kiivaiden taisteluiden jälkeen onnistuneet työntämään Khalifornian asevoimat pois Gazan kaistaleelta. Reservijoukkoja supistamalla saadulla puhtaalla miesylivoimalla Kansanarmeija mursi Gazan kaupunkiin linnoittautuneiden jalkaväkiprikaatien asemat ja pakotti ne perääntymään Erez-Netiv HaAsara-linjalle. Khalifornian onnistui torjua Kansanarmeijan itään suuntaaman harhautushyökkäyksen, pitkälti avoimessa maastossa korostuvan suuremman tulivoiman turvin. Kansanarmeijan komentaja on pyytänyt Mantlan hallitukselta lupaa suorittaa taktinen vetäytyminen ja perääntyä Deir al Balahin, tai mieluiten Khan yuniksen, alueelle saarrostuksen välttämiseksi.

Taban kahakkaMuokkaa

  • Khalifornian tunnusteleva hyökkäys

Khalifornian panssariprikaatin toteuttama tunnusteleva hyökkäys kohdistui Taban kaupunkiin - joka vallattiin vastarintaa kohtaamatta - ja Taban kansainväliseen lentokenttään. Mantlan asevoimien vahvennetun komppanian onnistui linnoittautua kentän hangaariin, ja Khalifornian joukot vetäytyivät - vuoristoisen maaston, ja saarrostamisen pelossa - hyökkäyksen pysähdyttyä. Prikaati on tällä hetkellä siirrossa kohti Gazan kaistaletta.

Mantlan erikoisjoukkojen toimintaMuokkaa

Be'er Shevan alueella on havaittu mönkijöillä liikkunut aseistautunut, mutta asepukua käyttämätön osasto, jota ei ole saatu kiinni. Arviolta tuntia myöhemmin alueella sijainneen pioneeriprikaatin varastossa tapahtui tuhoisa räjähdys, joka surmasi useita siviileitä, ja prikaatin miehistöä. Prikaati on ilmoittanut kärsineensä suuria välinetappioita ja tämän hidastavan alueen suluttamista. Oletettavasti prikaati tarvitsee lisää sulutteita huollon yhteydessä.

Urimin ja Ofakimin välisellä alueella on havaittu noin kahden joukkueen verran Mantlan henkilöautoin, tai mönkijöin liikkuvia joukkoja. Joukot ovat ilmeisesti yhteydessä Be'er Shevan alueella havaittuihin taistelijoihin, Khalifornian erillinen prikaati on luovuttanut noin kahden komppanian suuruisen osaston taistelijoiden kiinni ottamiseksi.

Rynnäkkö kohti ArishiaMuokkaa

  • Khalifornia yrittää purkaa Gazan kaupunkitaisteluihin juuttuneen tilanteen. Operaatio toteutetaan vapaaehtoisin, joita ei tueta riittävästi. Merkitys syntyneen rauhan kannalta ?

Khalifornian Azuksesta kohti Arishia suuntama hyökkäys lyöty takaisin. Pitkälti (pika)koulutetuista vapaaehtoisista ja erillisprikaatin 3. pataljoonasta kootut hyökkäysjoukot kohtasivat Mantlan asevoimat Al Qosimahissa. Lupaavasti alkanut hyökkäys pysähtyi sen juututtua katutaisteluun Kananarmeijan 5. prikaatin elementtejä vastaan, lopulta Arishista kohdistettu 1. ja 2. taisteluosaston panssarihyökkäys sivustaan löi hyökkäysryhmityksen hajalle. Mantla käytti ilmaelementtinsä pitkälti loppuun yrittäessään suojata omia joukkojaan taistelun aikana. Vapaaehtoisista koottu Khalifornialais yksikkö on kieltäytynyt osallistumasta taisteluihin, kunnes se koulutetaan ja varustetaan kunnolla, karkuruus on yleistynyt räjähdysmäisesti ja "sotilaiden" on rekisteröity vammauttavan itseään päästäkseen pois taistelualueelta.

"He (vapaaehtoiset) eivät osaa suojautua kun tarvis. He eivät osaa liikkua, vaan jäävät suojiinsa makaamaan. Ja kun heidät lopulta saa liikkeelle, eivät he osaa ampua." 

MerisodankäyntiMuokkaa

Kyporian Asraelin välisellä merialueella kyporialainen risteilijä vaurioitui merimiinan räjähdyksessä. Kyporialaiset sota-alukset saapuivat tarkistamaan merialuetta klo 10.00 lähtien ja tähän mennessä meren pohjassa on havaittu kymmeniä lieriömäisiä n. 60 cm halkaisijaltaan olevia putkiloita. Kyporia on antanut alueelle miinavaroituksen ja kauppamerenkulku merialueella on päätetty keskeyttää.

Kyporialaiset miinanraivaajat ovat raivanneet Kyporia-Asrael välistä miinasulkua, toistaiseksi Kyporian puolueettomuus on pahasti hidastanut raivauksia ja Mantlan sukellusveneiden läsnäolo on tehnyt siitä paikoitellen mahdotonta. Kyporian laivasto vetäytyi alueelta Khalifornian meripuolustusalueen 1. pintatorjuntalaivueen ja 3. miinantorjuntalaivueen otettua vastuun raivaustöistä. Miinasulku näyttäisi koostuvan sukellusveneistä lasketuista pohjaherätemiinoista, jotka ovat olleet meren pohjassa muutamia päivä, mahdollisesti viikkoja. Miinat on arvatenkin ohjelmoitu aktivoitumaan juuri ennen suunniteltua hyökkäyshetkeä. Miinasulku estää kaiken suojaamattoman liikenteen merialueella.

Kahlifornian Asraelin meripuolustusalue on nostanut huomattavasti valmiuttaan ja somesta nopeasti poistetuissa kuvissa on nähty, kuinka 1. divisioonan MEKPR:n ajoneuvoja lastataan maihinnousualuksiin. Kyporialaiset miinanraivaajat ovat raivanneet Kyporia-ASrael välistä miinasulkua, toistaiseksi Kyporian puolueettomuus on pahasti hidastanut raivauksia ja Mantlan sukellusveneiden läsnäolo on tehnyt siitä paikoitellen mahdotonta. Kyporian laivasto vetäytyi alueelta Khalifornian meripuolustusalueen 1. pintatorjuntalaivueen ja 3. miinantorjuntalaivueen otettua vastuun raivaustöistä. Miinasulku näyttäisi koostuvan sukellusveneistä lasketuista pohjaherätemiinoista, jotka ovat olleet meren pohjassa muutamia päivä, mahdollisesti viikkoja. Miinat on arvatenkin ohjelmoitu aktivoitumaan juuri ennen suunniteltua hyökkäyshetkeä. Miinasulku estää kaiken suojaamattoman liikenteen merialueella.

Kahlifornian Asraelin meripuolustusalue on nostanut huomattavasti valmiuttaan ja somesta nopeasti poistetuissa kuvissa on nähty, kuinka 1. divisioonan MEKPR:n ajoneuvoja lastataan maihinnousualuksiin. Odotettua maihinnousua ei suoritettu

  • Khalifornia pysäyttää Kastameren avustuskuljetukset

Pommitukset siviilikohteisiinMuokkaa

Khalifornian pommitukset Mantlan kaupunkeihin aiheuttaneet jo satoja, arvioista riippuen jopa tuhansia, kuolonuhreja. Maailmansodan kaltaista vanhentunutta ajattelua edustaviin terroripommituksiin valmistautumattomat Mantlan kaupungit ovat kärsineet ilmapuolustuksen puuttuessa merkittäviä tuhoja. Mantlan ilmavoimat ovat yrittäneet torjua Khalifornian pommitukset, mutta ylivoima on osoittautunut liian suureksi. Khalifornia ei ole konekantansa suuruuteen verraten kärsinyt merkittäviä tappioita, mutta Mantlan ilmavoimat ovat joutuneet sietokykynsä rajoille. UC on viimeisimmässä kokouksessaan käsitellyt Khalifornian tarkoituksella siviilikohteisiin suunnattuja pommituksia ja tuominnut ne jyrkästi päätöslauselmassaan, torstaihin (?) mennessä lauselmaan olivat yhtyneet; Kirjala, Kyporia, Kastamere ja Qruut.

TappiotMuokkaa

Kansanarmeija

  • 1 306 kuollut, 1740 haavoittunut

Mantlan asevoimat

  • 65 kuollutta, 106 haavoittunutta, 22 lentokonetta

Khalifornian asevoimat

  • 1000 kuollut, 1677 haavoittunut, 25 lentokonetta.
    • Vapaaehtoisten tappiot 980 kuollut, 1250 haavoittunut

Siviiliväestö

Khalifornia

  • 805 kuollut, 2345 haavoittunut

Mantla

  • 1804 kuollut, 5476 haavoittunut
  • 35 kuollut, 64 haavoittunut risteilylaivan räjähdyksessä. Ei selvää valtiota - pääasiassa Kyporia + turisteja ?

Ulkovaltojen suhtautuminen Muokkaa

Rauhansopimus Muokkaa

"Sota on vienyt jo monta miestä ja poikaa hautaan, uskon sodan päättymisen olevan molempien osapuolien parhaaksi, joten ehdotan Khalifornialle tulitaukoa ja mahdollisia rauhanneuvotteluita, mikäli Khalifornia niin haluaa. VP eli VanhaPuolue on menettänyt kaikki paikkansa (10 kpl) hallituksessa, koska VP ja miljardööri Hier Muntlari suunnittelivat vallankaappausta, jos he melkein onnistuivat ja minun lopullista eliminoimista, mutta he eivät ehtineet toteuttaa suunnitelmaansa loppuun Kyporian ja Mantlan poliisin erinomaisen yhteistyön ansiosta. Tarkoituksena oli koota kansalaisarmeija ja järjestää sota Khaliforniaa vastaan, jonka jälkeen eliminoida minut ja nostaa pääministeri Ker Fernol maan johtoon ja voittaa sota. Onneksi saimme pysäytettyä heidät ja nyt voimme alkaa katsoa taas tulevaan."

-Lar Poktlar

Sotarikokset - jälkipyykki Muokkaa

Otteita Tomard Ankan vastauksesta Väyrö Paavoselle:

"Myönnämme ettei Mantla ole onnistunut hoitamaan sisä-, tai ulkopolitiikkaansa Välimerellisen sivistysvaltion tavoin. Valtion varoittamaton hyökkäys Khaliforniaa ja sen sotilaallisia intressejä vastaan Lähi-Idän alueelle on tyrmistyttävä, joskin se tehtiin Kansanarmeijan painostuksesta ja vallankaappauksen uhan alla. -- Tästä huolimatta Khalifornian sotilaalliset toimet ovat uhkaan nähden suorastaan ylimitoitettuja ja aseellisen kapasiteetin ja vaikutuskeinojen kohdistaminen siviiliväestöä ja siviilikohteita vastaan rikkoo kaikkia kansainvälisiä säädöksiä ja normeja vastaan. Nuo toimet ovat luettavissa törkeiksi sotarikoksiksi, jopa kansanmurhaksi. Mm. Mynnarivon-sopimus kieltää vastaavat toimet ankarasti. -- Khalifornialla ei ole armeijaa, saatikka asevoimia. Khalifornian puolustuksesta vastaa tunteeton, useisiin sotarikoksiin syyllistynyt rikollisheimo, jonka olemassaoloa valtionne järjetön asevarustelu ylläpitää. -- Tätä käsitystä kansainvälisesti jakelemanne valitus osaltaan vahvistaa. Ette käyttäydy, kuin valtavaa tuhovoimaa hallinnoiva vastuullinen upseeri vaan, kuin seitsemänvuotias valittava poika, joka on juuri saanut näpeilleen. "Mut, kun toi alotti" ei ole pätevä, edes huomioimisen arvoinen perustelu kansainvälisen tuomioistuimen edessä, jos ja kun sotarikoksianne aletaan tutkimaan. -- Vetoan konfliktin molempiin osapuoliin, lopettakaa tämä mieletön teurastus."

Sota populaarikulttuurissa Mantlan - Khalifornian suhtautuminen sotaanMuokkaa

  • Muistomerkit, elokuvat, yms