FANDOM

Kuningatar Maria II (Mary Michelle Woodsor, s. 21. huhtikuuta 1930, k. 14. tammikuuta 2019) oli Skotlannin ja Pohjois-Irlannin kuningatar. Hallitsijaksi hän nousi isänsä Elford III kuoltua 6. maaliskuuta 1956. Hän oli yksi maailman pisimpään hallinneista monarkeista. Marian aika hallitsijana kesti lähes 63 vuotta (62 vuotta ja 10 kuukautta).

Elämä Muokkaa

Syntymä ja nuoruus Muokkaa

Maria II:n vanhemmat olivat kuningataräiti Maria ja kuningas Elford III. Elfordin vaimo Maria synnytti Marian 21. huhtikuuta 1930 Londonissa, Whitecoastissa. Marian vanhemmat olivat olleet Hafolaniassa ja he yrittivät päästä synnyttämään nuoren Marian Skotlantiin. Joka tapauksessa Maria II syntyikin Londonissa. Pian synnytyksen jälkeen Marian vanhemmat lähtivät Edinburghiin.

Marian lapsuuden voidaan sanoa olleen surullinen. Hänen äitinsä kuoli kuukausi synnytyksen jälkeen Edinburghissa. Hänen isänsä ajautui masennukseen ja lähetti nuoren Marian tavalliseen kouluun tämän ollessa 6-vuotias. Maria kävi koulun läpi loistavin arvosanoin ja vankkumattoman uskonnollisena.

Kun toinen maailmansota syttyi, Maria halusi auttaa olemalla Aberdeen viestinsieppauskartanossa. Siellä hän auttoi liittoutuneita kaappaamaan nostanalaisia viestejä.

Sodan jälkeen Maria meni yliopistoon. Nykyään hän osaa puhua englantia, skottia, khalia, kirjaa, qruytia, sanovlaa ja graeezia. Häntä sanottiin yliopistossa kielihirmuksi.

Isän kuolema ja kruunaus Muokkaa

Skotlannin kuningas ja Marian isä Elford III kuoli 1. maaliskuuta 1956. Nuori Maria ei paljoa surrut yleensä ärtyisää, vaitonaista ja rakastamatonta isäänsä. Maria kruunattiin kuusi päivää Elfordian kuoltua kuningattareksi. Kruunaus sujui täydellisesti ainakin Aberdeen arkkipiispan mukaan. Joidenkin mielestä Marialle tuli hikka kruunattaessa.

Kuolema Muokkaa

Maria II kuoli aivokasvainleikkauksen jälkeisiin komplikaatioihin, vain kolme kuukautta ennen Skotlannin romahtamista ja liittymistä Whitecoastiin.