FANDOM

Mesopotamian liittovaltio (sumeriksi Stann bho Mesoputamiyya), lyhyemmin Mesopotamia oli Robopoliksen poliisin omistama valtio Etelä-Amerikassa, Valtiopeli 9:ssä. Sen rajanaapureita olivat Hako Palmas ja Suorja. Maan pääkaupunki oli Babylon.

Mesopotamian liittovaltio, Stann bho Mesoputamiyya
Nimi Mesopotamia
Väkiluku 29 miljoonaa (sijalla 6?)
Hallintomuoto Liittokeisarikunta
Keisari Alar-Gaz I Suuri
Vienti Paperi, puu
Pääkaupunki Babylon
Muita kaupunkeja

Akkad,

Ur,

Tel-Aviv-Jaffa,

Kiš

Valuutta Mesopotamian dinaari (MED)=100 filsiä
Virallinen kieli Sumeri*
BKT 1 479 823 USD (sijalla ?)
HDI 0,892 (sijalla ?)
*Assyriassa ja Palestiinassa virallinen kieli arabia

HistoriaMuokkaa

Esihistoriasta keskiajalleMuokkaa

Aikojen alusta Guyanan ylängöllä on asunut Guian-heimoja. Nykyiset Mesopotamialaiset periytyvät kuitenkin maanpaossa sinne muuttaneesta al-Mouhakšista, joka muutti sinne 932, Lähi-idästä historiallisella Ostharian alueelta. Al-Mouhakš antoi maalle nimen "Teraguians ša al-Mouhakš (puoliksi guiania, puoliksi sumeria), Guiaanien ja al-Mouhakšin maa". Mouhakš hankki jälkeläisiä guianien kanssa, ja 1400-luvulla ns. TGM:ssä oli suuri yhdyskunta, ja maa oli suurilta osin taipunut guianien luonnonuskonnoista islaminuskoon.

ImperialismiMuokkaa

Siirtomaa-ajalla Etelä-Amerikkaan saapui pohjoisesta slaaveja, jotka valloittivat TGM:n siirtomaakseen nimellä "Север Юг марта, Sever Yug marta, Pohjoinen Eteläinen maa". Yhdessä Hako Palmasin ja Suorjan kanssa se joutui myöhemmin skandinaavien, romaanien ja lopulta ostharien valloittamaksi kunnes itsenäistyi nimellä Mouhakstan.

Uusi-imperialismiMuokkaa

1878 hellenit valloittivat Mouhakstanin siirtomaakseen. Mouhakstan itsenäistyi vuonna 1971 nimellä Mesopotamia.