FANDOM

3989557 d239f664

Monday Bloody Monday (suomi: "maanantai verinen maanantai") on Turbulencen heinäkuussa 2019 julkaisema single albumilta Tattoo HIM. Single sisältää kappaleen "Monday Bloody Monday" alkuperäisen sekä akustisella kitaralla soitetun version. Brane Jackson on soittanut akustisen version riffiosuudet.

Kappale kertoo Kastorian vuosien 1973 levottomuuksista, keskittyen erityisesti veriseen maanantaihin eli verimaanantaihin, jolloin Manfelista tuodun jääkäriprikaatin joukot aukaisivat tulen rauhanomaisia mielenosoittajia kohti. Noin tusinan verran mielenosoittajia kuoli ja kymmeniä haavoittui, mistä kappale kertookin toisessa säkeistössä:

Soldiers pulling their riffes' triggers | Torning peaceful prostesters' children apart | Thirteen may have been killed just today | But too many of those children have gone away
Kappale lainaa myös kyporialaisen ihmisoikeusaktivistin Arthin Morningstarin vuonna 1942 lausumaa kuuluisaa lausetta "How long must we sing this song?".

Tausta ja sävellys Muokkaa

Yhtyeen rumpali George Volt sai vuonna 2009 historianopettajaltaan läksyksi kirjoittaa esitelmä verimaanantaista, sillä jokaisen luokan oppilaan piti tehdä jostain tunnetusta joukkosurmasta esitelmä. Volt kysyi asiasta isoäidiltään, koska kirjaston kirja Kastorian 1970-luvun levottomuuksista oli jo lainassa. Isoäiti kertoi hänelle niin paljon kuin vain saattoi muistaa ja jo tuolloin musiikkia harrastanut Volt kirjoitti pienen runon verimaanantaista.

Kymmenen vuotta myöhemmin keväällä 2019 Volt löysi uudelleen vanhan kouluesitelmänsä ja runon, jonka oli aiheesta tehnyt. Kevin Richman auttoi Voltia hiomaan kappaleen vähemmän runomaiseksi, kun Mike Jaeger auttoi sanoituksen uusimisessa. Kappaleen alun vetovoimaisuuden vuoksi siitä tehtiin kesäkuussa julkaistun Tattoo HIMin ensimmäinen kappale.

Brane Jackson ehdotti juuri ennen albumin julkaisua, että kappaleesta voisi tehdä singlen. Volt päätti tehdä kaksipuolisen singlen, jonka A-puolella olisi kappaleen "pääversio" ja B-puolella akustinen versio. Richmanille ja Jacksonille tuli riitaa siitä, kumpi soittaisi akustisen versin kitaraosuuden, mutta lopulta päädyttiin siihen että Jackson soittaisi soolo-osuuden ja Richman muut osuudet.

Sanoitus Muokkaa

Kappaleen sanoitus on sisäänpäin kääntynyttä ja Voltin mukaan kuvailee verimaanantaita kuten hänen isoäitinsä sitä vuonna 2009 kuvaili. Kerronta vaihtelee minä- ja me-muotojen välillä. Sanoituksissa on hyödynnetty lukuisten ihmisoikeusaktivisten lausuntoja muunneltuina tai suoraan lainattuina, kuten kyporialaisen Arthin Morningstarin "How long must we sing this song?" tai asraelilaisen Abraham Baklavarin "We shall wipe our tears away!".

Vastaanotto Muokkaa

Tattoo HIM-albumin kappaleena "Monday Bloody Mondaysta" tuli yksi albumin "edustuskappaleista". Siitä tuli nopeasti radiohitti ja musiikkilehti Enemy totesi kappaleen erottuvan hyvin edukseen albumilla. Singlenä julkaistuna se ei menestynyt yhtä hyvin, vaikkakin khalifornialainen iltapäivälehti kehuikin akustista sovitusta hyvin onnistuneeksi. George Voltin mielestä kappale menestyi paljon paremmin kuin hän oletti sen menestyvän.