FANDOM

Muumilaakso (muumiksi Muuminland) on pieni Bornholmilla sijaitseva valtio Valtiopeleissä 14 ja 15.

Historia Muokkaa

Muumilaakson perusti 9.8.1945 kirjalainen kirjailija Tóve Chansson, joka sai idean perustaa oma valtio autiolle saarelle keskelle Itämerta kirjoittaakseen kirjoja. Hänen ystävänsä ja hänen ystävien ystävät halusivat kuitenkin muuttaa Chanssonin mukana Muuminlandiin, ja näin syntyi Muumilaakso.

Chanssonista tuli silloin Muumilaakson ensimmäinen johtaja eli Muumimamma I.

Muumilaaksolaiset saivat elää rauhassa useita vuosia, kunnes esmarilaisen eläintarhan työntekijät ja rankkurit epäilivät heidän olevan eläintarhasta karanneita virtahepoja. Valtio kuitenkin säästyi hirveältä tapahtumalta täpärästi.

Toinen uhka muumeille tuli vuonna 1967, kun vandaali, joka tunnetaan nykyään Muumimörkönä hyökkäsi pääkaupunkiin, jäädytti kaikki kasvit ja varasti rannalta saadun näkinkengän. Kansa toipui tapahtumasta vielä viidentoista vuoden kuluttua.

Armeija Muokkaa

Muumit ovat rauhaarakastava kansa, mutta mikäli sota joskus yllättäisi, olisi se valmis vastaamaan tuleen.

Maavoimat Muokkaa

Maavoimat koostuvat kuudesta sotilaasta ja yhdestä jeepistä, jonka kyytiin on laitettu Kirjalan 1700-luvulla käyttämä tykki. Maavoimien sotilaista kaksi kuuluu erikoisjoukkoihin (erikoisjoukot - toinen on räjähdeasiantuntija ja toinen on tarkka-ampuja) ja loput ovat normaaleja sotilaita, jotka ovat aseistautuneet ruudun laidassa näkyvillä aseilla.

Vc3a4kipyssy-blunderbuss

Maavoimat tunnetaan persoonallisesta toiminnastaan - he nimittäin linnoittautuvat hyökkäyksen aikana lähimpään rakennukseen ja menevät sängyn alle piiloon tai hyökkäävät rynnäköllä vihollisen kimppuun - mutta ovat onnistuneet tehtävässään aina.

Maavoimat olivat ainoa asia, jonka takia eläintarhan rankkurit jättivät Muumilaakson rauhaan - he eivät nimittäin ikinä olleet nähneet aseistautuneita virtahepoja.

Merivoimat Muokkaa

Merivoimat koostuvat myös kuudesta sotilaasta, mutta jeepin sijaan heillä on soutuvene tykillä. Merivoimat eivät ole koskaan joutuneet töihin.

Politiikka Muokkaa

Muumilaaksoa johtavat Muumipappa ja Muumimamma, jotka toimivat toistensa kanssahallitsijoina. He eivät kuitenkaan johda Muumilaakson sisäpolitiikkaa, heidän tehtävänsä on vastata yksin armeijan ja ulkopolitiikan johdosta. Muumilaaksossa kuka tahansa saa tehdä mitä haluaa, mutta lakia valvovat poliisit.