FANDOM

Artículo bueno-blue.svg

Newton 'Newt' Scamandéer [nivton net skamandi:'er] oli kirjalainen kirjailija. Hän syntyi 7.9.1903 Londoniumissa ja kuoli tammikuussa 2022 Warwickissa.

Hänet tunnetaan taikaolento-oppaistaan ja radio-ohjelmastaan Seikkailutuokio, jota hän juonsi vuosina 1934-1941.

Scamandéer keksi lukuisia taruolentoja kirjojaan varten, joista suurin osa on jatkanut suosiotaan tähän päivään saakka.

Elämä ja ura Muokkaa

Newton Scamandéer syntyi vuonna 1903 Londoniumissa. Hän sai koulussa hyviä numeroita kieliaineista, tarinoiden kirjoittamisesta, maantiedosta sekä historiasta mutta menestyi huonosti matematiikassa. Hänen ystävänsä kutsuivat häntä Newtiksi. Tällä nimellä hänet tunnettiin koko elämänsä ajan.

Kouluikäisenä Newt istui usein ystäviensä kanssa metsässä puumajassa lukien kirjoja.

Yliopistossa tuleva kirjailija opiskeli eläintieteen professoriksi. Tämä auttoi häntä kirjoittamaan kirjojaan - hän ei vain vielä tiennyt sitä. Hän kuitenkin jätti opintonsa kesken ja alkoi kirjoittamaan ensimmäistä kirjaansa.

Erikoiset elukat Muokkaa

Vuonna 1925 Newt Scamandéer julkaisi ensimmäisen taikaolennoista kertovan kirjansa, 112-sivuisen Erikoiset elukat. Kirja esitteli lukijoilleen 40 taruolentoa (joista yhdeksän hän oli keksinyt itse) ja sisälsi niistä kahden sivun pituisen analyysin. Kirja sai suuren suosion Kirjalan lasten keskuudessa ja monet vaativat jo jatko-osaa. Kahden vuoden tutkimuksen jälkeen jatko-osa, 180-sivuinen Taivasten taikaolennot ilmestyi hartaasti odottaville ihmisille ja sai jälleen suuren vastaanoton. Scamandéer väitti lopettaneensa sarjan parissa työskentelyn vuonna 1928 mutta julkaisi kolmannen osan, 211-sivuisen Merten maagiset oliot vuonna 1929. Suuri maailmansota oli käynnissä, ja hänen pieni poikansa oli vasta yksivuotias. Newton Scamandéerilla oli kuitenkin mielessä jotain suurempaa.

Seikkailutuokio Muokkaa

Vuoden 1932 maaliskuussa Scamandéer astui BBC:n ovista sisään ja ehdotti uutta radio-ohjelmaa. "Sen nimeksi tulisi Seikkailutuokio," hän selitti yhtiön pääjohtajalle, "olen jo suunnitellut kaiken valmiiksi."

BBC ei aluksi halunnut lapsille tarkoitettua visailuohjelmaa kanavilleen, mutta suostui lopulta aloittamaan sarjan tuottamisen vuonna 1934.

1468679918-037-errol-flynn-theredlist

Newton 'Newt' Scamandéer vuonna 1941

Sota-aikana lapsille suunnattuja ohjelmia ei ollut paljon. Siitä syystä Seikkailutuokiosta tuli suosittu kahden vuoden aikana ja Newt tunnettiin pian 'Newt-setänä' tai 'Professori Liskona' (jälkimmäinen oli hänen ohjelmassaan esittämänsä hahmon nimi.) Ohjelman loppumisen jälkeen hän kirjoitti muutamia lehtiartikkeleita Päivän pöllöön ja vetäytyi sen jälkeen hiljaiseloon kotiinsa Warwickiin. Hän kuitenkin vastasi edelleen fanipostiin vuoteen 1972 saakka.

Viimeiset vuodet ja kuolema Muokkaa

Viimeiset kuusi elinvuottaan Scamandéer vietti kotonaan Warwickissa. 113-vuotiasta kirjailijaa kuitenkin alkoi lopulta tylsistyttää teen hörppiminen kotisohvalla täydessä hiljaisuudessa ja hän lähti viimeisen kerran BBC:n studioille ja istui mikin eteen. Vuonna 2016 esitettiin vihoviimeinen jakso Seikkailutuokiota, ja jakson voittanut kilpailija sai Scamandéerin kirjat nahkakantisina painoksina ja viikon loman Kirjamerikkaan perheensä kanssa. Jakson loputtua studiossa olleet nousivat seisomaan ja taputtamaan juontajalle. Hän lähti studioilta ja sulkeutui jälleen kotiinsa.