FANDOM

Nikos Rastapoulos (s. 1954) on Rodorian suurkonsuli ja Rodorian Demokraatit-puolueen puheenjohtaja. Rastapoulos on toiminut suurkonsulina kausilla 2021 ja 2022.

Rastapoulos on tullut tunnetuksi keskustademokraattina, joka on valmis neuvottelemaan oikeiston ja vasemmiston kanssa, oli kyseessä sitten mikä tahansa poliittinen asia. Rastapoulos oli alkuvuonna 2021 Rodorian poliittisella kentällä hyvin suosittu, mutta loppuvuonna hän ei ollut kovinkaan suosittu.

Varhaiset vaiheet Muokkaa

Nikos Rastapoulos syntyi vuonna 1954 yläluokkaiseen rodorialaiseen perheeseen Kyporiassa, Huutaviassa. Hänen isänsä oli Kyporian Azzurrian konsulaatin päämies ja hänen äitinsä oli itse Kyporian pääministerin sihteeri.

Rastapoulos varttui Kyporiassa ensimmäiset seitsemän vuotta, kunnes hänen perheensä muutti Rodoriaan, missä Rastapouloksen piti opetella hänelle tuntematon rodan kieli ja sen kirjaimisto.

Rastapouloksen perhe muutti takaisin Kyporiaan vuonna 1962, kun Rodoriassa riehui sisällissota. Heti sodan jälkeen perhe muutti Rodoriaan ja he saivat Rodorian kansalisuudet.

Rastapoulos oli hyvä koulussa, vaikkei maantieto ja biologia häntä oikein kiinnostaneet. Yhteiskuntaoppi, historia ja kuvataide olivat Rastapouloksen suosikkoaineita. Kielistä hän ei välittänyt ja saikin kirjan, englannin ja graeezin kokeista vain tyydyttäviä.

Poliittinen ura Muokkaa

Nuoret Demokraatit Muokkaa

Rastapoulos kiinnostui yhteiskuntaopin kautta politiikasta. Hänen opettajansa kannusti liittymään 15-vuotiaana Nuoret Demokraatit järjestöön, joka oli Demokraatit-puolueen nuorisojärjestö. Rastapoulos liittyi siihen vuonna 1970.

Nuoret Demokraatit oli Rastapoulokselle mieleinen asia ja hänestä tuli järjestön kantava voima. Hän pääsi kerran pitämään puheen jopa Demokraattien puoluekokouksessa vuonna 1973.

Vaihtelevia virkoja Muokkaa

Rastapoulos aloitti virallisen poliittisen uransa 20-vuotiaana liittyessään Demokraatteihin. Hän alkoi pitämään suuria puheita ja lupailemaan kansalle hyvinvointia. Rastapoulos sai populistisia piirteitä, mutta maltillistui ajan myötä. Hänet nimitettiin joka vuosi johonkin ylikonsuliston virkaan.

Toimiessaan luontuasiain ylikonsulina vuonna 1996, Rastapouloksessa heräsi kiinnostus päästä puoluejohtoon ja suurkonsuliksi. Hän alkoi pitämään aktiivisemmin puheita ja painostamaan rodorialaisten olevan yhtä samaa kansaa, jonka ei pidä jakautua poliittisesti. Hän alkoi luoda lämpimiä suhteita Kyporian ja Azzurrian keskustapuolueisiin ja puhui kansainvälisyyden puolesta.

Suurkonsulina Muokkaa

Rastapoulos nousi Demokraattien johtoon vuonna 2020 ja johti sen voittoon konsulistovaaleissa 2020. Demokraatit saivat ennätysmäärän ääniä: 55 ääntä eli yli puolet konsuliston paikoista. Rastapouloksesta tuli suurkonsuli ja julkisuuden poliittinen hahmo.

Rastapouloksen johtama Demokraatit voitti vuoden 2021 konsulistovaalitkin, mutta menetti yhteensä 22 paikkaa, jolloin vasemmistopuolue Vasemmistosiipi uhkasi päästä hallitukseen. Rastapoulos piti paikkansa suurkonsulina ja muodosti Vasemmistosiivelle kelpaavan hallituksen.