FANDOM

Oorlandin sijainti

Oorlannin saarivaltion tasavalta (vrs. Østat-republik av Oorland) eli Oorlanti on valtio Itä-Euroopassa, Itämeren Itärannalla. Maan nimi tarkoittaa ooriksi saarimaata ja maa sijaitseekin kokonaan saarilla.

Oorlannissa puhutaan vriisiä, mutta paikannimiksi ovat jääneet vanhat muinais-ooriksi kirjoitetut paikannimet. Oorlannissa puhutaan myös hieman ooria, mutta vain 2% koska se on erittäin vaikea ja tuntematon kieli.

Oorlannissa on yhteensä 31 tuhatta asukasta, joista viisi tuhatta asuu maan pääkaupungissa Kraigissa, Thu-oorin maakunnassa.

Historia Muokkaa

Ensimmäiset asukkaat Muokkaa

Oorlannin ensimmäiset asukkaat olivat mitä luultavammin idästä tulleita slaaveja ja eestejä 300-luvulla. Eestit kehittivät alueella alkeellisen valtakunnan, kun slaavit toivat mukanaan tiedot ja taidot. On myös esitetty teorioita, että Oorlannin saarille olisivat ensimmäisinä astuneet varhaisviikingit 200- tai 300-luvulla.

Viikinkiaika Muokkaa

Oorlanti vaurastui kaupankäynnillä ja siitä tuli Itämeren laivaliikenteen välipysäkki varhaiskeskiajalla. Qruutista ja Norjasta tulleet viikingit alkoivat kuitenkin ryöstellä maata ja oorien kansa alistettiin viikinkien tahdon alle 1100-lvulla. Tästä katsotaan alkaneen "Oorlannin pimeän ajan" tai neutraalimmin "Oorlannin viikinkiajan".

Itämeren kauppamahdiksi Muokkaa

Oorlanti vapautui viikingeistä 1400-luvulla, kun viikinkiyhteisöt alkoiva pienentyä ympäri Eurooppaa. Qruutista ei enää lähtenyt suuria joukkoja laivoja terrorisoimaan Itämerta ja oorit alkoivat pikkuhiljaa koota itsenäisyyttään. Merkittävimpänä viikinkiajan loppuna Oorlannissa voidaan pitää Theroorin verilöylyä, jossa viikinkipäällikkö Ragníar surmattiin ja hänen viikinkialaisensa karkotettiin tai surmattiin myös.

Kun Oorlanti oli vapautunut viikinkien vallasta, se alkoi koota omaa kauppalaivastoaan. Pian koko pohjoista Itämerta pitkin alkoi purjehtia sota- ja kauppalaivoja Oorlannin lipun alla ja Suomenlahdesta tuli yksi Oorlannin tärkeimmistä vesialueista. Maa sai kuitenkin 1500-luvulla suuren kilpailijan, Vriisian, joka alkoi vähitellen ottaa Oorlannin vesialueita Itämereltä.

Tappiot Kviiditskaa ja Vriisiaa vastaan ja kutistuminen Muokkaa

44px-Wiki letter w cropped.svg Tämä artikkeli tai osio on keskeneräinen. Voit auttaa Valtiopeliwikiä täydentämällä tätä artikkelia.

Suuri Maailmansota Muokkaa

Nykyaikaistuminen Muokkaa

Hallinto ja politiikka Muokkaa

Oorlannin muodollinen johtaja ja maan ulkomaanedustaja on presidentti, jolla on vähän valtaoikeuksia. Maan ylin johtaja on kuitenkin pääministeri, joka tulee suurimmasta hallituspuolueesta ja hän on hallituksen johtaja.

Oorlannissa on väkilukuunsa nähden erittäin paljon puolueita; peräti viisitoista. Näistä puolueista kahdeksan on parlamentissa, joka on yksikamarinen.

Oorlannin parlamentti-0

Puolueet Muokkaa

  • Työläispuolue, 2, punainen
  • Kalastajainliitto, 8, sinivihreä
  • Sosiaalipoliitikot, 3, purppuranpunainen
  • OKP, 13, keltainen
  • Vihiriät, 5, vihreä
  • Liberaalit, 1, vaaleansininen
  • Vanhoilliskonservatiivit, 4, tummansininen
  • Nuoret Konservatiivit, 5, sininen

Hallituspuolueet on lihavoitu. Oorlantia on johtanut vuodesta 2007 saakka keskusta-oikeistolainen hallitus, joka on voittanut kahdet peräkkäiset vaalit. Hallitus on pyrkinyt yksityistämään Oorlannin julkisia palveluita, onnistumatta kuitenkaan siinä.