FANDOM

Prusslandin liittotasavalta (balt. Stetunien do Prussland) eli lyhyemmin Prussland on valtio Baltiassa. Sen on luonut RoboPoliz.

Historia Muokkaa

Esihistoria, historia, antiikki ja keskiaika Muokkaa

Joskus, kauan kauan sitten nostanalaiset heimot asuttivat aluetta, joka ulottui Belgiasta aina pohjois-Baltiaan saakka. Noin vuonna 215 eaa., Rooman valtakunta valloitti alueen. Noihin aikoihin baltalaiset ja graeezilaiset alkoivat erkaantua toisistaan, ja Rooman valtakunnan hajottua v. 498, nostanalaisia valtioita perustettiinkin yhden sijasta kaksi, Nostana ja Baltica. Keskiajalla Balticassa sijaitsi viikingeille ja kirjalalaisille tärkeitä kauppapaikkoja, ja tämän myötä balticalaisten kieli kehittyi skandinaavisemmaksi ja englantimaisemmaksi. Vuonna 1478 keskiajan lähestyessä loppuaan, Nostana perusti nostanalaisen ritarikunnan, jonka ensimmäisiä tehtäviä oli Baltican valtaaminen. Tästä paikalliset kimmastuivat, ja häätivät sekä ritarit että muut nostanalaismieliset maasta. He kyllästyivät olemaan Nostanan puolivasalleina, ja vuonna 1482 Balticasta itsenäistyi Preussin kuningaskunta, Prusslandin edeltäjä. Tämä maa käsitti koko Baltian, Kaliningradin sekä Preussin ja Pommerin alueet.

1500-1900 Muokkaa

Preussin kuningaskunta oli melko lyhytkestoinen, kansallisten erimielisyyksien (mm. Pommerissa ja Ruskissa) takia maa hajosi käsiin 1504. Siitä jäljelle jäi piskuinen Prusslandin kuningaskunta, jonka nimellä pyrittiin kunnioittamaan Preussia haikaillen. Valtio kattoi Baltian maat. Tämäkin oli kuitenkin huono valinta ainakin kansan mielestä, sillä 1523 Prussland hajosi moneen pieneen kreivikuntaan. Alueen johtavia valtioita oli Hakurilandia, Pruszto ja Suur-Balta. Vanhaa preussilaista yhteishenkeä kuitenkin haikailtiin, ja kaksisataa vuotta myöhemmin, 1719 perustettiin Preussin liitto, jonka piti säilyä vain liittona. Lopulta liitto kuitenkin käytännössä hajosi 1786, kun hallitsevat vallat Hakurilandia ja Pruszto päätyivät erimielisyyksiin ja Hakurilandia perusti oman Hakurilandian liittonsa, johon liittyi noin puolet preussilaisista kreivikunnista. Se oli kuitenkin vain susi lampaan vaatteissa, sillä Hakurilandia käytännössä teki liittonsa maista vasallivaltioitaan, ja jo vuonna 1792 maa liitti ne itseensä, jonka myötä se omisti nykyisen alueensa ja puolet Prusslandiakin.

Hakurilandia hajosi vuonna 1817, ja samanlaista liittorumbaa jatkui 1900-luvun vaihteeseen, jolloin kreivikunnat yhdistyivät, ja Prusslandin liittotasavalta perustettiin.

1900-luku Muokkaa

Ensimmäisessä maailmansodassa Prussland oli neutraali (?), mutta toisen maailmansodan aikana Noskertana valtasi sen, ja maa joutui taistelutantereeksi idän ja lännen välille. Toisen maailmansodan jälkeen Prussland itsenäistyi Noskertanan hajotessa, ja vuonna 1960 Hakurilandia itsenäistyi Katistanista.