FANDOM

Queenston on Khalifornian Karibian osavaltion pääkaupunki. Se on Karibianmeren suurin kaupunki. Queenston on merkittävä kaupan, kulttuurin ja turismin kaupunki. Se ylitti kuudensadantuhannen asukkaan rajan vuonna 2003.

Historia Muokkaa

Perustaminen Muokkaa

Koirala liitti Karibianmeren saaret siirtomaikseen vuonna 1603. He perustivat Puerto Ricon saarelle Port Ricky nimisen kaupungin, joka tuhoutui maanjäristyksessä vuonna 1691. Queenston perustettiin Port Rickyn tilalle Jamaikan saarelle ison hiekkarannan luo.

Orjakaupunkina Muokkaa

Koiralaiset kuljettivat orjia Afrikasta Pohjois-Amerikkaan Queenstonin kautta vuosina 1703-1830. Orjakauppa loppui vuoden 1830 orjalain myötä, jonka mukaan uusia orjia ei saa ottaa tai ostaa. Lopullisesti orjakauppa katosi vuonna 1832, kun Koirala kielsi orjuuden kokonaan. Tämä merkitsi Queenstonin kaupungille velkoja ja laskuja, sillä orjakauppa oli Queenstonin tarkoitus.

Teollistuminen Muokkaa

Queenstonin tehtiin paljon tehtaita 1900-luvulla ja se oli Karibian meren merkittävimpiä kaupunkeja 1900-luvun lopulla. Kaupunkiin tehtiin lähijunaverkosto vuonna 1937.

Suuri maailmansota Muokkaa

Gualador valtasi Queenstonin vuonna 1928 suuressa maailmansodassa, mutta se siirtyi Khalifornian haltuun vuonna 1933 kun Khalifornia valtasi lopullisesti Karibian kuningaskunnan.

Ilmasto Muokkaa

Queenstonin ilmasto on hyvin lämmintä. Vuoden jokaisena kuukautena on yli 30 celsius astetta lämmintä.

Kuukausi T H M H T K H E S L M J
Lämpötila (celsiusta) 30,3 30,3 30,7 31,1 31,6 32,1 32,8 32,7 32,1 31,7 31,2 30,6
Sademäärä (millimetreinä) 18 19 20 39 100 74 42 98 114 177 65 47

Nähtävää Muokkaa

Queenstonissa on monia hienoja nähtävyyksiä.

  • Long Line Beach

Long Line Beach on Queenstonin pisin ranta, ja se käsittää melkein koko kaupungin rantaviivan. Ranta on Karibianmeren rannalla ja sen takana levittäytyy itse kaupunki. Rannan viereen on rakennettu monia loistohotelleja.

  • The Majesty Palace

The Majesty Palace on Khalifornian johtajan sunto. Se sijaitsee King Streetillä Down Townin kaupunginosassa. Joka päivä noin 300 turistia menee sen ohi ja ottaa kuvan.

Liikenne Muokkaa

Queenstonissa menee oikeanpuoleisen liikenteen teitä läpi kaupungin. Kaupungista lähtee kaksi moottoritietä Knightoniin ja Lordtoniin. Liikenne on rauhallista ja ruuhkia on noin kolme viikossa.

Talous Muokkaa

Queenstonissa pyörii kolme suurta pörssiä: Royal Bank, Central Caribbean Bank, ja Silold Bank. Central Caribbean Bank lukeutuu maailman suurimpiin pörsseihin.

Väestö Muokkaa

Queenstonin asukkaista 52% on tummaihoisia, 36% on valkoihoisia, 6% on mulatteja ja 2% on aasialaisia. Suurinosa asukkaista kuuluu joko luterilaiseen tai baptistiseen kirkkoon. Muita kirkkokuntia ovat anglikaaninen kirkkokunta ja katoton kirkko. Queenstonissa on yksi juutalainen synagoga ja kaupungissa on noin kuusisataa juutalaista.

Rikollisuus Muokkaa

Queenstonissa on vähän rikollisuutta. Poliisi saa päivässä noin kymmenen rikosilmoitusta taskuvarkauksista. Queenstonissa on kerran tehty suuri pankkiryöstö Royal Bankiin vuonna 1982.