FANDOM

Quim Santos

Dmitry Medvedev 2016
Quim Santos vuonna 2024
Kastameren pääministeri
Kaudet 2016-

2004 - 2010

Opposition hallitusedustaja
Kausi 2010 - 2016
KDA:n puheenjohtaja
Kausi 2018-
Tiedot
Syntynyt 1966, Fedriona, Kastamere
Ammatti poliitikko
Puolueet KDA (2000-)

Quim Pedro-Noah Santos ([kvɪm pɛ:ros nuɑ: sɑnto:], syntynyt 1962) on kastamereläinen poliitikko, Kastameren pääministeri ja Kristillisen Demokraattipuolueen eli KDA:n puheenjohtaja. Hänet on tunnettu maltillisena konservatiivina, joka kannattaa sentrismiä ja jonka puheissa on viitteitä nationalismiin.

Elämä ja ura Muokkaa

Varhaiset vaiheet Muokkaa

Quim Pedro-Noah Santos syntyi vuonna 1962 varakkaaseen yrittäjäsukuun. Hänen isänsä oli tunnettu konservatismin kannattaja ja Santos sai koulun alkamisesta lähtien erittäin konservatiivista kasvatusta. Isän poliittisista näkökulmista huolimatta Santos kiinnostui teini-iässä huomattavasti enemmän maltillisemmasta keskustapolitiikasta.

Opinnot ja politiikkaan siirtyminen Muokkaa

Santos aloitti vuonna 1986 taloustieteen opinnot Vinion yliopistossa. Häntä kiinnostivat erityisesti tuloerot ja yhteiskunnan talousongelmat, mikä ajoi häntä entistäkin lähemmäs politiikkaa. Hän sai opintonsa päätökseen vuonna 1992 ja alkoi sen jälkeen haravoida itselleen sopivia puolueita.

Santos liittyi vuonna 2000 Kristilliseen Demokraattiliittoon. Hänestä tuli pian paljon huomiota saanut Latinalaisen kirkon puolustaja. KDA:n puoluekokouksessa 2004 Santos tuli valituksi puolueen puheenjohtajaksi. Pari kuukautta myöhemmin häne nimitettiin pääministeriksi.

Pääministerinä Muokkaa

Ensimmäinen pääministerikausi Muokkaa

Kesäkuussa 2004 Santosin johtama KDA sai murskavoiton parlamenttivaaleissa, muodostaen hallituksen CET:n ja EBL:n kanssa.

Henkilökuva ja aatteet Muokkaa

Quim Santos on luonut itselleen vakaan ja vahvan henkilökuvan. Hän nauraa muiden mukana, juo muiden mukana ja pyrkii esittämään itsensä mahdollisimman sosiaalisena. Hän tapaa valtionpäämiehiä mieluiten rennoissa merkeissä, kuten huvilassa merenrannalla. Santos ei pidä turhista muodollisuuksista.

Santos on itse kuvaillut itseään "maltilliseksi ja yhteistyöhaluiseksi sosiaalikonservatiiviksi". Hän kannattaa talousliberalismia, tulleja maille joiden kanssa Kastamerellä ei ole kauppasuhteita ja vastustaa elintarvike- ja talouspalveluiden julkistamista. Santosia ei voida kuitenkaan täysin luokitella oikeistoon, koska hän kannattaa vasemmistoaatteista esimerkiksi julkista terveydenhuoltoa ja juridisesti luokatonta tasa-arvoa.

Mediaesiintyminen ja julkisuuskuva Muokkaa

Santos esiintyy mediassa mieluiten televisiossa. Hän ei luota sanomalehtiin ja vaatii kaikilta sanomalehdiltä neutraalia näkökulmaa häneen liittyvissä uutisissa. Santos esiintyy televisiossa rentona, mutta yleisesti vakavana henkilönä.

Santos ei pyri menemään liiallisuuksiin julkisuustempuissa, mutta on hän kerran näyttäytynyt loistavana pokerinpelaajana ja vietteliäänä naistenmiehenä. Hän on myös omien sanojensa mukaan Gary Castarovia parempi pelaamaan ryyfeliä, vaikka asiasta ei ole näyttöä.

Perhe ja yksityiselämä Muokkaa

Quim Santos on naimisissa Eliana Santosin (omaa sukua Sousa) kanssa ja heillä on kaksi poikaa ja tytärtä: Aleksanteri (21v), Napoleon (15v), Viktoria (12v) ja Elizabeth (9v). Santos on kertonut pyrkivänsä pitämään politiikan poissa perhe-elämästä, jotta hänen lapsensa voisivat aikuisina itse päättää mitä kannattavat. Hän on sanonut onnistuneensa siinä ainakin vanhimman poikansa Aleksanterin kohdalla, joka ei ole ottanut osaa politiikkaan ollenkaan.